Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door eliebaele »

Mss eens voorsteken, tot ø3mm dan 0.5 opschuiven en finisseerpas.deed dat vroeger vaak met iscar dgtr beitels 3breed werkte perfect!! V+-120 F0.02/tr
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

Ik heb nu het afsteekmesje van hbm binnen, dit is niet vlak bovenaan, aan de linkerkant is de kant gebroken, is dat normaal ? Moet ik dat mes eerst zelf nog slijpen?
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

Ik slijp het gedeelte wat nodig is aan de bovenkant , zo'n beetje als dit plaatje , maar dan met een radius om de spaan naar buiten te geleiden ;-) Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door Arie Kabaalstra »

die afschuining zit erop om het mes goed te kunnen klemmen in de houder.. maakt ook dat de spaan naar één kant gaat lopen.. kan vervelend zijn..

Wat Ger al schreef.. bovenkant een klein holletje inslijpen.. maar wel zorgen dat je niets van de hoogte afhaalt.. want hoe lager je komt, hoe smaller de beitel.. dus zou ie "vastlopen" als je diep moet stelen.. voorkant zet ik meestal ook nog wat schuin weg.. om wat meer vrijloop te hebben.. 'k ben niet zo van de bange.. ga er meestal vrij fors in met een steekbeitel... als ie maar mooi snijdt... :)
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

ok bedankt, dan moet ik mij eerst nog een slijpmolen aanschaffen (wanneer stopt het ?), suggesties ?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door Rob65 »

Afsteekbeitels worden meestal als ruw toolbit verkocht en je moet er dus eigenlijk altijd zelf nog de snijkant aan slijpen.
wat Arie al schreef: niks van de hoogte afhalen en zorg er ook voor dat je snijkant mooi recht en overal gelijk is. Een ongelijke snijkant gaat of naar links of naar rechts en dan krijg je nooit een mooie snijkant.

Voor een mooi vlak aan het einde van een werkstuk draai ik het vlak altijd na. Omdat het mes overal even breed is wrijft de niet snijdende zijkant ook altijd langs het werkstuk en dat levert dus nooit een echt mooi vlak.
eliebaele schreef:Mss eens voorsteken, tot ø3mm dan 0.5 opschuiven en finisseerpas
Brr... een steekmes moet altijd volledig het materiaal in, wil je een 0.5 stukje afdraaien van het uiteinde van een werkstuk dan gebruik je een gewone vlakdraaibeitel. Met alleen druk op de linkerkant van je mes wil het mes naar rechts en dan ben je puntmutsjes aan het draaien :shock:
XXL66 schreef:een slijpmolen aanschaffen (wanneer stopt het ?), suggesties ?
Ik vrees dat ik de verkeerde persoon ben om dat aan te vragen :mrgreen:
Eens kijken of Hessel toevallig meeleest, die heeft een heel mooi hulpstukje voor zijn slijpmolen om beitels te slijpen. Hessel: foto's pleaze ...
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door Hessel Oosten »

k' Lees dit inderdaad (en uiteraard !) mee, maar moet NUde deur uit; paar daagjes foetsie.
Zal het over een week hier nog wel even neerzetten.

h.
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

http://users.telenet.be/xxl66/IMG_6186.JPG
http://users.telenet.be/xxl66/IMG_6188.JPG

Zou deze zo niet bruikbaar zijn ? Ik heb losse mesjes bestelt en die moeten indd nog geslepen worden.
Ik zou het zo eens willen proberen...
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door mjeuring »

Spaan breekt precies in het midden en wordt naar de zijkant gedrukt, iets wat je nu net niet wil.
Bovenkant vlakslijpen scheelt al een boel.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door noteborn »

steken van rvs blijft lastig als het kan maak gebruik van je losse kop dit helpt altijd

als er geen center in mag zitten gebruik een busje om voor de center te zetten en tegen het werkstuk te drukken.

centerhoogte en snijsnelheid zijn inderdaad van belang.

als hij blijft trillen probeer met kleine stapjes te steken.

gr rob
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

Hoe kan je licht hol slijpen zonder bovenkant iets weg te nemen ? Dat begrijp ik niet goed.
Zolang de lengte van de weggeslepen bovenkant groter is (of de radius niet terug omhoog gaat) dan de steekdiepte kan de beitel toch niet klemmen ?
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door henkzelf »

Deze amateur heeft weer wat van dit onderwerp geleerd. Bovenkant moet inderdaad horizontaal geslepen worden.
Naar mijn mening hoeft dit maar een paar mm vanaf de punt, dus kun je hem altijd klemmen.
Ik concludeer dit na het kijken van de volgende twee filmpjes die beredeneren wat er eigenlijk bij het draaien gebuurd.
Deel 1:
https://www.youtube.com/watch?v=y4gDDq_55Is
Deel 2:
https://www.youtube.com/watch?v=yN2bUUGYV6A

Na de eerste paar mm zou de spaan dus nooit het afsteekmes meer moeten raken, dus hindert het niet dat hij daar scheef is.

Edit: Net even geprobeerd: Man wat scheelt dat veel. Ik had nooit in de gaten gehad dat dat HBM mesje aan de bovenkant niet horizontaal liep.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

Hoe kan je licht hol slijpen zonder bovenkant iets weg te nemen
Wat bedoeld wordt is dat de "punt" van de beitel niet lager moet zijn dan waar de radius ophoudt, als je de beitel van voren ziet loopt hij \/ ( v-vorm) dus als je punt lager is , is hij ook smaller dan de achterkant en loopt je beitel vast,
Zoals je het zelf uitlegt klopt het wel ;-)
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

ok, verder nog wat zitten zoeken naar info over snijsnelheden.
Voor RVS heeft men 24-40 mpm op met hss tool. Stel ik neem 30mpm dat is dan voor 0.008m dia 1200 omw/m ? Ik denk dat ik daar wel goed zat. Misschien toch eens starten rond de 1000.
Plaats reactie