uitvallen driver.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

tijdens het frezen van een grote reeks trespa plaatjes(meer dan 8uur aan een stuk), is de driver van de x slave as uitgevallen, met als gevolg dat de gaten eivormig werden en de tekst die er op moest over elkaar gefreesd werd.

Ik heb redelijk wat trespa verpest hierdoor :evil: .

Toen ik de kast opende zag ik dat er een driver in error was gegaan.

Ik had nog een ventilator uit een oude elektriciteitskast liggen en heb met de deur open deze op de drivers laten blazen, probleem lijkt weg te zijn.
Nu kreeg ik net van de elektrieker te horen dat de drivers wel dicht tegen elkaar zitten( er zit 4 cm tussen) wat is wijselijk,de drivers verder uit elkaar, dus een grotere kast en alles ombouwen of een ventilator op de kast plaatsen en zo koelen of is er nog iets anders dat mogelijk is?
Breek de dag, frees een lijntje.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door Damocles »

Een (groter) koellichaam er op?
Een (of eerder 2) ventilatoren op deze kast is minder werk vermoed ik, dus zou ik eerst dat proberen. 4cm vind ik wel OK als er lucht door blaast. Meestal staan die richtlijnen wel in de datasheet.

Wat voor drives zijn het? Kan je ook geen error signaal naar de besturing leggen? Dat lijkt mij wel zo handig. Zeker in jouw geval van professioneel gebruik van de machine.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door audiomanics »

De afstand maakt niet veel uit.. Als de kast potdicht zit kan de warmte toch nergens heen..
Een ventilator met een "bakstenen"-filter aan de onderzijde en de uitlaat zo dat de luchtstroom langs de drivers loopt, moet voldoende zijn..
En als het een drive is die een error-uitgang heeft (zoals veel van die servo achtige dingen) is het zeker raadzaam om dat allemaal in serie op te nemen met bijvoorbeeld emergency-stop.. Spaart je in ieder geval je werkstuk..
Door schade en schande heb ik nu ook echt alles aan de noodstop hangen... en nu gebeurt er natuurlijk nooit meer wat...hoop ik..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 10 aug 2015 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

de drivers zijn van het merk kinco type 2M880N de 4 draads steppermotors draaien op 48 V en hebben 4.5Nm houdkoppel en een nominale stroom van 6A
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door audiomanics »

die heeft dus JA een error uitgang 8)
Wordt laag als er een error is (volgens de datasheet...) Dus snel even aansluiten... kost minder dan een lading trespa.....
En je kan er zelfs een solidstate mee aansturen en als je een solidstate kan aansturen kun je een mega claxon af laten gaan zodat je het wèl MOET horen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: uitvallen driver.

Bericht door keesfrees »

ik heb al veel te veel kasten / apparaten gezien met slechte koeling
hoge temperatuur is nooit goed voor elektronica
elke 10gr. is een halvering vd levensduur meen ik gezien te hebben
geforceerd koelen wmbt
in mijn vorige werkplaats stond de systeem kast naast de machine maar had ik de lucht-aanvoer van buiten de ruimte gemaakt om zo de hoeveelheid stof in de kast wat tegen te gaan
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

morgen middag is de kastventilator (52 m³/h) binnen, en kan ik hem plaatsen, wat is het beste, warme lucht zuigen uit de kast, of koude lucht in de kast blazen?

een alarm via claxon of dergelijke is interessant om geen extra tijd te laten door frezen op iets dat toch afkeur wordt.

het probleem is eigenlijk dat ik bvb 4 reeksen van 5 dezelfde stuks frees, eerst alles graveren met de tekst, dan de benodigde gaten frees en dan het plaatje uitfrees met een voor en een nabewerking, om zo weinig mogelijk wissels te doen, enkel als ik bij wijze van spreken een voor een de plaatjes frees is het verlies aan materiaal te minimaliseren, maar dan is tijdverlies van de freeswissel weer het nadeel,

hier een voorbeeld pdf van een plaatje. je moet misschien voor de tekst wat in zoemen omdat alles te zien.
in totaal heb ik er nu een 180 moeten maken afgelopen week, en er waren er toch een 10 tal slecht en die heb ik opnieuw moeten maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door audiomanics »

Als je de error uitgangen met je noodstop verbind stop alles meteen en heb je verder ook geen noemenswaardige schade aan je werkstuk.
gewoon een ventilator onderin die de koele lucht van buiten aanzuigt via een groot filter blijft je kast ook mooi schoon van binnen) en een uitlaat bovenin-achterin....
Warme lucht stijgt en rotzooi valt naar beneden vandaar dus de aanzuig onderin..
Zo zit 't bij al mijn kasten ondertussen:
7399
De uitlaat zit achter die montageplaat aan de achterzijde.

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 10 aug 2015 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: uitvallen driver.

Bericht door mjeuring »

In een stoffige omgeving is overdruk op een kast beter, het is vrijwel onmogelijk om alle gaten in een kast af te dichten, waardoor er bij onderdruk "valse lucht" met stof de kast in gezogen wordt.
Wel natuurlijk een goed aanzuigfilter plaatsen op de fan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

Ik stem ook voor gefilterde lucht de kast in blazen.
Of als de warmteontwikkeling wel meevalt gewoon lucht circuleren in de kast zelf en die dicht houden. Zo'n kast heeft een behoorlijk metaaloppervlak aan de buitenkant; als je ervoor zorgt dat de lucht niet stil gaat staan voert dat nog best redelijk warmte af.

Intern hercirculeren word warmer dan direct koude buitenlucht de kast in, maar met een filter dat 99,9% efficient is en 50m3/uur accumuleert er in de loop der tijd alsnog het nodige (kijk maar eens wat voor een smerige, vettige aanslagkoek er vaak op oude elektronica zit), om nog maar niet te spreken over ozon van het lassen, vocht, chloorverbindingen van PVC bewerken, etc. die je ook binnen zuigt en die eveneens niet goed zijn voor de levensduur.

Omdat het zo lang duurt voordat je een keer in de problemen komt lijken maatregelen om de lucht 'perfect' langs de drives te geleiden me niet zo heel nodig. Vrijwel stilstaande lucht of een minimale beweging is al een wereld van verschil.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

audiomanics schreef:Als je de error uitgangen met je noodstop verbind stop alles meteen en heb je verder ook geen noemenswaardige schade aan je werkstuk.Kees
als de machine in noodstop gaat moet deze daarna terug gereset worden, bij mij ligt de plaat gewoon op het spoilboard, na een reset zie je toch altijd dat de tekst na een herstart niet zuiver uit gelijnd is met de eerdere tekst en wordt dit zo wie zo afgekeurd door de computer met Cognex camera die de controle plaatjes moet herkennen.
Het kleinste verschil wordt opgemerkt, de plaatjes moeten volledig gelijk zijn.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2449
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door hainjedaf »

Ik zat zelf de danken aan 2 radiateurs

1 radiateur in de kast met fan en pomp

2 leidingen door stofdichte kabeldoorvoeren

1 radiateur buiten de kast met fan

Dan blijft het klimaat in de kast volledig gescheiden van dat buiten de kast... Hugo's Deckel heeft een soortgelijk systeem maar dan met een lucht/lucht warmtewisselaar.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

Hugo's Deckel produceert ook stik wat meer afvalwarmte dan jouw elektronica, en jouw oplossing heeft een lucht->water en water->lucht interface die beiden een delta-T nodig hebben om vermogen te kunnen transporteren.

Blaas eerst maar eens gewoon lucht in die kast rond met 1 of 2 rustig lopende 120mm fannetjes; grote kans dat dat genoeg is. En wat er niet aan extra spul in zit kan ook niet stuk.

Word dat te warm, dan is het pas tijd voor plan B.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door skillalot »

Weet je zeker dat de drive te warm was?
Volgens de handleiding van de drive zou de error LED dan langzaam moeten knipperen, en zou de run LED uit moeten zijn.
Plaats reactie