Het Grote You Tube Topic
Moderator: Moderators
-
eigen_gebruik
Re: Het Grote You Tube Topic
Dit lijkt me een hele mooie router om na te maken. Alhoewel ik er zelf nog geen heb afgewerkt, en dus geen praktijk ervaring heb, zie ik niet welke grote verbeteringen hier nog kunnen gemaakt worden.
Kom net deze milieuvriendelijke 3d printer tegen.
Zal mogelijk niet zoveel uren kunnen draaien hier in Nederland..
Zal mogelijk niet zoveel uren kunnen draaien hier in Nederland..
Wat je in het filmpje kan zien wil ik ook wel eens proberen. Alleen vind ik een soortgelijke schuurrol niet terug.
Ook niet in de shop waarnaar de eigenaar van het filmpje verwijst. Iemand een idee? Het enigste dat ik kan bedenken is een kom slijpkop voor een gereedschap slijper.
Ook niet in de shop waarnaar de eigenaar van het filmpje verwijst. Iemand een idee? Het enigste dat ik kan bedenken is een kom slijpkop voor een gereedschap slijper.
-
eigen_gebruik
Voorzover ik kan zien is het volgens mij een komslijpsteen => >> Click <<
De leverancier waar deze (Nederlandse) messen maker naar verwijst is Hornbach. Is een van de grotere (betere) DHZ zaken in Nederland / Duitsland en dus geen webshop :)
De leverancier waar deze (Nederlandse) messen maker naar verwijst is Hornbach. Is een van de grotere (betere) DHZ zaken in Nederland / Duitsland en dus geen webshop :)
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ik zou dat zelf nooit zo doen.. ten eerste.. er zit geen kap om de slijpsteen.. en je wilt echt niet in de buurt staan als die steen uit elkaar spat.. heb het zien gebeuren.. op de LTS..kap hield de brokstukken tegen.. de jongen die aan het slijpen was.. kwam eraf met een remspoor in zijn onderbroek...
ten tweede.. KOELING!.. ik zie hier geen koeling.. je gaat slijpen.. materiaal wordt warm.. zet uit.. resultaat.. je werk is niet vlak..
als je een slijpmachine zou willen hebben.. maak een frame van Alu Systeemprofielen, met een zwenkarm... bouw een bak om de spanplaat heen.. en zet er een koelpomp op..
ten tweede.. KOELING!.. ik zie hier geen koeling.. je gaat slijpen.. materiaal wordt warm.. zet uit.. resultaat.. je werk is niet vlak..
als je een slijpmachine zou willen hebben.. maak een frame van Alu Systeemprofielen, met een zwenkarm... bouw een bak om de spanplaat heen.. en zet er een koelpomp op..
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 3 times
Die kap heb je wel gelijk in. Dat warmworden, mwah. Hangt er vanaf wat je wil bereiken. Op zo'n dun stukje staal is zelfs 30 graden opwarming nog niet zo'n hele grote afwijking en dat zal-ie niet halen. Buiten dat vraag ik me altijd af hoe het nou eigenlijk zit met slijtage van de steen. Gedurende het slijpen word die steen toch kleiner omdat er korrels uitbreken? Of is het meer dat je die steen voorbereid zodat je scherpe korrels hebt en dat die blijven zitten gedurende 1 gang?
Slijpstof in de machine lijkt me nog het grootste probleem van de getoonde methode eigenlijk. Da's maar agressief spul voor spindels en geleidingen.
Slijpstof in de machine lijkt me nog het grootste probleem van de getoonde methode eigenlijk. Da's maar agressief spul voor spindels en geleidingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
eigen_gebruik
Hoewel ik puur alleen de vraag probeerde te beantwoorden welke gesteld werd is bovenstaande wel een terechte opmerking!Arie Kabaalstra schreef:Ik zou dat zelf nooit zo doen.. ten eerste.. er zit geen kap om de slijpsteen.. en je wilt echt niet in de buurt staan als die steen uit elkaar spat.. heb het zien gebeuren.. op de LTS..kap hield de brokstukken tegen.. de jongen die aan het slijpen was.. kwam eraf met een remspoor in zijn onderbroek...
Ik had er eigenlijk bij moeten vermelden dat ik niet insta voor eventuele gevolgen, voor eigen risico etc.
Moet bekennen dat ik me dit ook altijd afvraag, bijv. voor het slijpen van nokkenassen. Hoe compenseer je slijtage van zo'n steen tijdens het slijpenDaBit schreef:Buiten dat vraag ik me altijd af hoe het nou eigenlijk zit met slijtage van de steen. Gedurende het slijpen word die steen toch kleiner omdat er korrels uitbreken?
Dat met de veiligheid neem ik zeker mee. Ik was het moe om nog verder te schrapen aan mijn profielen voor de portaal frees dat ik op zoek was naar een alternatief. Een freesmachine heb ik niet dus dacht ik aan een bovenfrees die ik ofwel op zijn zijde monteer op de werkbank ofwel een constructie maak dat hij onderste boven hangt en de profielen er onderdoor schuif. Ook moet ik een asje kunnen maken om de slijpsteen op te spannen. We zien wel hoever we geraken.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja.. slijtage van de steen.. da's iets wat je moet meenemen..
Ik heb heel wat werk geslepen.. eigenlijk ging elk onderdeel wat uit plat materiaal gemaakt werd op de slijpmachine.. soms begonnen we vóór het frezen al met slijpen om een stuk staal echt vlak te krijgen.. dan frezen.. en dan op de uiteindelijke dikte slijpen..
wat we ook wel deden.. als een zitting op een preciese diepte moest komen.. een paar honderdste te diep frezen.. en dan de bovenkant afslijpen..
Gereedschapstaal is altijd overmaats.. je onderdeel zit "ergens middenin".. daar frees je naar.. en dan slijp je de buitenkant op maat..
Wat de warmte betreft.. je wilt ook geen verkleuring van je materiaal.. en die warmte is ook niet bevorderlijk voor de steen.. die is over een vrij groot gebied in aanraking met het werkstuk.. ook is het belangrijk om de boel koel te houden als je werk gehard is..en Dun werk wat aan één zijde heet wordt, kan daar zijn spanningen kwijt raken.. dan heb je het geslepen.. en staat ie zo krom als een banaan..
Nu wat de slijtage betreft.. als ik een gehard deel moest slijpen, meestal zat daar een tiende overmaat op.. dan stelde ik de machine in voor een 9 honderdste.. en liet em automatisch lopen.. dan de steen ritsen.. even laten raken.. dan meten.. en de resterende 1-2 honderdsten eraf.. slijtage hangt veel af van het materiaal en de hardheid van de slijpsteen..
Vuistregel in deze: hoe harder het materiaal, hoe zachter de steen die je kiest.. de botte korrels moeten uitbreken..
met minder dan 5 honderdste merk je over het algemeen weinig van slijtage van je steen op niet gehard materiaal.. op gehard materiaal zal je omtrent 60-80% van het ingestelde afnemen.. dus 5 honderdste instellen.. ( met een honderdste per "Pass" dan zul je tussen de 3-4 honderdste afnemen.. verder zit er natuurlijk nog wat "Vering" in alles..
een Slijpsteen hoort altijd een beschermkap te hebben.. als de steen het begeeft.. wil je de brokstukken niet om je oren hebben.. ook belangrijk.. als de steen stilstaat.. GEEN Koeling erop.. als één kant van de steen nat is, en de andere kant droog.. dan heb je een onbalans in je steen..groot genoeg om de steen uiteen te doen spatten.. Ik had een collega die regelmatig de koeling aan liet staan , natte steen.. meestal startte ik de steen "zachtjes" op.. door em een paar keer kort achter elkaar aan en uit te zetten.. zodat het koelmiddel eruit geslingerd werd..'k ben dat één keer vergeten.. WHAM!.. steen aan stukken.. de brokstukken sloegen deuken in de kap, en een aantal brokstukken sloegen tegen de muur.. 10 meter verderop.. gelukkig dat er toen niemand liep...
een machine met een komsteen overigens.. daar wordt je werk nooit 100 % vlak van.. de steen raakt normaliter aan 1 kant van het werkstuk.. en zodoende is je werk altijd een fractie hol.. beter is het om een verticale steen te gebruiken.. maar dan moet je een kruistafel hebben..
Ik heb heel wat werk geslepen.. eigenlijk ging elk onderdeel wat uit plat materiaal gemaakt werd op de slijpmachine.. soms begonnen we vóór het frezen al met slijpen om een stuk staal echt vlak te krijgen.. dan frezen.. en dan op de uiteindelijke dikte slijpen..
wat we ook wel deden.. als een zitting op een preciese diepte moest komen.. een paar honderdste te diep frezen.. en dan de bovenkant afslijpen..
Gereedschapstaal is altijd overmaats.. je onderdeel zit "ergens middenin".. daar frees je naar.. en dan slijp je de buitenkant op maat..
Wat de warmte betreft.. je wilt ook geen verkleuring van je materiaal.. en die warmte is ook niet bevorderlijk voor de steen.. die is over een vrij groot gebied in aanraking met het werkstuk.. ook is het belangrijk om de boel koel te houden als je werk gehard is..en Dun werk wat aan één zijde heet wordt, kan daar zijn spanningen kwijt raken.. dan heb je het geslepen.. en staat ie zo krom als een banaan..
Nu wat de slijtage betreft.. als ik een gehard deel moest slijpen, meestal zat daar een tiende overmaat op.. dan stelde ik de machine in voor een 9 honderdste.. en liet em automatisch lopen.. dan de steen ritsen.. even laten raken.. dan meten.. en de resterende 1-2 honderdsten eraf.. slijtage hangt veel af van het materiaal en de hardheid van de slijpsteen..
Vuistregel in deze: hoe harder het materiaal, hoe zachter de steen die je kiest.. de botte korrels moeten uitbreken..
met minder dan 5 honderdste merk je over het algemeen weinig van slijtage van je steen op niet gehard materiaal.. op gehard materiaal zal je omtrent 60-80% van het ingestelde afnemen.. dus 5 honderdste instellen.. ( met een honderdste per "Pass" dan zul je tussen de 3-4 honderdste afnemen.. verder zit er natuurlijk nog wat "Vering" in alles..
een Slijpsteen hoort altijd een beschermkap te hebben.. als de steen het begeeft.. wil je de brokstukken niet om je oren hebben.. ook belangrijk.. als de steen stilstaat.. GEEN Koeling erop.. als één kant van de steen nat is, en de andere kant droog.. dan heb je een onbalans in je steen..groot genoeg om de steen uiteen te doen spatten.. Ik had een collega die regelmatig de koeling aan liet staan , natte steen.. meestal startte ik de steen "zachtjes" op.. door em een paar keer kort achter elkaar aan en uit te zetten.. zodat het koelmiddel eruit geslingerd werd..'k ben dat één keer vergeten.. WHAM!.. steen aan stukken.. de brokstukken sloegen deuken in de kap, en een aantal brokstukken sloegen tegen de muur.. 10 meter verderop.. gelukkig dat er toen niemand liep...
een machine met een komsteen overigens.. daar wordt je werk nooit 100 % vlak van.. de steen raakt normaliter aan 1 kant van het werkstuk.. en zodoende is je werk altijd een fractie hol.. beter is het om een verticale steen te gebruiken.. maar dan moet je een kruistafel hebben..
-
eigen_gebruik
Bedankt ben weer wat wijzer !Arie Kabaalstra schreef:....
Nu een wat (jammer genoeg niet echt duidelijk filmpje) van het onrond draaien van een zuiger.
(Helaas kan ik het filmpje niet embedden daar deze van FB komt)
Onrond draaien op een Takisawa TPS-3500 H II via VHM Special Racing Products.
De machine zelf :
-
stekkestim
Leuke compilatie
Vanaf 21 minuten een leuk projectje op de manuele draai en freesbank
Vanaf 21 minuten een leuk projectje op de manuele draai en freesbank
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.