beugelzaag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ronny C
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2014 18:21

beugelzaag

Bericht door Ronny C »

Beste mensen ik ben nogal een leek in elektriciteit en hoop hier even wijzer te worden, ik wil me een beugelzaag aanschaffen het is een oudje bj 1973 hier in België hebbben we maar 1fase 230 v dus ik heb geen krachtstroom .
De motor is volgens het typeplaatje 3x380V kan ik deze op voornoemde 230V 1fase laten draaien, ik heb al gelezen van een frequentieregelaar maar dat gaat precies enkel voor een 3x220V motor.
Of als ik een andere motor zou plaatsen op 230V zou dat mogelijk zijn zaag word gewoon door een v-riem aangedreven,iemand al gedaan.
De koeling zit ook op die motor dus zou ik daar ook al een oplossing moeten zoeken.
Groeten en graag tot hoors,
Ron
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: beugelzaag

Bericht door Flupke85 »

Als ik je goed begrijp...

Haal de motor eraf, en haal daar de poelie (V-snaarschijf) vanaf.
Zoek een motor die op 230V draait met een as waar die poelie op past.
Klaar is kees. Zo heb ik dat ook met een oude Emco draaibank gedaan.

Ik denk dat dat goedkoper is dan extra fasen gaan aanleggen enz enz.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: beugelzaag

Bericht door clements »

Ik was van de week bij hbm en zag dat ze daar losse electro motoren verkopen
ASS-U-ME
Ronny C
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2014 18:21

Re: beugelzaag

Bericht door Ronny C »

Dus de oude motor kan ik niet omzetten met bv een frequentie regelaar,een nieuwe 230v motor zou dan wel goed moeten gaan.Want het is niet de bedoeling extra fasen aan te leggen ;-)