Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Re: Wat was ookalweer het nadeel van graniet?

Bericht door DaBit »

JohnnyBerg schreef:Waarmee doe je die simulatie?
Zit bij Solidworks, SimulationExpress heet dat geloof ik. Werkt eigenlijk supereenvoudig, maar bijvoorbeeld een momentkracht ergens opzetten gaat alweer niet, en een hele assembly gebruiken in simulatie mag ook al niet.

Open source en een stuk krachtiger is Elmer. Is wel een draak van een pakket om te gebruiken.
En zitten daar ook materiaal eigenschappen in?
Yup. Voor bovenstaande simulatie heb ik een materiaal aangemaakt met deze eigenschappen:

Dichtheid 2400 kg/m3
Poisson's ratio: .30
Tensile Strength: 15MPa
E-modulus: 10 GPa
thermische expansie 15 (1/K)*10^6
Ik zou b.v. wel eens willen zien hoe een 16 mm as C45 staal met een lengte van 680 mm zich gedraagt bij een dynamische puntbelasting ..
Tweezijdig vast opgehangen, puntbelasting in het midden? Da's een simpele situatie waar je online calculatoren genoeg voor vind (zoeken op 'beam deflection calculator metric' oid), en zelfs met de zakjapanner is dat nog goed te doen. Maar ik wil het wel voor je doen hoor.
En het was dan natuurlijk het mooiste als dat zou kloppen met mijn eigen waarneming :mrgreen:
Da's de allergrootste valkuil van simulatie: rubbish in = rubbish out. Vooral omdat je simulatie vaak doet op een sterk vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Dat bijt sneller in je staart dan je 'poep' kunt zeggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JohnnyBerg

Bericht door JohnnyBerg »

Ahh ok. Bedankt!
Maar ik wil het wel voor je doen hoor.
Heel vriendelijk van je. Maar ik wil dat graag zelf leren. Het zal vast niet bij 1 simulatie blijven. :mrgreen:
Da's de allergrootste valkuil van simulatie: rubbish in = rubbish out. Vooral omdat je simulatie vaak doet op een sterk vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Dat bijt sneller in je staart dan je 'poep' kunt zeggen.
Daar moet ik eens over nadenken ;-)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Voor een goede simulatie zul je toch altijd eerst een handberekening moeten doen om te controleren of je simulatie überhaupt wel klopt. Met simulaties kan ik ook plaatjes schieten die geen enkel rood puntje hebben maar wel zwaar overbelast zijn.. :lol:
Probeer je situatie eens zoveel mogelijk te vereenvoudigen tot een 2D situatie indien mogelijk, en dan zijn handberekeningen goed te doen 8)
frank
Donateur
Contacteer:

Bericht door frank »

Goed om te lezen dat hier allemaal waarheden voorbij komen t.a.v. het gebruik van simulatiepaketten. Daarom is het gevaarlijk om FEM analyses uit te voeren met lekker makertjes die verweven zijn in pakketten als SolidWorks en dergelijke. Maar goed jullie zijn voldoende op de hoogte zie ik.
@Dabit:
1. Die ketting lijn gedachte werkt natuurlijk alleen maar als de belasting ligt in het vlak van de ketting lijn.
2. je krijgt misschien een beter beeld door ook een stuk van je z-as mee te modelleren. Dit wil zeggen ook het punt waar de freeskracht aangrijpt op je constructie. Dus het uiteinde van je frees. Op deze manier zie je dat kleine verdraaiingen van je brug door het kwispel effect sterk vergroot kunnen worden. (het moment dat je wilt aanbrengen op je brug als externe belasting wordt zo door het systeem zelf uitgerekend)
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

frank schreef:Daarom is het gevaarlijk om FEM analyses uit te voeren met lekker makertjes die verweven zijn in pakketten als SolidWorks en dergelijke.
Voor het relatief vergelijken van oplossing A tot en met D is het uitermate geschikt, en dat vind ik eigenlijk nog de grootste kracht.
1. Die ketting lijn gedachte werkt natuurlijk alleen maar als de belasting ligt in het vlak van de ketting lijn.
Niet helemaal waar. Die kettinglijn-boog loopt in vergelijking met andere boogvormen ook vrij snel in breedte op, wat de zijdelingse stijfheid hoog houd (ten koste van werkbereik). Verder heb ik er allemaal de ballen verstand van, dus als jij een betere vorm weet hou ik me aanbevolen. Pure driehoeken zouden het mooist wezen, maar de vorm zoals-ie eerst was is niet driehoek genoeg. Presteert slechter met meer materiaal aldus de simulatie.
2. je krijgt misschien een beter beeld door ook een stuk van je z-as mee te modelleren. Dit wil zeggen ook het punt waar de freeskracht aangrijpt op je constructie. Dus het uiteinde van je frees. Op deze manier zie je dat kleine verdraaiingen van je brug door het kwispel effect sterk vergroot kunnen worden. (het moment dat je wilt aanbrengen op je brug als externe belasting wordt zo door het systeem zelf uitgerekend)
Yup, dat wil ik ook doen. 'voeten' naar voren om het zwaartepunt tussen de X-as karretjes te krijgen zodat deze statisch ongeveer dezelfde belasting zien en momentkrachten evenredig verdeeld worden over de karretjes horen daar dan ook bij.

Maar de Z-as is nog even 'to be defined'. Als ik die CSR15 karretjes kan krijgen heb ik een wat andere constructie nodig dan wanneer ik losse karretjes en een tussenplaat gebruik. Daarmee komt de frees wel al gauw 20-30mm dichter bij de brug (en je krijgt kado dat het op 0,002mm/100mm haaks staat; dat probleem heeft THK al voor je opgelost), en dat doet behoorlijk veel.

Ik verwacht overigens dat de meeste relatieve 'slapheid' uiteindelijk van de Z-as af komt, en dat die absoluut wel weer meevalt aangezien ik een gesloten koker wil gebruiken ipv de standaard alu plaat met eventueel zijflapjes om er een 'U' van te maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Is dit wat, of is dit niks?

Afbeelding

Die CSR15 karretjes hebben als voordeel dat ze gelijk haaks zijn en dat het compact bouwt. In bovenstaande tekening is de afstand tussen de 'onderkanten' van de rails 47mm (en dus ook de afstand tussen oppervlak brug en Z-as slede).

Nadeel is: waar knoop je de KO-moeren aan vast? In deze eerste poging opgelost door het moerblok vierkant te maken zodat de 4 moeren gemonteerd kunnen worden en dat met 4 hoekjes vast te bouten op de 2x M4 binnendraad die op die CSR15 blokken zit.

Moerblok zit niet vast aan de slede; de stappenmotor en vastlager wel, en gaan met de slede omhoog en omlaag.

In deze constructie dragen die hoekjes echter wel de Z-as slede en moeten ze krachten/trillingen parallel aan Z (en Y) opvangen...

Moerblok groter maken en happen eruit nemen waar wat in de weg zit kan natuurlijk ook, maar dan word het wel een erg groot blok materiaal en heb ik geen enkele 'foezelmogelijkheid' als alle assen, lagerblokken, moeren, etc. minder dan perfect uitlijnen. Nu heb ik die uiteraard ook niet nodig natuurlijk... :lol:
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Stuk Z-as erbij:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Vergeet niet dat die csr zoals daar getekend in de 15mm uitvoering gauw over de 2K gaat qua kosten, heb dit eens opgevraagd, is mooi spul.

EG heeft geen isotroop materiaal model en is dus niet met SW express te berekenen, daarnaast kan je de stijfheden van de wagentjes niet meenemen aangezien er geen contactdefinities en realistische constraints in zitten
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

veteq schreef:Vergeet niet dat die csr zoals daar getekend in de 15mm uitvoering gauw over de 2K gaat qua kosten, heb dit eens opgevraagd, is mooi spul.
Ja, ik weet het. Ik heb ze dan ook nog niet, maar ik heb goeie hoop...

't is inderdaad wel mooi spul op deze plek. Lost 2 problemen op ('hoe krijg ik de schroefjes erin' en 'hoe maak ik de hoeken netjes 90 graden') en houd de Z-as slede en brug dicht bij elkaar.
EG heeft geen isotroop materiaal model en is dus niet met SW express te berekenen
Nou, valt wel mee met dat anisotrope. De verdeling van je aggregaat is in alle richtingen ongeveer gelijk, het bindmiddel is isotroop. Kwa sterkte is compressie of expansie nog een fors verschil, maar kwa stijfheid zal 't wel redelijk uitmiddelen allemaal. Goed genoeg voor 'als ik nou dit doe, wat is dan het verschil tov de vorige situatie?, zeker bij de extreem lage belasting waar het materiaal aan bloot gesteld word. '
daarnaast kan je de stijfheden van de wagentjes niet meenemen aangezien er geen contactdefinities en realistische constraints in zitten
Nee, het is een beetje te simplistisch. Meer een lekkermakertje voor het echte pakket. Maar die echte pakketten vereisen ook weer honderden uren studie en ervaring wil je d'r wat zinnigs mee kunnen doen, en mijn bejaarde laptopje heeft daar ook bij lange na niet genoeg spierkracht voor.
Voor 'what if...' is het echter uitermate geschikt.

Zie jij nog problemen met de gekozen constructie? Ergens 'voelt' het nog niet helemaal goed, maar mijn gevoel is onbetrouwbaar.
Laatst gewijzigd door DaBit op 09 nov 2013 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
mmelters

Bericht door mmelters »

DaBit schreef:Is dit wat, of is dit niks?

Moerblok groter maken en happen eruit nemen waar wat in de weg zit kan natuurlijk ook, maar dan word het wel een erg groot blok materiaal en heb ik geen enkele 'foezelmogelijkheid' als alle assen, lagerblokken, moeren, etc. minder dan perfect uitlijnen. Nu heb ik die uiteraard ook niet nodig natuurlijk... :lol:
Ik val zomaar even binnen in deze thread, maar:
Is het misschien een idee om het moerblok op te bouwen uit een Y- en een Z-plaat (elk zo'n 23mm dik, als een soort "vetgedrukte" H) en die haaks op elkaar schroeven?
Dan kunnen ze elk met de poten van de H vastgezet worden op die karretjes (ipv de hoekjes die je nu hebt).
Bovendien heb je dan je "foezelmogelijkheid" weer terug...

Ik ben elektronicus, en geen mechanicus, maar kan me voorstellen dat het qua stijfheid beter werkt dan die hoekjes.

Wordt zo te zien een mooie machine...
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

DaBit schreef:
Ja, ik weet het. Ik heb ze dan ook nog niet, maar ik heb goeie hoop...

Nou, valt wel mee met dat anisotrope. De verdeling van je aggregaat is in alle richtingen ongeveer gelijk, het bindmiddel is isotroop. Kwa sterkte is compressie of expansie nog een fors verschil, maar kwa stijfheid zal 't wel redelijk uitmiddelen allemaal. Goed genoeg voor 'als ik nou dit doe, wat is dan het verschil tov de vorige situatie?, zeker bij de extreem lage belasting waar het materiaal aan bloot gesteld word. '

Zie jij nog problemen met de gekozen constructie? Ergens 'voelt' het nog niet helemaal goed, maar mijn gevoel is onbetrouwbaar.
Heb je ook de prijs opgevraagd voor de csr, zo ja, deel die anders even.

Anisotropie is idd een probleem voor sterkte en dat berekenen we niet, lineair wordt alleen gerekend met dwarscontractie coefficient van materiaal en stijfheid, zal idd wel meevallen.

Voor de z-as zou je liever een echt goede box hebben ipv. de u-constructie.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik zit achter een setje 2e handse CSR's aan. Kan alleen zijn dat ik rails nog los bij moet kopen.

De Z-as word een dichte box; in ieder geval voor- en bovenkant dicht. Onderkant waar de frees uit komt moet ik nog even kijken. Misschien het handigste om die ook dicht te maken, anders kruipt er een hoop rotzooi in.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Nou, eerste uitstaande vislijntje naar die CSR15 blokken word niks. Jammer, want daarvan wist ik wat voor eenvoudig leven ze achter de rug hadden. Toch had ik wat m'n zinnen gezet op die dingen, en op Ebay stonden er ook nog een paar, gebruikt. Die gaan binnenkort op de post naar me inclusief rails. De staat is volgens de verkoper goed, maar dat blijft koffiedik kijken bij verkopers aan de andere kant van de aardkloot. De rails waar de brug overheen rijd ook maar meebesteld, dat word licht voorgespannen 15mm Rexroth spul, een klasse hoger dan 'normale precisie' (H ipv N). Moet de truuk ook wel doen.

Dan nog een 'wat haal ik waar?' vraag:
- Amino- of chlorosilaan, is dat ergens te krijgen?
beyazbalina
Contacteer:

Bericht door beyazbalina »

Ik heb aminosilaan gekocht bij

http://www.coatingwebwinkel.nl
Telefoonnummer 06 16667399
E-mailadres info@coatingwebwinkel.nl

Aminosilaan staat niet op de site
even bellen of mailen naar Pierre Heindijk
Pierre weet heel veel van epoxy en epoxygraniet dus daar kun je veel info halen

Groet Gerard
Plaats reactie