Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ga de hele diskussie niet bestuderen, maar sinds m'n vakantie in Noorwegen, denk ik toch anders over Tesla's.
Je ziet er daar bijna net zo veel als BMW,Audi enz. Ook veel ducati's trouwens. :lol:
(Zelfts één 'met Nederlands kenteken gespot.) En als ik met benzine tanken dan al denk... waar kan ik tanken.
Denk ik dat de raad van bestuur het nog niet verandwoord vind om de CEO een Tesla te laten rijden. Dat iets duurdere model kan vast wel heen en weer, en wat is er mis met een bakje koffie om na het afleveren van het waardevolle werk jezelf en de auto even op te laden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Toen iemand ooit uitvond dat je iets met 4 wielen op benzine kon laten rijden zal de rest van de wereld ook wel het nut er niet zo van ingezien hebben. Benzine moest je bij de apotheek halen, om de 5km gaat het stuk, en ben je er eindelijk dan stink je naar uitlaatwalm. Pak toch gewoon een paard joh, veel handiger.

Een paar jaar evolutie later en we crossen opeens allemaal met 130km/u over een strak zwart lint in no-time naar verre oorden.

Die Tesla vind ik nu meer zoiets als die eerste automobiloten die de brandstof bij de apotheek moesten halen en elk ritje goed moesten plannen. Zo'n rijdende iPad is nu leuk voor dat ene Q10-creme smerende metromannetje dat z'n hele huis al vol met Apple troep heeft staan. Maar ik heb ook het idee dat het elektrische-auto balletje inmiddels wel aan het rollen is en wat momentum heeft. En dan gaat het opeens rap....
D'r moet nog even 25 jaar evolutie tegenaan gegooid worden, maar tegen die tijd is het voor de meeste mensen een verstandigere keuze dan een benzineauto. En over 50 jaar rij je enkel en alleen nog in een auto met explosiemotor omdat dat zo lekker nostalgisch is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je bedenkt dat er in de begintijd ook al heel wat electrische auto's waren.. en je kijkt naar de ontwikkeling.. dan vallen me een paar dingen op..

Benzine auto's zijn niet echt veranderd, maar meer verfijnd.. je stinkt minder, je komt verder op een liter.. je hoeft er niet meer voor naar de Apotheek

Electrische auto's.. die komen nu pas los van hun "apotheek" : het snoertje, er zjin er inmiddels die inductief, dus contactloos op kunnen laden.. daar hebben we dus 100 jaar over gedaan... :lol:
Regeneratief remmen, en ontwikkelingen/verfijningen in de electro(nica)techniek hebben ook deze auto efficienter gemaakt.. alleen .. het laden.. dat blijft een langdurige geschiedenis.. Ik ben bang dat het nog heel lang gaat duren éér je een electrisch voertuig net zo snel kan laden als dat je een brandstofauto aftankt..
je Kunt een Tesla "Snelladen", maar dan is de batterij nog niet vol... en een ritje Maastricht vanuit Bakhuizen betekent minimaal 2 uur laden.. heen gaat op 1 lading, maar dan moet ik daar ofwel minimaal 2 uur bljiven, of onderweg een uur of wat pauze inlassen om uberhaupt thuis te kunnen komen..

Alle ontwikkelingen ten spijt.. is men er nog niet in geslaagd om een accu te maken die je "vol kan storten" zoals dat met een benzinetank wel kan..

nou heb je met een auto nog alle ruimte voor batterijen.. op een motor wordt dat een ander verhaal.. ik heb een paar jaar geleden de eerste electrische motorfietsen gezien.. meer dan een boodschappenritje ging niet.. woonwerk verkeer?.. als je meer dan 30 km van je werk woont.. moet je em op de zaak alweer aan het infuus hangen..
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Zijn ze volop mee bezig :mrgreen:
http://www.nu.nl/gadgets/4025827/alumin ... laden.html
Alleen dan zul je wel een behoorlijke huisaansluiting moeten hebben dunkt mij :lol:
Ga je iig met een standaard 1-fase aansluiting nooit redden.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

wie zegt er dat snel tanken met een Tesla niet kan, dit gaat al sneller dan een auto op LPG tanken :lol:
http://www.teslamotors.com/videos/battery-swap-event

en de elektrische motorfietsen hebben toch ook al een actieradius van meer dan 150km, zelfs Harley springt mee op de kar
http://www.egear.be/elektrische-motorfietsen/
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

voor de oplossing van het accu-laad-tijd probleem hoef ik alleen maar even naar m'n accu-boor te kijken
verwisselbare accu's !
hoe simpel kan het zijn
zo deed men dat jaaaren terug ook al met de paarden vd postkoets

in geval van een elektrische auto is dat praktisch nog wel een uitdaginkje, maar het kan wel en bestaat ook wel al dacht ik, bv een put waar je de accu in laat zakken

zo snap ik ook nog steeds niet waarom mobiele telefoon accu's niet (snel) verwisselbaar zijn, dan neem je gewoon een paar accu's mee voor de dag
en -nog een kleine ergernis nu ik toch bezig ben- waarom kun je alle toetsen op een telf. blokkeren behalve de aan-toets
ik heb altijd een heul simpel telf. in m'n jas, uit, zodat ik 'm kan gebruiken als ik 'm nodig heb, maar eens in de zoveel tijd hoor ik m'n jas piepen omdatie toch aangegaan is . . .

overigens was ik op de laatste cnc-dag met een tesla, met chauffeur . . .
en die is ook de eigenaar :-//
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:als je bedenkt dat er in de begintijd ook al heel wat electrische auto's waren..
Het is altijd al stukgelopen op aantal kWh energieopslag per kilo/liter. Dat wint diesel/benzine heel royaal van de huidige accutechnologie, laat staan ten opzichte van de loodaccu's van 100 jaar terug.
.. alleen .. het laden.. dat blijft een langdurige geschiedenis.. Ik ben bang dat het nog heel lang gaat duren éér je een electrisch voertuig net zo snel kan laden als dat je een brandstofauto aftankt..
Verwisselbare accu's.. Echt snelladen...
Kan nu allemaal al, maar de infrastructuur is er nog niet. Die elektrische auto's moeten het maar doen met de bestaande infrastructuur, en die is niet optimaal.
Dat is een kip-ei probleem wat pas opgelost word als het balletje al stevig rolt. Dat zou dus ongeveer zo'n beetje binnen nu en een jaar of 5 kunnen beginnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
marten optimum

Bericht door marten optimum »

normaal lees ik alleen maar door de topics....
Maar nu wil ik ook eens een bijdrage leveren!
http://www.elektrischvervoernederland.nl/forum/

Das allemaal elektrisch.
Ik rij zelf een E-scooter en mag graag frezen, mooie combi zou ik zeggen.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Ik rijdt in een oude diesel en cnc frees ook, is dat ok een goede combinatie?
Cees
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Beter zelfs; viezels en CNC-machines zijn allebei viespeuken dus dat past beter bij elkaar :lol:
marten optimum

Bericht door marten optimum »

Zoals Dabit het bekijkt past het zelfs beter!
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

En Dabit freest zelfs groeven in de natuur op noppenbanden :LOL:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
diepchess
Contacteer:

Bericht door diepchess »

Zo'n accu is 500 kilo en zit geintegreerd in de auto.
Dus dat verwisselen gaat niet lukken natuurlijk. Dat is hopeloos dom idee om batterijen 'even' te verwisselen.

Zelfs de speeldingetjes waar je maar 100 kilometer ver mee komt als je die mazzel hebt, die hebben nog een batterij van 250 kilo.

Hoeveel kilo zwaarder wordt een auto wel niet (het ONTWERP) als je een snel verwisselbare batterij erin gaat poten, terwijl het principe van eventjes 500 kilo verwisselen geen goed idee is simpelweg.

De slijtage alleen al en bovenal: welke batterij krijg je TERUG?

Ook de prijs van verwisselen zal rap oplopen.

snelladen ervan gaat wel lukken. Dat lost men wel keer op. ik heb rotsvast vertrouwen erin dat toekomstige ingenieurs wel oplossingen weten te verzinnen voor zaken die wij nu als probleem zien.

Echter vergis je niet. Met snelladen laad je meestal maar 50% zo'n batterij op. Dan kom je dus niet ver he.

Blijf je zitten met een aantal problemen op dit moment waarvan sommmige onoplosbaar, om er een paar te noemen:

a) die lithium-ion accu gaat nooit gerecycled worden. Dit is milieutechnisch echt joekel van probleem. De fabrikanten beloven allemaal welvanalles daar, maar dat zijn slechts beloftes die nooit nagekomen gaan worden.
De prijs van lithium-ion batterijgen zakt langzaam namelijk voor de industrie terwijl recyclen al duurder was toen die dingen nog 700 dollar per kilowattuur kostten.

b) de auto is vet zwaarder dan zijn diesel/electrische al dan niet hybride tegenhanger. 2300 kilo voor een Tesla - jongens waar praten we over, dat is toch lachwekkend zwaar.

c) er zit geen bpm op de electrische auto's maar wel op de benzineauto's terwijl per saldo een electrische auto indirect meer CO2 uitstoot.

Hij is om te beginnen zwaarder en het kolen en gas moet eerst verbrand worden en vervoerd worden. Dus eerst 50% efficiency (verbranden), dan weer zeker 20% verlies. Dan moet hij opgeladen worden - weer stevig verlies als je 'm althans helemaal oplaadt. Als hij wat langer stilstaat dan verlies je ook vermogen. Bij een nieuwe tesla die maar paar dagen stilstaat zul je dat nog niet merken.

d) de autoscout websites hier staan vol met 2e hands electrische auto's. Niemand wil er 1 dus 2e hands kopen kennelijk.

Dat zegt wel GENOEG.

e) bijna alle batterijen, ja in dit geval alles, worden geproducereerd in Azie. Dat is ontzettend smerig werk waar het gros van de werknemers de pensioengerechtigde leeftijd (zoals wij die kennen) niet gaan halen.

f) je koopt dan een auto van bijna 90k euro waarmee je niet eens goed mee op vakantie kunt - dat is toch wel het meest onnozele van het hele verhaal.

g) vanuit macroeconomisch opzicht gesproken - je praat over enorme inefficiency met zo'n electrische wagen.
Je moet meer energie genereren om die electrische auto's op de weg te houden dan met diesel.

h) je kunt niet hard rijden in electrische auto's. Als jij fiks gas geeft (of in dit geval het gaspedaal fiks indrukt), dan zijn die batterijen in letterlijk een paar minuutjes leeg. Een hele zware mercedes die met nog veel meer batterijvermogen is uitgerust is in 7 minuten leeg als je er net iets boven de 200 mee rijdt.

Snelheid is dus dodelijk voor batterij aangedreven auto's.

Diesel verbrandt tot wel 50% efficient. Die Tesla haalt de 10% nog niet eens als je 'm vergelijkt met een vergelijkbare auto in dezelfde prijsklasse.

Kortom dan snappen we ook waarom die electrische auto gepushed wordt. Namelijk door de energieboeren. Om een oud-directeur te citeren die ik sprak: "We zijn helemaal om".

Ja logisch, anders moeten ze het van toenemende bevolking en welvaart hebben, wat decennia kost, om 2x meer te verdienen. Met fiks wat electrische auto's op de weg gaat dat veel harder voor ze natuurlijk :)

Dingen die op batterijen lopen zijn geweldig, maar ze moeten niet te zwaar worden. Een wagen van 2300 kilo op een batterij laten lopen, op een plek waar snelheid BELANGRIJK is om van A naar B te gaan - dat is an sich een lachwekkend verschijnsel.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

niet zeveren diepchess, Tesla is hier al meer dan 3 jaar mee bezig en dit systeem werkt al 2 jaar

http://www.teslamotors.com/videos/battery-swap-event
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie