Black-Red X1 freesmachine :)

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door create »

niemand die mij kan adviseren??

(Create jij had toch ook deze machine?)
Idd dat zeg je goed ik had hem ook!

Kan er niet veel over zeggen, heb er niet heel lang mee gewerkt

gr Create
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Rikkepic schreef:en de steppers aan de kerstman ;-)

Jens, ik heb over 2 weken misschien een complete elektronische besturing voor MACH3 voor je, Al het werkt teminste. Dan ets ik die shit wel even voor je P. Bestuuken mag je zelf doen, maar als je wilt zal ik de microcontroller wel plaatsen :P .

Vandaag heb ik eindelijk G-code in MACH kunnen laden.

Ik werkte al eerder met Cinema4D, een programma wat je vast niet kent :P . kwam er vandaag achter dat dit echt nog een nuttig programma voor mij kan worden. Hiermee kun je nl .stl files exporteren, en deze in MeshCAM of een ander CAM programma laden, en zo een toolpath maken met daarbij dus de G-code. Werkt opzich wel mooi

Jens heeft trouwens gelijk hoor wat betreft de poelies. Ik was €100 kwijt voor 6 stuks...
wie koopt er dan ook tandriemen met staal erin verweven :roll:

als dat MCB (og hoe je datook noemt :P ) werkt wil ik die pcb wel hebben ja:P (met dat SMD ic :P)

cinema 4d heb ik wel eens mee gewerkt maar kwam toen niet echt ver :P


create weet je toevallig nog of er een 1Nm stepper op die kruistafel kan? (1:1) die tafel loopt bij mij namelijk vrij zwaar...



gr
Jens
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door create »

Ik zou het echt niet weten, heb de x1 niet omgebouwd.

Misschien kan boutje je antwoord geven

gr Create
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

ok, vandaag ga ik het een en ander bestellen voor mijn cnc :) hopelijk volgende week dan binnen...
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Rikkepic »

ja jens,

MCB gaat volgende week in productie en test.
wat betreft die poelies, het staal zit in de riemen geweven, dat maakt ze sterker. andere hadden ze daar niet. Het was dus €100 voor 2 kleine, 2 middel, en 2 grote poelis + 2 riemen. Die 2 grote poelies gaan terug volgende week, daarvoor koop ik 1 kleine en 1 middel poelie (vormt een vertraging 1:2). ik krijg dus waarschijnlijk nog geld terug..
succes met je frees, als je hulp nodig hebt weet je me te vinden.

Groeten Rik
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Kleine update...

omdat de drivers die ik eerst wilde gaan bouwen net niet goed genoeg waren :P heb ik vorige week cnc drivers gekocht bij damencnc. heb ze al ingebouwt en alles werkt. alleen nog even het MCB afwachten van Rikkepic en dan kan ik gaan testdraaien. :mrgreen:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

update...

heb eindelijk na lang wachten de poelies besteld. :P komen denk ik volgende week binnen...

ondertussen nog even een afscherming geknutseld: http://upload.schematheek.net/images/151.jpg

en de reden warom ik een lange tijd niks heb gedaan: Afbeelding

korte uitleg:

de oude (naja oud, hij is nog altijd 12Mpix) camera van mijn vader moet ingebouwdt worden. hij gaat dienen om op beurzen fotos te maken en als de foto gemaakt is. dat hij gelijk geprint word. de camera kan geen fotos maken als hij een usb kabel detecteerd. dus heb een pcb ontworpen die een usb signaal kan onderbreken. nu nog een voeding bouwen zodat hij zonder batterijen functioneerd en de software afschrijven. vandaag 2 boeken ervoor besteld bij bol.com. hoop die zaterdag te hebben zodat ik zaterdagnacht/zondag het hele gehaal af kan maken :mrgreen:

om de boel leuk te houden moet ik natuurlijk ook een alu frame om de camrea heen bouwen voor extra randapparatuur :)


datwas het dan weer :P
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

update



morgen krijg ik mijn alu binnen waarmee ik ik de motoren ga ophangen. dan zal iun de avond wel een nieuwe update komen :D
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Alu is binnen. 1 plaat van 25mm dik en 1 plaat van 8mm dik, 8mm zagen gaat nog wel. maar die 25mm zal ik voor naar een lintzaag moeten of even wegfrezen. mijn kleine freesje is aalleen gesloopt :( moet nu dus weer ff wachten tot ik naar een goede gereedshap winkel kan hier in den haag.


gr
Jens
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

pijn in mijn poten, maar ik heb de X as al af :D morgen even het een en ander eraan veranderen. (de plaat waar de stepper aan hangt is schuint dus die koppeling heeft het niet fijn :lol: ) morgen ook een filmpje :mrgreen:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

plaat vervangen. maar kwam op het idee om het anders te maken en gebruik te maken van mijn draaibank :lol: :roll:

Heb nu zoiets als dit gemaakt: http://www.embeddedtronics.com/image/cn ... oseup2.jpg
ga nu de X as draaien. dan komen de fotos.


Gr Jens (blij :mrgreen: )
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

jottum, het werkt :mrgreen: Alleen heb ik volgens mij 2 stappen motoren gesloopt :( ik als de stepper belast. lijkt het net of 2 tandwielen elkaar wel raken maar geen grip krijgen, een beetje een schapend geluid... ik weet dat er in een stepper geen overbrening zit. maar het lijkt mij de makkelijkste manier om het uit te leggen :P

we weet warom dit is en of ik dit nog kan herstellen?


gr
Jens
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door klaas van gemerden »

De bedrading is die wel oké? stepper gesloopt... nee dat geloof ik niet, lijkt me sterk..

Ik heb ook zo'n geintje gehad maakt één van de pinnen van m'n stekker geen goed contact.
Nu is het probleem verholpen door er een nieuwe pin in te stoppen.

Gr. KvG
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Even rechtstreeks zonder draad aan de driver hangen. grbruik namelijk geen speciaal draad ofzo. maar gewoon cheap speaker kabel :P


gr
jens
Plaats reactie