barcodescanner op biesse rover 336

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: barcodescanner op biesse rover 336

Bericht door keesfrees »

gelukkig is het jaren geleden dat ik dit soort gevogel bij de hand had
onlangs nog wel een DB9 verlengkabel gemaakt

mijn bron bij dit soort dingen is altijd (eerst) http://www.hardwarebook.info
in dit geval ws :
http://www.hardwarebook.info/Category:Cable#Serial
de ene kabel is de andere niet :-/

ik heb daar nog een break-out met patch stekertjes voor, maar je kunt ook een kabeltje doorknippen, strippen en in elkaar draaien
verder is het erg lastig als je niet kunt zien cq meten wat er gaande is
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: barcodescanner op biesse rover 336

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja als je in je vriend even 'nulmodem kabel' intikt is dat tegenwoordig de moeite van het onthouden niet meer waard. :mrgreen:

Ik gebruik zelf een RS232 testdoosje, met ledjes en dipswitchen, kan ik straight of crossed verbinden per pinnetje.
LIjkt hierop. ( plaatje is een beetje groot :cry: , even rechtermuis, openen in nieuw tabblad)
Afbeelding
Maar je moet er daarnaast ook nog wel een beetje gevoel voor ontwikkelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: barcodescanner op biesse rover 336

Bericht door buitermark »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik gebruik zelf een RS232 testdoosje, met ledjes en dipswitchen, kan ik straight of crossed verbinden per pinnetje.
Da's nog een echte Hugo. 'Zunig op zijn' zo maken ze ze niet meer... ;-)

Herinnerd mij ook weer aan mijn oude Datacommunicatie lessen van heel lang geleden...
en ook die link van keesfrees is al jaren bekend en perfect.
'antiek', maar juist voor oudere apparatuur zeer bruikbaar...

@cnc leek, In dit Cisco document staat de 'officiele' pinout van de RJ45 [pag. 2] misschien voegt dat nog iets toe ? http://ftp1.digi.com/support/images/PinoutStndrds.pdf

Je hebt het over 'dezelfde die biesse zou leveren'.
Die zin is voor mij altijd al een 'mogelijke' storingsoorzaak voor in het achterhoofd...
je hebt kennelijk een 'alternatieve' versie gevonden ?
Die hoeft niet per se 100% identiek te zijn aan de Biesse omdat ie er exact hetzelfde uitziet....
Misschien helpt een partnummer/link naar die barcode lezer ? Dan kunnen we evt helpen zoeken naar de juiste pdf met de concrete pinouts van dat ding....
Op de PC kreeg je de juiste barcode wel met hyperterminal/putty schreef je, dus de barcodescanner werkt zelf wel.

Als je zelf van de Biese de pinouts uit de handleiding er bij zoekt en post, is het normaal absoluut appeltje/eitje en zo voor elkaar, mits er geen linedriver/receiver 'opgeblazen' is, wat vroeger ook nog wel eens gebeurde. (toen de 1488/1489 ictjes)

Als de Biesse leverancier al voorschrijft pin 2-2, pin 3-3, pin 5-5 te verbinden dan moet je dus inderdaad zeker géén nulmodemkabel gebruiken, die is altijd 'gekruisd'. Dat verwijst dus naar de oude klassificering DTE-DTE communicatie (Data Terminal Equipment) oftewel een 1:1 koppeling.

Dat is dus minstens 2-3, 3-2, 7-7 (en als het alleen deze 3 zijn, vaak x-on/x-off communicatie) maar mogelijk zijn er ook nog wel RTS/CTS 'kortsluitingen' aan de computer en/of biesse kant.

Er was destijds al zoveel 'bagger' tussen die zogenaamde 'standaard' nulmodem kabels.
Die lokale 'kortsluitingen' (voor de flowcontrol), waren juist voor een 2,3,7 kabeltje vaak nodig om meestal aan de computerkant wat communicatieparameters te 'flessen' oftewel de computer laten denken dat de andere kant al klaar is voor ontvangst van de data die gaat komen.

Misschien ontbreekt dit nu aan de Biesse kant, en weet ie domweg niet dat er nu daadwerkelijk een scanner aanhangt ?

Je weet de settings, post die ook eens, en dan vooral waar de parity en flow control bijv. de DSR/DTR en RTS/CTS of xon-xoff op stonden.

Met de juiste info is je probleem hopelijk alleen nog maar de 'juiste' kabel....

Ik ben op Biesse gebied zeker een leek, en had zo'n machine ook niet snel bij een 'leek' verwacht, maar gelukkig weet ik dat er ook een plaats is die zo heet en dat zal je forumnaam wel verklaren... :lol: :lol:

Moet de controller van deze machine niet 'ingesteld' staan cq. een 'licentie' hebben om een barcode te kunnen lezen ?

weer wat gedachtespinsels en leesvoer om mogelijk verder te komen.
Suc6
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: barcodescanner op biesse rover 336

Bericht door hugo stoutjesdijk »

buitermark schreef:Da's nog een echte Hugo. 'Zunig op zijn' zo maken ze ze niet meer...
Die verdedig ik dan ook met hand en tand sinds ik hem heb, mensen die em 'even willen lenen', dan loop ik meestal even mee om het zelf te doen. ( er zijn er ook veel die alsnog niet begrijpen hoe ze er mee om moeten gaan ) :mrgreen:
buitermark schreef:Als de Biesse leverancier al voorschrijft pin 2-2, pin 3-3, pin 5-5 te verbinden dan moet je dus inderdaad zeker géén nulmodemkabel gebruiken, die is altijd 'gekruisd'. Dat verwijst dus naar de oude klassificering DTE-DTE communicatie (Data Terminal Equipment) oftewel een 1:1 koppeling.

Dat is dus minstens 2-3, 3-2, 7-7 (en als het alleen deze 3 zijn, vaak x-on/x-off communicatie) maar mogelijk zijn er ook nog wel RTS/CTS 'kortsluitingen' aan de computer en/of biesse kant.
OOPS, even opletten, die 5 is bij een 9-polige sub-D, die 7 is bij een 25-polig sub-D, maar allebei signal ground. :oops:
Voor de kenners maakt het niet veel uit, voor de 'leek' is het misschien het toppunt van verwarrend.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: barcodescanner op biesse rover 336

Bericht door buitermark »

hugo stoutjesdijk schreef: OOPS, even opletten, die 5 is bij een 9-polige sub-D, die 7 is bij een 25-polig sub-D, maar allebei signal ground. :oops:
Voor de kenners maakt het niet veel uit, voor de 'leek' is het misschien het toppunt van verwarrend.
Helemaal mee eens Hugo, bij mij is het er lang geleden 'ingestampt', maar gelukkig is niet iedereen hiermee opgegroeid... ;-) USB is zoveel makkelijker...
Die 2,3,7 van mij is dan ook 'oude' kennis, toen de 25 polige nog 'standaard' waren.
De Biese leverancier gaat (waarschijnlijk) uit van de inmiddels al jaren standaard 9-polige en geeft daardoor ook de 2,3,5 op.

Ik meen begrepen te hebben dat de 1:1 kabel al getest was, daardoor kan er een intern buffertje zijn overleden. (1488/1489/max232 etc. bij conventionele ic'tjes wat ik gezien de leeftijd verwacht.)

Maar de Biese leverancier zal ook wel van de 'originele' barcodepen uitgaan... en die verwacht ik niet dat die er ook echt is....

Om eerlijk te zijn, gok ik er dan ook veel meer op dat er 'simpelweg' een totaal verkeerde barcodepen (?) is gekocht.
Vandaar ook de gevraagde exacte productinfo welke vast uitsluitsel geeft hoe/wat.

Er waren toen veel barcodepennen die 'slechts' ttl level 'uitpoepten', en geen rs-232, daar moest je een andere versie voor kopen of een 'tussenkastje' bij gebruiken.

Vermoed bijv. ook dat het geen RJ45 (8-aderig) maar een RJ11 (6-posities, maar 4-aderige) stekker betreft...

Dit is bijv. een RJ11 variant
http://www.ebay.com/itm/INTERMEC-069938 ... 2a465135f7

en dit is een RS-232 variant
http://www.ebay.com/itm/Raco-Industries ... 35e0b2cac4

Maar ondanks dat ze er hetzelfde uitzien, waren er kleine (lens/barcodeversies?) verschillen in die dingen, en dus ook andere bestelnummers.

Ik zou het wel weten...
Een barcode pen geeft bij de juiste instelling ten slotte 'alleen maar' een getallenreeks terug als hij deze herkend.
Niets meer en niets minder.

De huidige versies kennen veel meer "barcode" versies, ik zou deze poging 'staken' en een gokje wagen om een modernere RS232 versie te proberen, en dat gekl*.. met kabels lekker laten voor wat het is.

Bij. de Metrologic scanners die je veel in winkels zag, die waren er ook in een RS232 versie en er zijn er vast nog wel veel meer.
Je moet zeker nu alleen even goed opletten dat je de juiste RS232 kabel er ook bij krijgt.

Denk dat dat de snelste weg naar een betrouwbare barcode scanning op zal leveren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: barcodescanner op biesse rover 336

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, een beetje nuanceren:

Ik meen begrepen te hebben dat de scanner op de pc aangesloten, gewoon werkte ( met Putty)
Dan moet het gewoon een RS232 zijn.
Maar... Dan zou diezelfde stekker van de laptop overgezet naar biese dus moeten werken. :|
Helaas hebben we geen info over de stekker op biese ( ik zie op relatief nieuwe machines nog steeds 25 polige )

En verder heb ik het nog nooit meegemaakt dat er een buffertje opgeblazen is door rx/tx te verwisselen. Waarschijnlijk eerder door andere ontladingen. (maar misschien is de nieuwere generatie iets zwakker)


PS. ik heb hier nog een stapeltje oem (metrologic) barcodescanners liggen, als iemand es wat nodig heeft....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie