Geen beweging in portaal frees

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

jthepen
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2014 17:06
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door jthepen »

hugo stoutjesdijk schreef:Fototje van de kast, zodat we de bedrading zien, en mee kunnen denken.
Zijn de enable's aangesloten van de stepperdrives, gooi die los.
Als het dan werkt, gaan we daarna wel vertellen waarom. :lol:
Hugo,

inderdaad als ik de enable's los koppel kan ik de machine weer gewoon bewegen.
Wel raar want bij hem draaide de machine gewoon met de enables erin.
Dus hoe nu verder?

Jeffrey
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus met losgekoppelde enables doet alles het correct.
Die enables zitten waarschijnlijk in het noodstop circuit, en werken andersom als ik vind dat ze zouden moeten werken ( maar met die discussie ben jij niet mee geholpen :mrgreen: )
Je zou nu b.v. eens kunnen kijken wat er gebeurd als je die noodstop knop indrukt.
Als de machine alsnog gewoon stopt bij een noodstop, zou ik die enables niet aansluiten.
Maar misschien is er toch een stekker die je over het hoofd ziet, of een draadje in het noodstop circuit wat losgeschoten is, waardoor deze situatie ontstaat.
Op een of andere manier staat er blijkbaar 5v op de enbles, en dat zou vanuit het noodstopcircuit gestuurd kunnen zijn. Dat is zonder kompeet overzicht van jouw situatie heel moeilijk te beoordelen.

Hoe verder? iemand vragen even mee te kijken, maar dan moeten ze wel weten waar je zit.
( misschien zit de beste storingszoeker wel bij jouw om de hoek)
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 08 nov 2015 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door audiomanics »

Enables bij drivers werken eigenlijk omgekeerd van wat je zou denken, namelijk:
geen spanning tussen ENA+ en ENA-, dan is de drive enabled..
Als je 5V aansluit tussen ENA+ en ENA- (met een voorschakel-weerstand kan dat ook iedere hogere spanning zijn.. zie datasheet), dan is de driver disabled..
Je zult dus de polariteit van de driver van je ENA-signalen moeten inverteren..
Bij Eding-CNC is dat dus de jumper van de Watchdog even anders zetten.. zie de flyer..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:Enables bij drivers werken eigenlijk omgekeerd van wat je zou denken, namelijk:
geen spanning tussen ENA+ en ENA-, dan is de drive enabled..
Je bedoelt: chinese stepperdrive's, bij serieuze servoversterkers is enable gewoon enable. :lol:
En anders hoort er een horizontaal streepje boven ENA te staan van [not]
Als je 5V aansluit tussen ENA+ en ENA- (met een voorschakel-weerstand kan dat ook iedere hogere spanning zijn.. zie datasheet), dan is de driver disabled..
Je zult dus de polariteit van de driver van je ENA-signalen moeten inverteren..
Bij Eding-CNC is dat dus de jumper van de Watchdog even anders zetten.. zie de flyer..

Kees
Leuk verhaal, maar: leg es uit, het heeft toch gewerkt. In de logica van storingzoeken klopt deze uitleg dus niet.
Ik geloof niet zo in het spontaan veranderen van instellingen.

Enige wat dus gebeurd zou kunnen zijn, jumpertje er af gevallen ?

Ik zou dat jumpertje maar vastsolderen, je wilt niet hebben dat je enable opeens andersom gaat werken als je eenmaal een keuze hebt gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door audiomanics »

Wat ik begreep is dat na de verbouwing/verhuizing de zaak niet meer werkte.. Daarbij is ook vermoedelijk het watchdog-signaal van de EdingCNC gebruikt om ENA aan te sturen (dat invertorstreepje staat er op de drives, en anders in de manual gewoon bij... Hier zou ik het er voor kunnen zetten; /ENA dus..)
Nu, als hij de /ENA stekers trekt werkt het wel... En dat het voorheen werkte was, zoals ik het lees, voor de ombouw naar EdingCNC..
Anyway.. het watchdog signaal van de EdingCNC kun je met een jumpersetting bepalen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

TS gaf ook aan dat ie met de instellingen bezig geweest was.. dan weet je dus niets meer.. als je niet weet wat je doet...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door Toxiq »

Ik weet vrijwel niet van deze materia, maar ben ik de enige die het vreemd vind dat de verkoper ineens niet thuis geeft ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door audiomanics »

Dat van dat enable signaal is ook gewoon een denkbeeld: bij veel toepassingen hoeft de drive ook niet gedisabled te worden. Voor het gemak hoeft die aansluiting dan ook helemaal niet gebruikt te worden. Zodra de spanning er dan op staan zijn de steppers bekrachtigd..
Nu beschouw ik de Leadshine's toch echt als serieuze stepper/servodrivers hoor.. goede performance, netjes gebouwd en vooralsnog heel betrouwbaar..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
jthepen
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2014 17:06
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door jthepen »

Het lijkt me niet dat ik de jumper van de watchdog moet veranderen. Kan namelijk niet dat dit tijdens het transport verandert is. Voordat ik om jullie raad vroeg heb ik vergelijkbare problemen opgezocht en aan de hand daarvan dingen geprobeerd in de instellingen. Ook alles weer terug gezet als dit niet hielp.

Ik heb hier nog wat foto's van de kast en de schema's die ik erbij heb gekregen misschien dat we dan weer een stap verder kunnen komen?

https://picasaweb.google.com/1021008177 ... vember2015
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Belangrijk bij storing zoeken: waarnemen, betekend dus op een forum alle berichten lezen.
logisch nadenk, niet in paniek raken, niet lukraak iets gaan proberen (ook niet op het forum roepen), dus beredeneren waarom je iets zou aanpassen/veranderen, en bedenken waarom het dan wel zou moeten werken.
Dan zijn er 2 mogelijkheden. Nieuwe machiene: er kan van alles verkeerd zitten, machiene die gelopen heeft: alles zat dus goed, er is waarschijnlijk iets stuk ( of bedienfout)
Bij een verhuisde/verplaatste machine kan er iets stuk gaan.
Troosten jullie je, ik heb voldoende doorgewinterde monteurs meegemaakt die deze regels ook niet volgden.

Goed, er is duidelijk gemeld, komplete werkende machine meegenomen inclusief pc.
Het feit dat met losgekoppelde enables het gewoon werkt, dan zullen de instellingen wel niet zo erg aangepast zijn dat je "niet meer weet"

Nu weer terug naar het probleem. Je link met foto's, ik zie niets ? ( page not found)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
jthepen
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2014 17:06
Contacteer:

Re: Geen beweging in portaal frees

Bericht door jthepen »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie