beugelzaag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ronny C
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2014 18:21

beugelzaag

Bericht door Ronny C »

Beste mensen ik ben nogal een leek in elektriciteit en hoop hier even wijzer te worden, ik wil me een beugelzaag aanschaffen het is een oudje bj 1973 hier in België hebbben we maar 1fase 230 v dus ik heb geen krachtstroom .
De motor is volgens het typeplaatje 3x380V kan ik deze op voornoemde 230V 1fase laten draaien, ik heb al gelezen van een frequentieregelaar maar dat gaat precies enkel voor een 3x220V motor.
Of als ik een andere motor zou plaatsen op 230V zou dat mogelijk zijn zaag word gewoon door een v-riem aangedreven,iemand al gedaan.
De koeling zit ook op die motor dus zou ik daar ook al een oplossing moeten zoeken.
Groeten en graag tot hoors,
Ron
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: beugelzaag

Bericht door Flupke85 »

Als ik je goed begrijp...

Haal de motor eraf, en haal daar de poelie (V-snaarschijf) vanaf.
Zoek een motor die op 230V draait met een as waar die poelie op past.
Klaar is kees. Zo heb ik dat ook met een oude Emco draaibank gedaan.

Ik denk dat dat goedkoper is dan extra fasen gaan aanleggen enz enz.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: beugelzaag

Bericht door clements »

Ik was van de week bij hbm en zag dat ze daar losse electro motoren verkopen
ASS-U-ME
Ronny C
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2014 18:21

Re: beugelzaag

Bericht door Ronny C »

Dus de oude motor kan ik niet omzetten met bv een frequentie regelaar,een nieuwe 230v motor zou dan wel goed moeten gaan.Want het is niet de bedoeling extra fasen aan te leggen ;-)
Net bij hbm op de site gekeken maar losse motors staan er niet op en om even langs te rijden is me te ver, zal hier in de beurt eens rondkijken. nog een vraagje zouden jullie ook nog een klein pompje bijplaatsen voor koeling of niet echt nodig om eens iets te zagen van bv volrond 65mm ,de zaag heeft wel een hydraulische arm die heel licht kan ingesteld worden zodat de zaag niet te snel zaagd.
Super bedankt ;-) voor de reakties
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: beugelzaag

Bericht door benkr »

Wat staat er precies op de motor:
220 /380 Volt of 380/660 Volt ?
Heb je misschien een foto van de aansluitingen van de motor?
Zitten er 3 aparte stripjes, steeds over 2 aansluitingen of is het 1 strip over 3 aansluitingen?

Misschien kun je die stripjes anders plaatsen en kan de motor dan wel op 3 x 220 Volt draaien vandaar deze vragen.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: beugelzaag

Bericht door mjeuring »

Losse motors kun je het beste op ebay (duitsland) aanschaffen.
Daarvoor zijn 2 gegevens het belangrijkste:
-Frame maat
-Montage methode

Klik hier: http://www.mmengservices.co.uk/online-s ... se-motors/ maar eens verder, kun je misschien het type vinden dat je nodig hebt.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: beugelzaag

Bericht door ruudpg »

Als het een 220/380V motor is hoef je geen andere motor te kopen, alleen een condensator (steinmetz schakeling uit mijn hoofd), even googelen voor de juiste waarde dit is afhankelijk van het vermogen van de motor, enige nadeel hiervan is een vermogensverlies van de motor van rond de 25% maar dat is vaak geen probleem, dit heb ik bij mijn eerste draaibankje ook toegepast en werkte prima.
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: beugelzaag

Bericht door FilipCNC »

Ronny C schreef:Dus de oude motor kan ik niet omzetten met bv een frequentie regelaar
Er bestaan geen frequentieregelaars welke monofasig 230v gevoed worden met een uitgangsspanning van 3*400v.

Als het mogelijk is de motor in ster plaatsen: via een frequentieregelaar of door gebruik te maken van een condensator

Als het niet mogelijk is: andere motor plaatsen of de oude motor laten herwikkelen en is die weer zo goed als nieuw (prijs zal tussen de 150€ a 300€ zijn)
Ronny C
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2014 18:21

Re: beugelzaag

Bericht door Ronny C »

benkr schreef:Wat staat er precies op de motor:
220 /380 Volt of 380/660 Volt ?
Heb je misschien een foto van de aansluitingen van de motor?
Zitten er 3 aparte stripjes, steeds over 2 aansluitingen of is het 1 strip over 3 aansluitingen?

Misschien kun je die stripjes anders plaatsen en kan de motor dan wel op 3 x 220 Volt draaien vandaar deze vragen.
Er zit geen plaatje op de motor,ik weet dat deze aangesloten was op 3x380V ,van de week heb ik de machine thuis kan ik eens goed kijken hoe en wat ;-)
Bedankt voor het meedenken,hopelijk kan ik de originele houden i.v.m de pomp die er bij opzit
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: beugelzaag

Bericht door Swets »

en stond die motor in ster of in driehoek?
als hij in ster stond dan kan het wel....

hij zal haast wel in ster staan... dan kan het dus.... 380/660 wordt (meestal) alleen gebruikt bij een ster/driehoek schakelaar...

trouwens met een condensator (steinmetz schakeling), raak je wel veel vermogen kwijt... 1/3 geloof ik...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie