Buigen van Plexiglas of Lexan

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sjuul
Contacteer:

Buigen van Plexiglas of Lexan

Bericht door Sjuul »

Beste mede hobbyisten,

Ik heb een kunststof heldere doorzichtige plaat afkomst onbekend, dikte 5mm, lichtblauwe beschermfolie en geen merk of iets dergelijks zichtbaar.
Nu heb ik uit deze plaat al vannalles gemaakt en nu moet ik er ook nog een hoekje aan zetten.

Is er een proefje wat ik kan doen bv verbranden of smelten of iets dergelijks zodat ik er toch achter kan komen wat het is.

Als ik het eenmaal weet wil ik graag weten hoe ik deze het beste kan zetten, zelf had ik gedacht het werkstukje in de (keuken) oven te leggen en eenmaal plastische deze in een voorgevormde mal te klemmen/persen.
Alle tips zijn welkom. (welke temperatuur bv?)

Zit al heel wat werk in tot nu toe dus moet wel goed en gelikt uitzien uiteindelijk...
was wel al van plan om eerst watproefjes te doen met reststukjes.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Re: Buigen van Plexiglas of Lexan

Bericht door Mcgyver »

Mijn vermoeden is dat dit materiaal acrylaat is, en helaas ook nog de geextrudeerde versie.

Om te testen of het geen polycarbonaat is kun je proberen of je een reststrookje kunt breken.. breekt het dan is het geen lexan.

De temperatuur voor het buigen van acrylaat ligt rond de 165 a 170 graden.

plaatselijk verwarmen van gegoten of geëxtrudeerd gaat altijd goed mbv een gloei draad.

Voor oven werk. Met mallen etc kun je beter een stukje gegoten regelen. geëxtrudeerd materiaal geeft snel belletjes in het oppervlak en blijft plakken aan het doek waar je je mal mee afdekt :-)

geëxtrudeerd materiaal ruikt altijd wat zoetig/ kruidig als je het zaagt... Anders kan ik het niet omschrijven hahah
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
leopard
Contacteer:

Bericht door leopard »

Mcgyver schreef:Mijn vermoeden is dat dit materiaal acraat is, en helaas ook nog de geextrudeerde versie.

Om te testen of ht geen polycarbonaat is kun je proberen of je een reststrookje kunt breken.. breekt het dan is het geen lexan.

De temperatuur voor het buigen van acrylaat ligt rond de 165 a 170 graden.

plaatselijk verwarmen van gegoten of geëxecuteerd gaat altijd goed mbv een gloei draad.

Voor oven werk. Met mallen etc kun je beter een stukje gegoten regelen. Geëxecuteerd materiaal geeft snel belletjes in het oppervlak en blijft plakken aan het doek waar je je mal mee afdekt :-)

Geëxecuteerd materiaal ruikt altijd wat zoetig/ kruidig als je het zaagt... Anders kan ik het niet omschrijven hahah
Auto-correctie :lol: :lol: :oops: :oops:
of gaat het dood boven de 165 graden :?:
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

volgensmij heeft mcgyver iets van autocorrectie.
Ik heb het ook wel eens gedaan door een rvs draad te verwarmen door middel van een acculader :lol:
Wel iets van een veertje tussen zetten aangezien de draad nogal uitzet als ie warm wordt.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Hahah is idd autocorrectie op mijn telefoon :lol:

Maar de strekking van het verhaal is duidelijk toch met het verschil tussen extrusie materiaal en gegoten materiaal :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

voor het plooien van plastics geldt de regel om de opwarmlijn 4x de dikte van de plaat op te warmen, dan zal de binnen hoek er ook netjes uitzien ;-)

is er hier geen cnc collega die zijn bankje voor jouw op kan zetten, anders ik wel, maar de afstand is wat ver denk ik,
ik kan tot 3000mm plooien 10mm dikte, zolang jouw stukken niet groter zijn kan je hier bij mij terecht.
Breek de dag, frees een lijntje.
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

gelukt!

heb uiteindelijk het werkstukje op de mal gespannen en vervolgens met een verfstripper de buigzone verwarmd.
eenmaal plastisch heb ik het in de juiste vorm gedrukt met wat plankjes en klemmen gefixeerd tot hij weer koud was.
door het klemmen zitten er wel wat kleine oneffenheden in het oppervlak maar het mag de pret niet drukken, in ieder geval geen blaasjes.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef:voor het plooien van plastics geldt de regel om de opwarmlijn 4x de dikte van de plaat op te warmen,
Ik dacht wat bedoelt ie nu, is dat de tijd, maar ik heb geen mm-stopwatch :lol: , maar begrijp dat je de verwarm-zone breedte bedoelt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

idd smaller dan dit en de binnenhoek van de plooi zal kans op rimpels of opgestuikt materiaal hebben. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
hex173

Bericht door hex173 »

Je zou een stukje kunnen proberen met een verfbrander.
plexiglas verwarmt met verfbrander en gebogen met een zetbankje (300 mm)
Afvoergootje koelmiddel, loopt schuin naar beneden.
10152
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie