Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door benkr »

Ja, dat is echt wel een leuke basis voor een nieuwe machine, ik zou wel de geleiding van de grondplaat aanpassen, dat lijkt mij een soort van rolgeleiding die denk ik erg gevoelig zal zijn voor vervuiling.
En voor de grondplaat zelf heb ik misschien wel iets heel leuks in de aanbieding, zie hier:

viewtopic.php?p=271316#p271316
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

benkr schreef: 21 apr 2023 11:09 Ja, dat is echt wel een leuke basis voor een nieuwe machine, ik zou wel de geleiding van de grondplaat aanpassen, dat lijkt mij een soort van rolgeleiding die denk ik erg gevoelig zal zijn voor vervuiling.
En voor de grondplaat zelf heb ik misschien wel iets heel leuks in de aanbieding, zie hier:

viewtopic.php?p=271316#p271316
Klopt, het is rolgeleiding.
De machine heeft geleiders aan de zijkant en rollen aan de voorzijde en achterkant om een soort Pvc Transportband van max 3mm dik te gebruiken om het geheel af te sluiten voor stof.
Hoop dat het voldoende is, Grondplaat loopt namelijk echt soepel er zit geen merkbare speling op naar alle kanten en waarschijnlijk is het geheel al aardig uitgelijnd
JanF
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door JanF »

Lekker projectje buurman!
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

JanF schreef: 21 apr 2023 12:22 Lekker projectje buurman!
Dank je buurman, binnenkort met een biertje maar even brainstormen wat de mogelijkheden zijn. 8)
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

RobertDutch2004 schreef: 21 apr 2023 10:45
Kars-cnc schreef: 21 apr 2023 08:32 Dat is een hele degelijke basis om weer wat mee op te bouwen!

"Wessel" had ik nog nooit van gehoord, bestaan die nog?
Het is een Wessel LBA 805 (Bedoelt voor PCB pocket holes drilling). Tot nu toe nog niet veel informatie over gevonden.
WESSEL-Drilling and Routing machines lijkt nog wel te bestaan, maar weet niet of hier een relatie is met de Wessel LBA 805
http://anderson.com.my/prosys-2/
Het blijkt een duits bedrijf te zijn geweest "Wessel GmbH"
Afbeelding
Technische data:
https://www.cnc-club.ru/forum/download/ ... ?id=195533
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door Kjelt »

Ziet er indrukwekkend stabiel uit.
Wat ik nog niet begrijp is hoe het nu werkt.
De brug is vast gemonteerd dus die gaat niet bewegen maar waarom zit die brug niet in het midden. Nu heb je maar een zeer beperkt freesbereik? Of wat mis ik?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 apr 2023 14:13 Ziet er indrukwekkend stabiel uit.
Wat ik nog niet begrijp is hoe het nu werkt.
De brug is vast gemonteerd dus die gaat niet bewegen maar waarom zit die brug niet in het midden. Nu heb je maar een zeer beperkt freesbereik? Of wat mis ik?
Met de motorsteun op de Z-as kan dat nog een stuk naar voren komen. Denk dat het beeld vertekend.
Het zou mij niets verbazen als er op die Z-as een 2e slede zat met luchtcilinder bediening voor het boren, anders schiet het niet op.
Ik heb 'het programmeren' ooit op een excellon machine geleerd, daar boorden we 400 gaten per minuut als het moest, dat is best vlug. :mrgreen:
En als die 2 vaste aanslagen heeft met een slag van de genoemde 15mm doe je de rest met de gestuurde Z-as.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Kjelt schreef: 21 apr 2023 14:13 Ziet er indrukwekkend stabiel uit.
Wat ik nog niet begrijp is hoe het nu werkt.
De brug is vast gemonteerd dus die gaat niet bewegen maar waarom zit die brug niet in het midden. Nu heb je maar een zeer beperkt freesbereik? Of wat mis ik?
Net als Hugo aangeeft denk ik dat het een vertekend beeld geeft.
Y-as heeft max uitslag van 81 cm, gelimiteerd zal het misschien 79 cm worden.
Als ik er vanuit ga dat center van spindel ongeveer 12cm (z-as,spindel enz) vanaf de brug komt is het vanaf achterkant gemeten dan 38cm. Freesbereik voor Y-as uitslag komt dan op 43cm max. (gemeten). Kan het nu eerlijk gezegd niet rond rijmen de getallen maar het is wel wat ik meet :)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door hfjbuis »

Ik denk dat deze machine voor "lopende band werk" is ingezet, Bij printplaten is het formaat meestal toch maar zeer beperkt. Dan kun je met wat mechaniek uren lang plaatje voor plaatje afwerken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Een kogelomloop heeft heeft een 'fix' support en een 'floating' support. Nu heb ik 55mm ruimte voor een support en een pulley. Nu is mijn vraag mag de pulley ook aan de floating zijde of heeft dit nadelen?

-- Voor 20mm KO-Spindel --
FX 15: Fix support zijde (65mm) "Dit gaat niet passen"
Support: 40mm
Pulley : 25mm

FF 15: Floating support zijde (45mm)
Support: 20mm
Pulley : 25m
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door hfjbuis »

Meestal staat de pulley aan de fixed zijde omdat de spindel daar bevestigingsmogelijkheden heeft. Voor montage aan de floating kant, moet je de spindel aanpassen. De spindle lengte aan de floating zijde is meestal langer en zal ook meer rekken/strekken o.i.v. temperatuurwisselingen. Daar moet de koppeling op berekend zijn. Voor de rest, maakt het niet uit.
Je kunt de BF/BK houder ook wel een fractie smaller frezen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

hfjbuis schreef: 27 apr 2023 09:38 .... Je kunt de BF/BK houder ook wel een fractie smaller frezen.
Dank je..
Dat zou het mooist ziin als FK houder in de frame zou vallen, deze heeft een gat met een diameter van 31.9mm
Voor FK15 is de diameter 40mm, Voor FK12 is de diameter 36mm dat lijkt mij te veel om smaller te frezen.
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

RobertDutch2004 schreef: 27 apr 2023 10:07
hfjbuis schreef: 27 apr 2023 09:38 .... Je kunt de BF/BK houder ook wel een fractie smaller frezen.
Dank je..
Dat zou het mooist ziin als FK houder in de frame zou vallen, deze heeft een gat met een diameter van 31.9mm
Voor FK15 is de diameter 40mm, Voor FK12 is de diameter 36mm dat lijkt mij te veel om smaller te frezen.
ahh, ik denk dat je bedoelde om de breedte iets smaller te frezen. :roll:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door hfjbuis »

RobertDutch2004 schreef: 27 apr 2023 12:43 ahh, ik denk dat je bedoelde om de breedte iets smaller te frezen.
Inderdaad
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie