veteq schreef:ff Opgebeld, de prijzen c45 zijn voor de uitvoering met 2 gezaagde zijkanten en fijngefreesde boven -en onderkant.
De toleranties zijn niet bekend voor vlakheid en parallelliteit.
Hmm, tolerantie niet bekend voor de vlakheid is minder grappig. Inmiddels ook een prijs gehad van Hersbach, maar dat is toch heel beduidend duurder. Wie levert dat Misumi-spul, en wat kost dat?
Overigens verwacht ik opzich wel weg te kunnen komen met dat Abrams spul. Uiteindelijk word die strip tegen de vlaktafel aan geduwd.
Verder nog iets aan het spelen geweest:
De opening in de brug is nu een boog ipv harde lijnen. Moedertje natuur verkiest vrijwel altijd ronde vormen boven hoekige, en die Romeinen waren ook al niet dom. En opzich is het wel te maken.
De vorm van de curve is gebaseerd op 'doorhangend touwtje' (hoe heet dat? kettinglijn?). In de bouw zijn ze er dol op. Nu moet het daar voornamelijk zichzelf dragen en hoeft het geen zijdelingse krachten op te vangen, maar als ik zo de eenvoudige simulaties mag geloven is die vorm ook voor mij wel geschikt.
Het model is inmiddels hol met ribbetjes, een torsionbox dus. Voor de echte bouw blijven balletjes en sateprikkers handiger, maar voor het modelleren niet. Nergens wanden dunner dan 30mm, en tegen de tijd dat er ook nog flapjes aan de voorkant zitten om het zwaartepunt tussen de karretjes te krijgen dan weegt die brug ongeveer 80kg. Is een tikje zwaarder dan de eerste voorspelling, maar nog te doen.
Bovenstaande vervorming met 250N 'freeskracht' is wel een beetje een erg simpele voorstelling van het geheel, maar het geeft met een E-modulus van 10GPa voor het EG wel enig inzicht: redelijk insignificant wat die brug aan vervorming doet, ook kwa torsie. Het zou nog wel een maatje compacter kunnen allemaal, maar ik denk niet dat ik dat doe.
Verder zit ik achter een stel
THK CSR15 karretjes aan. Dat zou heerlijk compact bouwen en houd zo de momenten laag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'