Bouwverslag aluminium CNC-portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Contacteer:

Re: Bouwverslag aluminium CNC-portaalfrees

Bericht door Firehunter »

diepchess, ik waardeer het erg dat je nadenkt over een alternatieve constructie met stalen balken. Ik begrijp echter niet helemaal wat voor constructie je in gedachten hebt. Zou je er misschien een simpele tekening van kunnen maken?
En hoe bedoel je dat met stalen platen en platstaf?

Het "bouwbaar maken" is natuurlijk ook belangrijk. Ik heb zelf helaas (nog) weinig gereedschappen voor metaalbewerking. Het zagen, lassen of vlakfrezen van staal zal ik door anderen moeten laten doen.
Daarbij hebben de aluminium profielen voordelen. Het op maat laten zagen is veel goedkoper en ze zijn makkelijk aan elkaar te schroeven.
diepchess
Contacteer:

Bericht door diepchess »

Heh Firehunter, dat op maat zagen gaat niet zo nauwkeurig van dat aluminium.
Dat is +- 1 millimeter meestal.

Probleem van die lineaire geleiding is dat je die dient te bevestigen op een vlakke ondergrond.
Om die te verkrijgen met aluminium extrusies is eigenlijk onmogelijk. Dus ze trekken dan niet recht of ze trekken juist krom. Da's weggegooid geld dan die dure rails.

Bij dat aluminium heb je heel wat stukjes getekend die je eigenlijk tot een honderdste precies op lengte wilt.
Dan vervolgens leg je bij de aluminium extrusies een hele extrusie bovenop. Die zijn niet zo heel recht die extrusies.

Dus bij 't aluminium wat je eigenlijk toch moet doen is er nog een platstaf bovenop leggen (staal of aluminium) die je dan met de hand vlakmaakt om daar dan die hiwin rails bovenop te leggen.

Dat vlakmaken doe je pas nadat hele constructie is gebouwd en even staat en tijd gehad heeft om krom te trekken.

Dat proces van dat vlakmaken is precies 't zelfde proces als bij 't staal. Er is al veel over gepost hier overigens op dit forum en velen refereren er continue aan (handschrapen).

Na wat voorfrezen voor dat vlakmaken heb je een meetrei voor nodig en bijvoorbeeld een oude vijl. Overigens zijn er ook velen die hun eigen meetrei maken. Principe daarvan is hetzelfde als ondergrond van je rails vlakkrijgen.

Straight Edge heet dat in het Engels. Vele video's van op youtube. De ene beter dan de andere.
zoek naar een paar.

Dit is de eerste hit die ik zie op youtube, maar ik had al betere gezien in verleden:

https://www.youtube.com/watch?v=LkdkouWiDFs

Hij doet 't niet met een oude vijl maar op een iets trickier manier - enkel met een hardmetalen plaatje in een device.

Let wel dat hij niet laat zien, maar wel zichtbaar op zijn zelfgemaakte straightedge dat hij het schrapen op hoek van ongeveer 45 graden doet en de laag erna draait hij de straight edge om, zodat hij op van de andere kant komt en dus loodrecht op de vorige richting schraapt. Hij schraapt dus in 2 richtingen. Om te zien wat hij eraf moet schrapen gooit hij er elke ronde steeds pruisisch blauw op.

Nu kun je die meetrei gewoon kopen bij hogetex. Gooi je daar pruisisch blauw op en dan weet je wat je van 't staal af dient te schrapen.

Voor het initiele vlakmaken, zodat je niet overdreven veel hoeft te doen met de hand daar is wat vlakfrezen niet onhandig me dunkt. D'r zijn hier vast wat forumleden die je daarbij willen helpen. Idee is, je neemt je balkjes mee, sjouwt die zelf naar de kruistafel en dan zet het forumlid zijn freesmachientje wel aan. Na heel wat gebabbel is het dan na paar uurtjes vlak, afhankelijk van hoe goed die freesmachine is en hoe lang die kruistafel is.

Je mag hier ook langskomen! Dan zien we hoe 't gaat lukken met een BF25 machine en kleine kruistafel met een vlakfrees op hele lage toeren. Bij IPE200 zal dat alleen lukken met een vlakfrees, gezien het maximale Z-bereik van de BF25 hier, normale frezen passen er dan naar ik vrees niet meer in (verlies ik te veel Z-bereik).

Je moet overigens niet verbaasd staan dan als je meer balken ziet staan hier die zijn vlakgemaakt, want ik overweeg 't zelfde te doen voor een CNC grinder hier, al is het mogelijk dat ik voor balken ga van iets dikker staal. Dat zou dan HEB mogelijk worden en een stuk kleinere heb. Geen HEB200 dus maar iets van HEB100 of HEB140 ofzo. Wat ik dan ook maar goedkoop weet te krijgen in dat opzicht.

Zie hier bijvoorbeeld ruim keuze: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Al ga ik eerst ook bij een lokale ijzerboer zoeken hier, dat is namelijk minder ver fietsen (geen enkele andere reden).

Jij wilt echter een doosconstructie waarbij de diepte van de doos je Z-hoogte bepaalt. Vandaar dat ik IPE200 voor je aanraadde. Die is hoger.

De balken tegen elkaar bouten zou ik doen zoals Dabit soortgelijk beschreven heeft, namelijk je zet die 2 balken heel precies op de kop neer (vlakke kant op de grond) en positioneert ze precies zoals je ze wilt hebben met de schroeven los. Dan wat epoxy ertussen en dan bouten voorzichtig aandraaien tot alles precies zo ziet als je het wilt hebben. Dus de zijkanten van die balken hoeven helemaal niet perfect recht te zijn (wel liefst zo veel mogelijk).

Wat CAD tekeningen volgen als ik achter die computer zit binnenkort.
diepchess
Contacteer:

Bericht door diepchess »

Firehunter, hier is tekening snel gemaakt in FreeCAD

10200

Dit is exact wat ik zei qua IPE240 en IPE200 met 10 mm staalplaatjes ertussen. Kun je ook 8 mm van maken. Die zijn stuk dunner dus dan de 10.2 mm die je daar hebt. Smeer je wat epoxy tussen en je bout 't vast.
diepchess
Contacteer:

Bericht door diepchess »

Je bent erg behulpzaam op je vrije dagen Arie.
diepchess
Contacteer:

Bericht door diepchess »

Firehunter - ik begrijp dat skillalot voor je een stevige brug gaat uittekenen die hier oppast.

let wel dat in CAD tekening de gele staalbalken dus de balken zijn waarop de rails komt te zitten.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

iedereen gewoon in zn waarde laten, verder niet op reageren.
Zo beleefd een ieder zn CNC hobby, de een bouwt, de andere maakt spanen
de volgende tekent, weer een ander blijft dromen....
Tiny
Contacteer:

Bericht door Tiny »

firehunter geeft aan dat er weinig gereedschap beschikbaar is. Diepchess gooit een aantal zaken hier neer waar Firehunter niets mee kan. Zelf maken van een rei, vlakfrezen van een IPE200 tbv geleiderail op een BF25, vlak monteren met epoxy (maar zonder vlakplaat) zijn allemaal zaken die niet in de mogelijkheden van Firehunter liggen.

Hij heeft goed nagedacht over wat er wel in zijn bereik ligt en dan lijken me aluminium profielen een heel goede keuze. Als ie dan ook een goede leverancier (bv Item) uitzoekt worden die profielen haakser en beter op lengte gezaagd dan menigeen hier op het forum kan meten (mezelf inbegrepen). Behalve die profielen moet er dan nog een rei, statief, meetklok en een rolletje 0.05 mm meetlint gekocht worden om eea goed in elkaar te zetten. En dan kan ook Firehunter met veel geduld, veel tijd en logisch nadenken een hele mooie machine in elkaar zetten. Ja en ook met alu profielen kun je netjes aluminium frezen. Dat zie ik met een IPE profiel van E0.71/kg niet gaan lukken. Niet door Firehunter, niet door Diepchess en ook niet door iemand anders.
Tiny
Contacteer:

Bericht door Tiny »

Leeuwinga schreef:Zo beleefd een ieder zn CNC hobby, de een bouwt, de andere maakt spanen
de volgende tekent, weer een ander blijft dromen....
To zover geen probleem maar iemand een nachtmerrie in te sturen gaat me ook te ver :evil:
create
Contacteer:

Bericht door create »

Zoow eens kijken,

Heb een aantal heren aangesproken, nu maar hopen dat we op een normale manier kunnen communiceren!

Ben benieuwd

greetz Create
Firehunter
Donateur
Contacteer:

diepchess schreef:Firehunter, hier is tekening snel gemaakt in FreeCAD

10200
En dan de T-slot plaat onderin leggen? Dat lijkt me erg lastig om werkstukken op te spannen en er weer uit te halen, vanwege de 20cm hoge rand helemaal rondom. Ook is het niet mogelijk om daarbij grote werkstukken buiten de basis op te spannen en met de "overstek" te frezen.

Deze week heb ik nog eens alle ontwerpen tot nu toe vergeleken en denk dat deze het beste is:
10125
Dit ontwerp is naar mijn idee het makkelijkste om in de toekomst te upgraden. Op veel punten kunnen later makkelijk nog verstevigingen toegevoegd worden, mocht het nodig zijn.

De x-as steppers zullen wel verplaatst worden naar de achterkant. Geen tandwieloverbrenging, want ze zitten dan toch niet in de weg. Alleen de z-as krijgt een tandriem.

Ik zal maar eens aan de slag gaan om een bestellijstje samen te stellen.
Tiny
Contacteer:

Bericht door Tiny »

Je zijkanten zou je ook nog kunnen vereenvoudigen door ipv de losse pootjes onder je ligger 80x80 door 1 profiel van 200x80. Scheelt je heel veel hoekjes, schroefwerk en brengt de stabiliteit en rechtheid een paar trapjes hoger.
Firehunter
Donateur
Contacteer:

Een aantal berichten terug hebben we het al eens over de zijkanten gehad. Ik had al een versie ontworpen met 160x80 profiel, maar had m'n twijfels over de stijfheid daarvan ivm de "slappe" hoeken. Zie het tweede ontwerp en het laatste stukje van het bericht: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8 ... 56#p112567
Daarnaast was 160 niet hoog genoeg, waardoor ik ook het brugprofiel nog iets hogers moest plaatsen dmv verhoogde zijplaten.

10110
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

De stijfheid van profielen is afhankelijk van uitvoering. Zo heeft rexroth de versies superlight, light en standaard. Gelange de toepassing en gewenste stijheid kan de juiste versie kiezen. Zo zijn er meerdere leveranciers met verschillende uitvoeringsvormen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
eigen_gebruik

Bericht door eigen_gebruik »

Bjornski1976 schreef:Zo zijn er meerdere leveranciers met verschillende uitvoeringsvormen.
Zo heeft ITEM een profiel van 80 x 200 die misschien wel aan jouw eisen voldoet :

Afbeelding
Link : >> Click <<

Intern anders opgebouwd dan jouw getekende 80 x 160 (omcirkelde gebieden lijken dikker, en algeheel meer materiaal aanwezig), dus waarschijnlijk stijver en 40mm hoger (en waarschijnlijk ook x keer duurder :P).
Plaats reactie