Aluminium plakt zo graag

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Aluminium plakt zo graag

Bericht door spikee »

Vandaag weer eens wezen frezen. Frees was 6mm vhm Tialn van ctctools.biz. Aluminium 6061 of 6082 voor zover ik weet.

Spindel snelheid 24k toeren, diepte 10mm, stepover 0.595mm feed alles van 1000-6000 geprobeerd maar na een aantal minuten begon het plakken. Na het freesje vervangen te hebben was het naar 30sec - 1 minuut weer raak.

Ik heb wat lampenolie op de frees en het werkstuk gedaan. Dat werkt goed voor een korte tijd maar vastzitten doet hij weer snel.

De frees strategie was block maar dan met afgeronde hoeken. Wanneer de hoek werd genomen verlaagt cam de feed naar 1000. De side finish was perfect! net een spiegel maaar vastzitten is niet zo handig.

De spanen waren langwerping (10mm) met een kleine draai en niet warm, werkstuk was koud en frees was warm(door vastgesmolten alu)

Ben ik nu fundamenteels iets fout aan het doen of heb ik gewoon echt flood koeling of dergelijks nodig?

mvg
Laatst gewijzigd door spikee op 18 jan 2015 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat je nodig hebt is een ongecoate frees.. (gepolijst hss of VHM) en een andere kwaliteit Alu.. een 2007 of 2011 bijvoorbeeld..

6000 reeks alu kan wel eens ellende geven ja.... Ik bewerk het meestal met "gewoon " rechttoe -rechtaan HSS... en Volle bak rammen met die handel.. Freesje 3?.. 1 mm diep, volle breedte.. F1000.. dat werk.. in 2007 dan.. in 6061 ga ik dat niet gokken..
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door spikee »

Een ander stuk alu wat ik eerder met succes in een keer heb bewerkt daar zagen de spaner er uit zoals bij mcb nederland bij 2011 is uitgbeeld. Dat kon ik perfect frezen zelfs met een kompleet foute cam instelling.
Afbeelding

Kan je dat aluminium ergens kopen online voor een normale prijs?
Ik zie vrijwel alleen maar 6xxx series bij de bekende webshops. En als ik het al kan vinden dan nis het rond of zeskant staf.

Maar het moet tog wel mogelijk zijn om 6xxx series goed te frezen, waarom verkopen ze het dan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door DaBit »

Dat het plakt komt toch voornamelijk omdat het aluminium zo warm word in het snijgebied dat het smelt. En bij een AlTiN-gecoate frees kan het dan makkelijker vastplakken dan aan een blanke.

Ik zou dikkere spanen maken, die zo gauw mogelijk uit de weg zien te krijgen zodat ze niet weer vermalen worden. En niet zo hard draaien; scheelt een hoop hitte.

Probeer bijvoorbeeld eens 8000rpm, 5-10mm diep, 1,5mm breed, 450mm/minuut. Meelopend (climb) frezen, smeren/koelen met wat lampolie of WD40.
Ga ik er wel even vanuit dat je genoeg ruimte rondom de frees hebt om de spanen weg te werken, en dat je frees niet te ver uit de spantang steekt (zo zuiguitdeduim 20mm is wel de grens, is het meer dan zou ik niet meer ineens 10mm doen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door Arie Kabaalstra »

2-snijders, max 3 snijders gebruiken.. die hebben ook meer ruimte om alle zooi af te voeren..

Ohja...



Feeds en Speeds staan erbij.. 'k weet niet wat voor soort het was.. maar ik vermoed ook wel iets uit de 6000 reeks..
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door mjeuring »

Mooie spanklemmen voor het aluminium blokje, kende ik nog niet. Linkje?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door assink »

Arie kennende heeft hij deze zelf gemaakt, volgensmij gebaseerd op een spansysteem van een vonkmachine?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hoeveel toeren draait zo'n kress nou ?
Arie Kabaalstra schreef:Feeds en Speeds staan erbij.. 'k weet niet wat voor soort het was.. maar ik vermoed ook wel iets uit de 6000 reeks..
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door DaBit »

Die videootjes heb ik ook.

10000rpm, 1600mm/minuut, 8mm tweesnijder, 15mm diep. Laagdikte 1mm volgens mij, zou ik na moeten kijken
https://www.youtube.com/watch?v=aqds03lRkWw

7200rpm, 800mm/minuut, 8mm tweesnijder, 7,5mm diep, laagdikte 3mm:
https://www.youtube.com/watch?v=Pe3eM5fg_Dk

Valt kwa toeren nog wel mee dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door spikee »

als ik floodcooling + ongecoate vhm frees gebruik kan ik dan richting 3000 a 6000 feed gaan?
Machine kan het aan spindel ook, alleen zorgen dat freesje niet gaat plakken.

Ik heb een paar ongecoate vhm frezen van verspaningonline gekocht. Die kan ik morgen avond testen.
klaas123
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2014 05:21

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door klaas123 »

Met die hoge toerentallen kun je het best 1 of 2 flute ongecoate carbide freesjes gebruiken
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. dat spansysteem is deels eigen ontwerp, deels afgekeken van 3R.. de balken onder het blok alu dat zijn "Quadrails" vierkante balken, met een zitting ingefreesd, zodat je , als je één rail perfect haaks klokt een aanslag hebt, de andere.. die zet je wat ruimer.. je kunt er dan een aanslagblokje achter zetten.. of een paspen in de spantang zetten, die op +Radius achter de achterkant van het blok zetten, blok ertegenaan leggen.. vastzetten.. pen omhoog.. frees erin.. inmeten.. GAS op die Lollie.. :)

de kikkers, die heb ik afgekeken van het 3R systeem wat we op de draadvonkmachine hadden.. alleen wat kleiner.. M5.. voor mijn machine.. ik heb op mijn werk toen ook een rasterplaat gemaakt, en een reeks extra 3R klemmen.. voor het opspannen van klein werk.. ik kreeg altijd het kleine werk van mijn collega's.. vraag me af waarom toch?.. :lol:

Afbeelding

zoiets heb ik dus ook voor de freesbank op mijn werk gemaakt.. komt de draadvonker.. "wat doe jij met mijn klemmetjes?"... dus ik trek mijn lade open.. wil je er nog meer?.. "oh... heb je er zelf een paar gemaakt?.. maak er voor mij ook nog eens een stuk of wat?.. ".. prima.. u vraagt.. wij frezen.. :)

Mijn Kress draait minimaal 10000 toeren.. maar ik reken in snijsnelheden.. die staan er ook bij.. en die mogen best hoog liggen voor Alu.. als je maar spanen afvoert..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door DaBit »

spikee schreef:als ik floodcooling + ongecoate vhm frees gebruik kan ik dan richting 3000 a 6000 feed gaan?
Machine kan het aan spindel ook, alleen zorgen dat freesje niet gaat plakken.
Als je er verdraaid zeker van bent dat die frees nooit vol materiaal voor z'n kiezen krijgt kun je op je 6mm tweesnijder eens 21000rpm, 3500mm/min, 10mm diep en 1,5mm breed proberen. De frees mag dan echt bijna niks uitsteken, 15mm onder de spantang gaat net, 20mm onder de spantang is al teveel. Levensduur van de frees schat ik niet hoog in.

Voor dat soort voedingen zou je toch een grotere frees moeten pakken. Pak een 10mm tweesnijder, toeren op 18000, en je kunt in theorie wel met 6000mm/min voeden als je 'm niet te ver uit laat steken. Ik zou dat zelf ook wel durven.
Dan kijk ik echter wel heel kritisch naar het freesprogramma; 6m/min in een rechte lijn is 1 ding, met 6m/min de hoek om is iets heel anders. En dat moet de machine dan ook kunnen, want als de machine afremt in de hoek dan gaat de frees wrijven ipv snijden en heb je rap een klontje alu aan je frees hangen.

Kwa zwembadkoeling: alle serieuze fabrikanten van VHM frezen zijn het daar inmiddels wel over eens: of je moet belachelijk goed koelen met vloeistof, of helemaal geen vloeistof gebruiken. Ze raden vrijwel allemaal aan om in de normale gevallen de waterkraan dicht te laten.
Ik heb een paar ongecoate vhm frezen van verspaningonline gekocht. Die kan ik morgen avond testen.
Die heb ik ook, en bij mij doen ze het prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: Aluminium plakt zo graag

Bericht door noteborn »

ik lees nergens of je we of tegenlopend aan het frezen bent .indien je met hss frees bezig bent is het nog altijd het beste om tegenlopend te frezen met petroleum.
hm.frezen op alu kan ook maar dan meelopend let wel deze moet vlijmscherp zijn
Plaats reactie