Stappen motor coupling kwaliteit

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
turboturbine
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2013 16:15

Stappen motor coupling kwaliteit

Bericht door turboturbine »

Een paar mensen(is weinig over te vinden) claimen dat aluminium helical couplers, die goedkope uit china zegmaar op den duur breken.
Als ik uitga van een tafel formaat protaal frees, hobby formaat zegmaar met ballscrew spindels, er komt dus wienig kracht op, zal dat dan ook kunnen gebeuren of is de kans dat ze breken door metaalmoeheid heel klein.

Veel mensen halen ze(engels sprekende oid) vaak door elkaar met die modellen die ingezaagde lamellen hebben, geen jaw maar massief aluminium, das geen helical dacht ik zo, maar goed.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Stappen motor coupling kwaliteit

Bericht door benkr »

Ik denk dat je het verkeerd ziet.
Op die koppeling komt het volledige koppel wat je machine vraagt en wat de motoren kunnen geven.
Heb je met reden voor bv. 3Nm gekozen dan komt er zeer waarschijnlijk ook geregeld 3Nm op je koppeling, anders heb je ook die motoren niet nodig toch.
Het grote probleem is dat het geen constante krachten zijn maar piekjes bv. bij het versnellen of afremmen.
Die koppelingen waar jij het denk ik over hebt zijn in weze gewoon spiralen die opgerold zijn, en bij de genoemde pieken probeer je steeds om zo'n spiraal op of af te rollen --> grote mechanische krachten die op den duur leiden tot scheuren en breuk. Gebruik daarom koppelingen die van dit euvel geen last hebben, dus van die klauwtjes die in elkaar grijpen, al dan niet met extra verend middenstuk of de (RVS) balgjes die wel flexibel zijn maar veel grotere krachten aan kunnen (is in feite een geribbelde buis en kunnen dus vwb torsie grote krachten aan maar kunnen daarnaast ook uitstekend overweg met uitlijn fouten juist vanwege die balg).
Ja, de goede koppelingen zijn duur maar dat is niet voor niets!
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Stappen motor coupling kwaliteit

Bericht door Lude »

Die RVS balgkoppelingen klikken bij mij juist altijd doormidden.
Plaats reactie