max. stappen-stroom laag bij testen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

max. stappen-stroom laag bij testen

Bericht door keesfrees »

in reactie op dit bericht :
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=10114
audiomanics schreef:Voor ik de tweede driver aan de A-as koppel en mijn riempje er af gooi wil ik nog wel wat proberen voor ik de boel krom druk
tijdens het testen had ik de maximale stroom van de stappenmotorsturing op de laagste stand staan, zo kan er niets stuk gaan
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: max. stappen-stroom laag bij testen

Bericht door audiomanics »

Ik heb gewoon eerst de koppelingen van de schroefspindels los gedraaid en met wat metalen plaatjes gesimuleerd dat de brug bewoog. Dat zag er goed uit en toen heb ik de koppelingen weer vast gedraaid terwijl de brug ongeveer recht stond. Ik had alleen ergens een denkfout gemaakt (ik dacht dat de A-sensor ook zat aan de kant van de A-motor) want als ik de brug opzettelijk 2mm scheef zette was het na het tandemhomen maar liefst 4mm geworden... gewoon even de pluggen van de twee motoren omgedraaid en toen werkte het ook meteen goed.. Even een vierkantje 500x500 uitgemeten (diagonaal in beide richtingen gelijk: 707,1 mm.. dat is volgens mij zo goed als haaks.. ik hoefde geeneens een waarde in te geven voor de A-home..
Ooit eens een hele goede haakse hoek lenen en met een meetklok nameten.. afwijkingen zijn dan echt eenvoudig te corrigeren: kwestie van plus of min een beetje invoeren in A-Home.
Door het ontbreken van de tandriem blijft er meer over voor de spindels zelf. Resultaat met mijn oude steppertjes is 4800 mm/min op de X en Y as. Door de microstep-setting van de drivers gaat EdingCNC niet verder dan 78.1 mm/sec. Dit is dus voorlopig even de max.. Over een paar weken zitten er toch andere motoren en drivers op.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie