Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

tuurbo
Contacteer:

Re: Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Bericht door tuurbo »

Ik wilde ook voor mijn huvema 450 een snelwissel blok met houders kopen.
Nou lees ik dat die van HBM niet je het zijn.
Maar ze hebben 2 modellen,Model 1-2
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... selhouders

en model dixon
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... odel-dixon

Ik heb hem zelf nog niet gekocht,maar zo op het oog lijkt die dixon mij toch wel in orde.
Heeft iemand deze?
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Heb de dixon gehad.. Is meteen retour gegaan..
Rammelpassingen, bij mij tenminste.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Nog een domme vraag: waarom frees ik niet een paar blokken massief staal waar die beitels in passen op de goeie centerhoogte? Paar paspennetjes (heeft die Emco volgens mij de gaten al voor zitten), aantrekboutje, klaar. Wisselen is dan 1 boutje los/vast en beitel plus blok kunnen gewisseld worden. Dan is het ook 1 massieve bonk metaal die die beitel ondersteunt en de vrije lengte zo kort mogelijk.
Dat is nu net één van de weinige slimme vragen die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen. :lol:

Kan ook helemaal geen kwaad. Lijkt qua functionaliteit op zo'n PARAT systeem, daar heb je ook maar 1 (of 2) posities voor je beitelblok. Bij een multifix kun je nog es onder een andere hoek je beitel neerzetten. ( even schuin kantje er aan, of net iets meer vrijloop )
Als je met HM plaatjes werkt, klopt die hoogte ook altijd (als het goed is, maar ik weet niet hoe chinezen daar mee omgaan )
Is voorlopig lekker goedkoop.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je een blok maakt met een zwaluwstaartje, en dan schuitjes met een boutje om ze op centerhoogte te stellen.. dan ben je al een heel eind.. dat is uiteindelijk ook wat ik indertijd gedaan heb..

ik heb er een hoop plezier van gehad..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Dat is nu net één van de weinige slimme vragen die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen. :lol:
:lol:
Kan ook helemaal geen kwaad.
Als je met HM plaatjes werkt, klopt die hoogte ook altijd (als het goed is, maar ik weet niet hoe chinezen daar mee omgaan )
Is voorlopig lekker goedkoop.
Ik heb een mesbeitel en boorbeitel met kleine-neusradius CCGT plaatjes besteld om eens te kijken of dat wat is. Ik denk het wel; klein testje met de wisselplaat-frees als beitel en APGT plaatje ging prima. Nu doet m'n zelfgeslepen HSS beiteltje het ook wel prima en eigenlijk klopt die van geen kanten (komt schijnbaar allemaal niet zo heel nauw dus), maar wil ik leuk HSS kunnen slijpen dan moet ik iets voor de slijpsteen verzinnen zodat ik de HSS staf in de goede hoek kan plaatsen en parallel aan de steen kan bewegen. Heb ik even geen zin in, want dat is ook weer zo'n van-kwaad-tot-erger verhaal. Heb ik een mooie kantelbare support voor dat ding, vind ik dat ding weer te zwak en teveel rammelen enzovoorts.

Verder denk ik dat ik dat dan inderdaad maar doe voor in ieder geval die twee wisselplaat-beitels, die blokken staal frezen. Stelt uiteindelijk maar weinig voor.
Arie Kabaalstra schreef:Als je een blok maakt met een zwaluwstaartje, en dan schuitjes met een boutje om ze op centerhoogte te stellen.. dan ben je al een heel eind.. dat is uiteindelijk ook wat ik indertijd gedaan heb..

ik heb er een hoop plezier van gehad..
Ja, maar zo te zien aan de stroom PB's gaat het taster-verhaal door, en dan stop ik liever m'n tijd even ergens anders in. Op de een of andere manier is een zwaluwstaart goed krijgen ook nog niet helemaal triviaal; dat verschuifbare zwaluwstaartding op mijn freesmachine pastte de eerste poging toch niet helemaal lekker; die moest nog wat bijgewerkt worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Van createtool meteen een invoice gekregen; zo zijn die Chinezen :lol:

De Aa set is pas weer vanaf 5 januari leverbaar, kosten zijn USD 218 inclusief verzenden. Da's gezien de prijzen van de alternatieven nog best acceptabel. Komen wel nog de centjes voor de roverheid bij uiteraard.
Denk dat ik dat maar gewoon doe; dat spul is er voor eind januari toch nog niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik heb die USD 218 maar naar createtool overgemaakt. Duurt alleen nog even voordat het er is; spul is pas vanaf 5 januari weer leverbaar.

Tussenoplossing:
Afbeelding

Als de zijkanten van dat stukje staal gelijk liggen met de zijkanten van de beitelslede dan staat de beitel haaks en op centerhoogte. Omdat het plaatjes-opname-deel van de beitel breder is dan de sleuf waar de schacht in valt is dat ook een vaste positie. Herhaalnauwkeurigheid zou ik moeten controleren, maar zolang ik met een nonius en micrometer/schuifmaat aan de gang moet in plaats van 'T1M3, G1X-5' om op een diameter dan 10 uit te komen vind ik dat niet superspannend.

Het gaat toch niet meevallen om iets nog simpelers te verzinnen...

Zo'n CCGT nonferro wisselplaatje doet het wat mij betreft ook prima, voor zover ik dat in 5 minuten spelen kan beoordelen. Als ik 0,025mm van een stukje 6060 rondstaf af poets krijg ik nog netjes een klein lintspaantje en er blijft niks plakken. Een neusradius van 0,2mm en automatische voeding van 0,09/omw zie je wel als mini-ribbeltjes.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik heb nog een Emco8 vraag; die zal ik maar hier doen in plaats van een vers topic.

Toen ik de draaibank kocht zat het lagerblokje van de voedingsspindel aan de kant van de losse kop knap vast, zodanig vast dat de breekstift aan de andere kant gebroken was.
Met wat gejutter en de vetspuit heb ik daar weer iets beweging in kunnen krijgen, maar los van de spindel wilde dat blokje niet.

Een beetje vet had ik er wel in kunnen krijgen, dus besloten om het maar op lang-stilstaan te gooien, even te laten draaien, en na een tijdje nog eens te controleren. Dat heb ik vanavond gedaan, maar er is geen verbetering. Ik kan dat 80T tandwiel net met de vingers ronddraaien, ook als ik de opspanmoer aan de andere kant helemaal los haal (dus te strak ingeklemd zit-ie niet). Eraf wil het blokje nog steeds niet. Met het toerental dat die as draait hoeft het van mij niet frictievrij, maar dit is te gek. Axiaal is er hooguit een millimeter beweging in te krijgen.

Zit er nog iets in dat blokje dat voorkomt dat de spindel los komt? Als ik in het boekje kijk zie ik niks, maar het zit wel heel vast....
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Was er laatst niet nog iemand die dat blokje niet los kon krijgen ?
Als die as gewoon met het cilindrische uiteinde in dat blokje zit, alsof het een glijlager is, dan zal het nu wel vast zitten, door vreten of passing roest. Welk materiaal denk je dat dat blokje is ?
Aluminium ? > vastgevreten.
Gietijzer? > (passing) roest.

Als er verder geen enkele schroef of gaatje te bekennen is wat duid op geheime montage truuks, zou ik hem er voorzichtig uit proberen te tikken.
Lijkt me geen onderdeel wat je niet kunt reparen.

Op welke manier moet die as de aanzetkracht van de beitel eigenlijk opvangen ? Lijkt mij axiaal tegen dat blokje aan, slijtsel zal dan in de passing gaan zitten, beetje vocht..... vast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Was er laatst niet nog iemand die dat blokje niet los kon krijgen ?
Als die as gewoon met het cilindrische uiteinde in dat blokje zit, alsof het een glijlager is, dan zal het nu wel vast zitten, door vreten of passing roest. Welk materiaal denk je dat dat blokje is ?
Ik heb er eigenlijk geen magneetje tegenaan gehouden, maar ik vermoed zamak of een dergelijk iets. Daar hebben ze de moeren die om de as grijpen ook van gemaakt.
Als er verder geen enkele schroef of gaatje te bekennen is wat duid op geheime montage truuks, zou ik hem er voorzichtig uit proberen te tikken.
Dat 'voorzichtig eruit tikken' is nou net wat niet wil. Draaien en axiaal kracht zetten ook al niet. :lol:
Asje maar eens helemaal loshalen zodat ik kan persen.
Lijkt me geen onderdeel wat je niet kunt reparen.
Mij ook niet. En als-ie de reparatie voorbij is maak ik wel een nieuw blokje met een bronzen busje erin.

(of dan toch maar meteen de E-leidspil; dat op lengte draaien blijft niet prettig op die Emco8, wil je geen conus draaien dan moet je de beitelslede nauwkeurig haaks klokken en je moet heel goed opletten dat je die slede niet te ver uitdraait want dan gaat de stijfheid al gauw richting 0)
Op welke manier moet die as de aanzetkracht van de beitel eigenlijk opvangen ? Lijkt mij axiaal tegen dat blokje aan, slijtsel zal dan in de passing gaan zitten, beetje vocht..... vast.
Inderdaad, gewoon axiaal tegen dat blokje aan. Aan de ene kant zit nog een ringetje op de as, aan de andere kant een moer met een borgschroef zodat je het axiaal spelingsarm kunt stellen.
Tegen dat slijtsel heb je een vetnippel die je geacht word regelmatig te gebruiken.

Offtopic: kwa '1500rpm max toerental is wel laag' van een draaibank heb je 101% gelijk. Pak ik zo'n CCMT wisselplaatjesgeval en een stukje staal van 20 rond dan krijg ik met een voorzet van 1mm en aanzet van 0,09/omw bij 1700rpm een behoorlijk glad oppervlak, met 500rpm kun je bijna een O-ring in de groeven kwijt en word het stukje rond ook bloedheet. Olie of niet maakt niks uit. Was wel gewoon constructiestaal, en daar heb ik vaker mensen op horen vloeken.
Plaats reactie