Black-Red X1 freesmachine :)

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Nee drivers niet. heb nog een werkende stepper liggen en die reageert wel gewoon hoe het moet...


gr
Jens
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Ik krijg de stappen motor niet open.. Maar ik hoorde gister avond trouwens van Stynus (ook op het forum) dat het ook kan zijn dat ik de steppers heb laten vallen en nu dus iets de spoelen raakt vanbinnen... ik kan me niet meer herinneren of ik ze heb laten vallen. volgens mij niet. maar is diet dan nog te verhelpen?


gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Damocles »

Hmmm ik zou de aansluitingen op de motor zelf nog eens goed bekijken. Het lijkt me toch raar dat je de motor gesloopt hebt. ALs er nu 1 ding is dat tegen redelijk wat kan is het dat wel. Wanneer werkte ze voor het laatst en wat heb je toen gedaan?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Damocles schreef:Hmmm ik zou de aansluitingen op de motor zelf nog eens goed bekijken. Het lijkt me toch raar dat je de motor gesloopt hebt. ALs er nu 1 ding is dat tegen redelijk wat kan is het dat wel. Wanneer werkte ze voor het laatst en wat heb je toen gedaan?

Het is de 1e keer dat ik ze test ;) Ze komen van Erik zijn machine af. van hem heb ik ze gekregen, maar lijkt me niet dat ze toen al stuk waren :lol:

ik ga nog is even kijken naar de draden e.d

gr
Jens
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

als ik hem bipolair serieel zet doet hij het wel :| :shock:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Damocles »

Dan leeft de motor dus nog ;-). Het zal toch aan je bedrading liggen. Nu je ze serieel werkent heb, zet ze eens trug om naar parallel.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

serieel werkt toch niet helemaal... :( Hij is alleen sterker waardoor ik het probleem niet meer heb. denk ik.. paralel geen wel gewoon nog het probleem :S

is de steppers serieel aansluiten ook goed? of vinden een hoop mensen dit problemen geven?


gr
Jens
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Damocles »

De enigste die er problemen mee kan hebben zijn je drivers. De meeste motoren hebben serieel ook een lager koppel. Is alles wel oké met je voeding? Levert die genoeg stroom en is de spanning hoog genoeg? Blijven zoeken, niet opgeven, je motoren zullen niet stuk zijn denk ik!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Ik heb 4.2 ampere drivers van bij DAMENCNC. een 42v rinkern met gelijkrichter en elco. waarmee de stappenmotors bij Erik ook zijn gevoed. dat moet goed zitten dus...

ondanks alles. kan ik nu wel mijn assen aansturen. de motoren worden alleen veel warmer :S :evil:
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door lucas »

Als je ze bipolair serieel aansluit moet je de stroominstelling verlagen, je pompt er nu het dubbele vermogen in tov bipolair parrallel.
Oververhitting is één manier om een motor kapot te krijgen.

Welk type motor heb je en hoe zijn de drivers ingesteld?
De symptomen zijn raar, misschien zijn ze verkeerd ingesteld of anders gewoon te licht.
Ook de instellingen in de besturingssoftware kunnen verkeerd zijn: te hoge startsnelheid en/of versnelling.

Geef eens zoveel mogelijk informatie, dan is een gericht antwoord mogelijk.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

De software is Mach 3 en draaid gewoon onder zijn standaart instellingen...

de driver is deze:
http://damencnc.com/tools/man/HP5042%20NL.pdf
op pag. 4 staat de stroom tabel. op dit moment staat hij zo: OFF OFF ON dit zijn trouwens nog de oude instellingen. de instellingen voor bip. in Serie moet ik gaan uitzoeken.

dit is de datasheet van de stepper:
http://www.stappenmotor.nl/Schrittmotor ... 0Serie.pdf
het gaat hierbij om het type motor: 23LC051-025-8W-F8.F8-1.0


Gr Jens
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Mcgyver »

In de tabel staat dat je motoren 1,25A per spoel nodig hebben.

Als je de spoelen in serie schakeld moet je dus een instelling kiezen die het dichtst in de buurt ligt
in dit geval de 2e instelling OFF,ON,ON 1,04A RMS

Bij parallel schakelen moet de driver 2x zoveel stroom leveren.... denk maar aan de wet van kirchhoff.
Als de spoelen parallel staan en je zou de driver instellen op 1A dan gaat er maar 0,5 A door elke spoel. en mis je dus kracht en snelheid..

Pas wel op met een te hoge stroom instelling als de motor in serie staat... motor word warm en kan kapot gaan...


ALs je trouwens het asje ronddraaid van de motor.. gaat dat soepel (beetje zwaar kan) of voel je echt dat de motoren van binnen aanlopen?

ALs dit niet het geval is dan is de motor toch verkeerd aangesloten of een verkeerde instelling...
Probeer ook eens maar 1 driver en motor aan te sluiten.. wellicht storen de drivers op elkaar omdat je geen afgeschermde kabel gebruikt (dit is vooral nodig voor de step/dir signalen)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door lucas »

Edit: Ben hier al meer dan een uur aan bezig en wordt voortdurend gestoord: telefoon, bezoek... :evil:

Die Mach3 instellingen zal je moeten aanpassen om alles goed te laten werken, begin met lage snelheidsinstellingen en verhoog tot het niet meer werkt, dan zo'n 30% lager instellen.

De motorstroom per spoel is 1,25 A. Op pagina 5 staan de aansluitingen met de stroom:
Serieel is 1,25A, bipolair is 2,5A
De driver staat ingesteld op 1,69: dit is te hoog voor serieel en te laag voor parrallel. Die peak en RMS waardes zijn wel verwarrend, een beetje uitleg zou wel mogen.

De spanning per spoel is 1,1V en je gebruikt een 48V voeding dacht ik?
Een vuistregel is: de voedingspanning ligt ideaal tussen 10 tot 20 maal de spoelspanning. Te laag verlies je koppel op hogere snelheden, te hoog dan wordt de motor te warm.
In jou geval zou ik die serieel aansluiten = 2,2V totale spoelspanning maal 20 = 44V, is al aan de hoge kant.
De stroom instellen : hier kan je kiezen tussen de 2de of 3de waarde in de tabel.
Als je full step gebruikt zou ik voor de 2de kiezen, bij bv 8 microsteps dan de 3de.
Wel de temperatuur van de motor in de gaten houden, ze mogen gerust goed warm worden, de maks. temperatuurstijging is 80 graden volgens de datasheet = 100 graden bij 20 omgevingstemperatuur....
Het beste (volgens mij) is rond de 50 tot 60 graden, als je ze aanraakt dan mag je je vingers niet verbranden maar ook net niet kunnen blijven vasthouden.
Een IR temperatuurmeter is natuurlijk nog beter........

Dan blijft nog het probleem dat een motor wel lijkt te werken en de andere niet, enkele zaken vergelijken is de enige oplossing.
Heb je de spoelen al doorgemeten? Met een gewone DVM zal het moeilijk zijn maar het kan een aanduiding geven, een betere mogelijkheid is met een labvoeding: schakel alle spoelen in serie, stel de stroom in op bv 0,5A en meet de spanning over iedere spoel.
Als je de polariteit van iedere spoel juist aansluit kan je ook het koppel testen door ze met de hand te verdraaien aan het tandriemwiel. Zelf heb ik eens onbekende motoren vergeleken op deze manier door er een gewicht aan te hangen met een nylon draad rond een schijf die op de as vastgemaakt was, dat waren gewoon grote moeren in een plastiek zakje, nog een moer erbij en nog een tot de motor ze niet meer kon vasthouden, aan de hand van het gewicht en de afstand tov van het center kan je het houdkoppel berekenen.
Het deksel eraf halen zou ik alleen maar doen als je iets verkeerd meet of bovenstaande tests een verschil aangeven.

Een andere (en de gemakkelijkste) mogelijkheid is gewoon nieuwe kopen, is wel het duurste.

Sorry voor de lange post maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Black-Red X1 freesmachine :)

Bericht door Jensorie »

Bedankt!! ik ga de post een paar keer doorlezen :P en morgen de spoelen doormeten met de labvoeding en multimeter.

als dit niet wil werken bestel ik wel 2 niewe bij Damencnc. en de 1ne die ik al heb en nog werkt neem ik dan voor z as met een flinke poelie eraan.


gr
Jens
Plaats reactie