Black-Red X1 freesmachine :)

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door klaas van gemerden »

zonder draad.. is tie wireless??? :lol:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Ah, dat is dus niet het probleem :(

zonder draad bedoel ik zonder verleng draad :P
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Damocles »

Ik veronderstel dat je de draadstangen (trapezium nu?) niet gaat vervangen. Ik lees overal wel dat dit noodzakelijk is omtrent de speling. Is er een bepaald idee dit op te vangen? Of hoop je gewoon dit met de software ongeveer te kunnen wegwerken? Doe zo voort zou ik zeggen ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Ik wil eerst zien wat voor resultaaten ik hiermee haal. het is eigenlijk de bedoeling om hiermee onderdelen te gaan maken voor een portaal frees die ik --ooit-- nog eens wil gaan maken :P maar vanwege de kosten kan ik dit ook maar een stukje bij beetje maken... (14 jaar en te lui voor krantenwijk te nemen. ik verdien mijn geld liever met een systeem te ontwikkelen voor mijn vader haha )

Ik moet nog even kijken voor kogolomloop spul enz. maar als dit te duur word. houd ik het wel voor even hierbij. ik geef dat geld dan liever uit aan kogelomoop voor de portaal.


één ding weet ik wel :P een portaal komt er hoe dan ook! :P
gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Damocles »

Ja ik denk dat je nu wel zal met enkele tienden speling zitten. Maar goed, voor veel dingen is dat voldoende. En als je wat geluk hebt is de speling ongeveer altijd dezelfde en kan je deze deels wegwerken in de software. Als backlash zogezegd.
En volgens mij moet er ook een manier zijn om die speling uit die draadspil te halen. Als dat op een zelfbouw machine kan met "halve moeren" en van die dingen, moet dat mits wat creativiteit - en draait het daar hier allemaal niet om? - ook wel op te lossen zijn. Veel succes in ieder geval!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Damocles schreef:Ja ik denk dat je nu wel zal met enkele tienden speling zitten. Maar goed, voor veel dingen is dat voldoende. En als je wat geluk hebt is de speling ongeveer altijd dezelfde en kan je deze deels wegwerken in de software. Als backlash zogezegd.
En volgens mij moet er ook een manier zijn om die speling uit die draadspil te halen. Als dat op een zelfbouw machine kan met "halve moeren" en van die dingen, moet dat mits wat creativiteit - en draait het daar hier allemaal niet om? - ook wel op te lossen zijn. Veel succes in ieder geval!

zit volgens maar met een 0.2 mm speling... moet het is een keer opnieuw meten. want had toen niet zo een hoop meetspul liggen :P
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Damocles »

0,2 is toch al wel redelijk wat hoor. ik denk dan vooral als je kogellagers en dergelijke moet gaan inpersen. Alhouwel ik niet echt de percisie van die dingen ken maar ik vrees dat het eerder iets van +- 0,05 zal zijn. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door klaas van gemerden »

Gebruik een kotterkop!

Afbeelding

Het is wel een behoorlijke investering maar uiteindelijk voor dat soort dingen onmisbaar.

Gr. KvG
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Damocles »

Ik vrees dat ik iets gemist heb. Maar waarom moet hij die kotterkop juist gebruiken? :D
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

...... :mrgreen: :?: :P
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door klaas van gemerden »

,2 is toch al wel redelijk wat hoor. ik denk dan vooral als je kogellagers en dergelijke moet gaan inpersen. Alhouwel ik niet echt de percisie van die dingen ken maar ik vrees dat het eerder iets van +- 0,05 zal zijn.
Kogellagers hebben meestal de eigenschap dat ze rond zijn en nauwkeurig... ;-)
Als jij een afwijking van een 1/10 hebt kan je nooit een (pers)passing frezen om een lager in te zetten.
Als je nu bv 5/10 of 1mm laat staan, en vervolgens zet je je kotterkop in de spindel en kotter je het gat uit!
krijg je een mooi rond, en glad gat.

Gr. KvG
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Ok bedankt, eerst stappenmotorprobleem oplossen. iemand nog suggesties?? :P anders moet ik maar nieuwe bestellen.


gr
Jens
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door lucas »

Een stappenmotor moet je erg mishandelen voor ie kapot is.

Heb je de wikkelingen al doorgemeten?

Je kan ook de afdekkap achteraan eraf halen dan zie je de wikkelingen en aansluitingen.
NOOIT de rotor eruithalen want dan komt het nooit meer goed.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Damocles »

Ah zo Klaas, sorry ik was zelf al vergeten wat ik typte :D.
Ja, een ruimer zou ook kunnen werken denk ik. En die is goedkoper niet? Maar de TS heeft ook een kleine draaibank dus die kan hij ook altijd gebruiken hé ;). Ik gaf gewoon een voorbeeld om zomaar iets te zeggen 8)

Het lijkt mij ook sterk dat je je motoren zou gesloopt hebben. Eerder je drivers dan!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie