Daar heb je wel een punt! Ik weet dat ik daar rekening mee moet houden. De motor die erop zit draait nu max. 3000 toeren. Overbrenging is 44-24, dus de spil draait in theorie nu max. 5500 toeren. Dus dat scheelt al iets in vergelijking met 12000 omwentelingen.
Ik heb nu inderdaad een moer met een kraagje eraan bovenop die spil zitten, precies om het geheel een beetje gebalanceerd te houden. Het verenpakket steekt daar erg ongunstig bovenuit natuurlijk. Het plan is om boven het geplande verenpakket een steunlager met een schuivende passing te maken. Dan kan het pakket alsnog handmatig of uiteindelijk met een bediening ingedrukt worden.
Terugmelding over de status van dat geheel is niet aan de orde voorlopig. Het idee is dat bij een gereedschapswissel de machine naar dat overhangende stuk op de X-as beweegt en ik die gereedschapswissel handmatig uitvoer (met een hefboom of een cilinder). Dus ook het plaatsen van een nieuwe BT-30 houder en checken of die vast zit gaat handmatig.
Er is voldoende ruimte in het H-profiel achter de motor om dat verenpakket te plaatsen, maar het is allemaal net wat minder toegankelijk, is een ontwerp "onhandigheidje" zullen we maar zeggen. Ik wilde de spindel zo dicht mogelijk op de geleiding van de Z-as hebben in ieder geval en daaruit volgde dit als beste plek voor de motor....
Welke kracht dat verenpakket moet leveren om de gereedschapshouder veilig vast te houden weet ik nog niet. Er zit niet voor niets een M12 schroefdraad in die BT-30 houders lijkt me, zal best een aardige kracht voor nodig zijn. Dus dat moet ik nog uitzoeken.
Ik zal ook eens een poging doen
Moderators: audiomanics, Moderators
-
Supervet
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Ik zal ook eens een poging doen
AI zegt dat een BT30 gereedschapshouder moet worden aangetrokken met een kracht van 2000-5000N.
Trekt er hier iemand met een momentsleutel zijn BT30 gereedschapshouders aan in zijn machine? Dat zou een aardige indicatie geven van de trekkracht.
Trekt er hier iemand met een momentsleutel zijn BT30 gereedschapshouders aan in zijn machine? Dat zou een aardige indicatie geven van de trekkracht.