3d contour cambam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

3d contour cambam

Bericht door niek_saxofoon »

Beste CNC'ers,

ik heb misschien een domme vraag. Ik wil met Cambam (voor het eerst) wat 3D werk gaan doen en vroeg mij het volgende af:

Wanneer je met een bolkop frees een 3d oppervlak freesd, compenseert de software dan voor de variabele contacthoek tussen de frees en de te frezen contour? Bij een rechte vingerfrees is dit natuurlijk eenvoudig omdat de frees een vaste offset tot de te frezen contour moet houden, maar met een bolkopfrees is dit dus variabel. Houd Cambam hier rekening mee?

Groet, Niek
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: 3d contour cambam

Bericht door ruudpg »

Zoals je ongetwijfeld weet, domme vragen bestaan er niet, hooguit domme antwoorden, hier volgt er zo een....

De compensatie van een bolkopfrees wijkt wezenlijk naar mijn idee niet echt af van die van een vingerfrees, een "standaard" bolkopfrees heeft bij een diameter van 4mm tenslotte een radius van 2mm, en waarom standaard tussen haakjes... als je gaat knoeien met zelf geslepen freesjes gaat deze vlieger niet op natuurlijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3d contour cambam

Bericht door DaBit »

Nou, de situaties zijn voor de CAM-software wel degelijk verschillend voor rechte frees, bolkop, bullnose en V-bit. Ik heb met CB nog nooit 3D gefreesd, maar ik durf eigenlijk wel te stellen dat de bolkop-radius meegenomen word. Als ik zo'n dropcutter-algorithme moest schrijven zou ik het namelijk makkelijker vinden om het wel mee te nemen dan niet.

Heb je reden om aan te nemen dat het niet zo is in CB overigens?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: 3d contour cambam

Bericht door diber »

Volgens de link http://www.cambam.info/doc/0.9.7/cam/3DProfile.aspx hangt het af van welke toolpath strategie je kiest:

"Horizontal and Vertical 3D profiling methods will adjust the toolpath for ball nose tools.
For waterline methods, the tool profile is currently ignore."
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: 3d contour cambam

Bericht door diber »

Wel nog een bedenking bij mijn vorige post: ik zie dat de link verwijst naar versie 0.9.7. In de 0.9.8 documentatie is die zin niet meer te vinden. Misschien wordt er nu altijd rekening gehouden met het tool-profile ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3d contour cambam

Bericht door Arie Kabaalstra »

Antwoord?.. Heel simpel.. teken een bolletje.. frees em met een vingerfrees en met een bolkop.. meet ze op.. en je weet het..

ik zou het ook niet weten.. CamBam heeft echter ook een forum waar Andy Payne ook mee leest.. en hij is de gene die er een sluitend antwoord op kan geven.
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: 3d contour cambam

Bericht door diber »

Heb de test gedaan : heb een oppervlak met daarop een rechtopstaande cylinder gedefinieerd en daarop cambam losgelaten (toolpaden berekend van boven de cylinder tot rond de cylinder).

Als je in versie 0.9.8N "waterline roughing" kiest, wordt er geen rekening gehouden met het profiel van de frees; als je "waterline finish" kiest, dan is er wel een verschil tussen een vingerfrees en een bolkop. Ook de horizontal en vertical scanline methodes houden rekening met het tool-profiel (dit heb ik niet getest).

Ook nog wat in de documentatie gezocht en in de "tutorial 3d-profile" in de 0.9.8 handleiding geeft wat meer informatie hierover.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3d contour cambam

Bericht door DaBit »

Dat die waterline rough dat eventueel niet doet is verklaarbaar; CamBam maakt dan een doorsnijding van het 3D model, en freest dat als pocket.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: 3d contour cambam

Bericht door niek_saxofoon »

Interessant. Dan ben ik, en zijn anderen, nu weer wat wijzer ;-)

Groeten
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3d contour cambam

Bericht door hainjedaf »

Waar zitten die watarline en rough opties?
ik kan ze in de NL versie van cambam niet vinden...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: 3d contour cambam

Bericht door diber »

Bij de engelse versie in het "Profile 3D method" optie veld. Je ziet dat veld zowel in de "basic" als in de "advanced" view. Als je op het veld klikt kan je kiezen uit 4 methodes (bij de opstart staat die bij mij op "horizontal").
Plaats reactie