Lager keuze

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef:
hainjedaf schreef: ik vraag mij alleen af, waarom er zo'n lange afstandsbus tussen 2 lagers moet?
ik dacht zelf aan 2x 7200 TVB --> 2 x 9mm = 18mm. Ring van 2,1mm er tussen
en dan de binnenringen met een moer op de spindel strak trekken...

of is dat een absurde gedachte?
Nee hoor prima gedachte, ik geloof alleen niet aan voorspanning door de moer. Die zit niet vlak aan.
Ik zou eerst eens kijken hoeveel 'ruimte' je hebt als je de boel koud tegen elkaar trekt. Je kunt natuurlijk geluk hebben met die productie tolerantie.
En anders 2 vulringen ( tussen de buitenring en tussen de binnenring), die met gering dikte verschil, dat kun je vast tegen elkaar trekken.
Er schijnen van die afpelringen te bestaan, heb ze alleen nooit in m'n handen gehad, dan kun je een paar honderste voorspannen, het zal nooit veel meer zijn.
Onder de moeren natuurlijk wel een ring om zeker te zijn dat er rondom evenveel spannning op de lagers staat.
Eventueel een moer vlakdraaien of -frezen
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door veteq »

hugo stoutjesdijk schreef: lagers monteren ze eerst zonder kooi, alle kogels aan 1 kant. Als alles er in zit en je monteert de kooi, dan zit de boel op z'n plek.
Bij een dubbel hoekcontactlager gaat dat niet, ze vervormen de buitenschaal plastisch, dan gaan de kogels erin, en daarna weer plastisch naar oude vorm. Daarom gaat het voorspannen niet, dit is moeilijk maat te geven.

Staat in dat linkje van cnczone.com, de NC Cams die het uitlegt was ooit technisch directeur bij NSK.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Lager keuze

Bericht door keesijp60 »

Interessant.


Ik ben een printplaatfrees aan het maken, en heb wat problemen met de lange versie van de kogelomloop, met aan elke kant lagers is het moeilijk
goed en soepel te krijgen, lees ik hier goed dat je ook aan een kant lagers kan gebruiken en de andere kant gewoon los laten, zonder lager dus.

Op die manier krijg ik wel soepele loop. Maar met shimmen kan het ook, dan loopt ie goed alleen als de materialen uitzetten kan dat weer anders worden las ik ook.

Ik gebruik dan de dikke meerlager kant waar de motor zit met een slotmoer, de andere kant met enkel lager dan los laten.

Hoor het graag.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Lager keuze

Bericht door keesijp60 »

Interessant.


Ik ben een printplaatfrees aan het maken, en heb wat problemen met de lange versie van de kogelomloop, met aan elke kant lagers is het moeilijk
goed en soepel te krijgen, lees ik hier goed dat je ook aan een kant lagers kan gebruiken en de andere kant gewoon los laten, zonder lager dus.

Op die manier krijg ik wel soepele loop. Maar met shimmen kan het ook, dan loopt ie goed alleen als de materialen uitzetten kan dat weer anders worden las ik ook.

Ik gebruik dan de dikke meerlager kant waar de motor zit met een slotmoer, de andere kant met enkel lager dan los laten.

Hoor het graag.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lager keuze

Bericht door FreesKever »

Ook interessant hoor, maar je borduurt verder op een draad van 9 jaar oud. Misschien is het beter om een nieuw onderwerp aan te maken, en dan meer te laten zien van wat je al hebt, en hoe degelijk je het wilt maken. Daar hangt namenlijk alles aan vast.

Erg populaar is om de BK10 (BK12, BK15) lagerblokken te gebruiken voor de "stijve" kant, en de bijbehorende BF maat voor de "Losse" kant. Het lager aan de losse kant zit er alleen om zwabberen van de kogelomloopspindel te voorkomen, en kan axiaal in de behuizing schuiven.

In de goedkope BK blokken zitten standaard groefkogellagers, die kun je voor een paar EUR vervangen voor hoekkontact lagers. Als je iets duurdere BK blokken koopt, zijn ze nauwkeuriger gemaakt, en zitten er soms al hoekkontact lagers in.

Hoekkontact lagers met ingebouwde afdichtingen zijn minder gebruikelijk (maar bestaan wel). In de BK blokken zitten echter ingebouwde rubber afdichtingsringen.

De BK blokken zijn alleen aan te raden als je met een extra (tandriem) overbrenging wilt werken. Als je het eenvoudiger wilt houden en de motor in het verlengde van de kogelomloopspindel wilt zetten, dan kun je veel beter de lagerblokken gebruiken waarop al een motorflens geintegreerd zit.

Wat lichtgewicht machines' betreft, ik vind onderstaande wel redelijk goed in elkaar zitten, en het is vrij gemakkelijk te maken:

https://www.instructables.com/LOW-COST- ... -CNC-MILL/

Het is een bijna directe kloon van een Sorotec, maar dan in hout uitgevoerd i.p.v. aluminium, en een stuk goedkoper dan Sorotec...
Plaats reactie