Ombouw Emco Compact 5 CNC naar EdingCNC CPU5A

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb dat met die 2 Ponsmachines opgelost met een printje met schroefklemmen en een SubD-25 zo aan de EdingCNC PCU geknoopt kon worden.. dan is het gewoon een kwestie van de juiste dropveters in de juiste gaatjes..

Ik heb die dingetjes indertijd bij ImpulseCNC gekocht..maar da's tegenwoordig hardwareCNC.. moet je even kijken of die ze heeft.. en anders zijn ze vast wel ergens te vinden.. 'k heb ook ooit zo'n ding zelf gemaakt.. maar dat was om mijn eerste EdingCNC print aan te sluiten.. moet je wel een CNC machine voor hebben dan.. :).. of.. je moet een masochist zijn.. en met een stukje gaatjesprint in de weer gaan.. heb ik voor mijn huidige freesbank ook gedaan.. plaatje met een paar Box-headers om mijn externe toetsenborden met flatcable aan te sluiten.. scheelt een hoop draden trekken..
ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door ruudvd »

Ik heb het printje gevonden wat jij bedoelde. Nu moet ik nog een plaatje (10mm staal?) maken voor de nema 17 stappenmotor, is dit mogelijk met een kolomboor of dient dit nauwkeurig gefreesd te worden?
geldt voor alle stappenmotoren dat hier de pully op over gezet moet worden door een gat in de as te boren?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Staal.. kan.. maar een stukje Alu is goed genoeg..ik heb die 2 van mij ook gemaakt van een stukje Alu zoals je kunt zien in mijn topicje.. DXF staat erbij.. ik heb alles met M4 vastgezet...zwaar zat..

de Toolchanger heeft een heel simpele koppeling tussen de motor en de ingaande as van de wormkast.. gewoon een sleuf in de ingaande as, en een pennetje in de motor-as.. kwestie van een gaatje boren.. pennetje overzetten en je bent er..

Voor de 2Nm stappenmotoren is het een kwestie van de poelies overzetten .. alleen moet je die voor de Z-as vanwege de te korte aslengte achterstevoren op de motor-as zetten.. maakt voor de poelie verder niet uit.. ik heb het zo gedaan.. McGyver heeft het zo gedaan.. en zo'n beetje alle anderen die em omgebouwd hebben naar 2Nm steppers hebben het zo gedaan.. de bestaande steppers zijn ook gewoon Nema 23.. kun je 1:1 overzetten.. als je alle spullen hebt.. ben je met ongeveer een half uurtje wel klaar.. motoren eraf.. doorslagje pakken, pennetje eruit tikken, poelie eraf, poelie op de nieuwe motor.. gaatje doorboren. pennetje erin.. en dan schroef je em zo terug op de machine.. HKKDWD.. ( Het Kind Kan De Was Doen)
ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door ruudvd »

Zojuist een flinke investering gedaan om alle onderdelen aan te schaffen :roll: . Dus dan heb ik in de kerstvakantie weer wat te doen :lol:
Het is uiteindelijk de CPU5A3 geworden en stappermotoren met 75 volt voeding icm. DM856 om toch wat meer koppel te hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar ga je geen spijt van krijgen.. gezien het gegeven dat ik met die hardware Titanium sta te draaien.. speaking of which.. er moet weer een horlogekast op de Emco.. ben de glas-zittingen aan het draaien.. alles ±0.01.. en dat haalt zo'n Emcootje met 2 vingers in de neus..


zo.. weer boven.. machine draait weer.. heb ik weer 5 minuutjes..
Loop wel alle geleidingen even na.. ik geloof ook dat je de backlash van de kogelomloopjes nog wat kan nastellen.. moet ik bij mijn machine nog eens naar kijken.. ik weet dat ik 0.2 mm in de Z heb.. maar omdat je alle bewerkingen in één richting doet.. maakt dat niet veel uit.. :)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door benkr »

@ Arie (of Jan natuurlijk), ik vond die vorige Avatar toch meer bij jou passen, hoewel deze misschien meer op je echte nieuwe uiterlijk lijkt. Denk dat bij deze toch ook een andere Alias hoort, er is er eentje die perfect bij dit plaatje past eh, eh, eh........... Ja, je weet het zelf ook wel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb tenminste nog een plaatje.. :)..

ik heb tegenwoordig loopings in mijn snor.. dus deze paste wel bij me.. :) ook had deze meneer wel iets met horloges.. google maar eens op "Persistence of memory"..

mijn Emcootje snort intussen vrolijk door.. tijd voor de volgende kast..
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Linki »

ik heb tegenwoordig loopings in mijn snor.. dus deze paste wel bij me..
Deze meneer heeft ook een schilderij gemaakt...... past ook wel bij je. :lol:

11130
ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door ruudvd »

Nu ben ik nog opzoek naar een klauwplaatsleutel, weet iemand of dit een gestandaardiseerde sleutel is? ik heb 11,3 mm gat maat gemeten.
Verder lijkt mij een magneetstatief met meetklok of zwenktaster ook geen overbodige luxe om een aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

HBM heeft puike magneetstatiefjes.. Ik heb er zelf een aantal.. één op de draaibank, en de andere?.. daar heb ik momenteel een Videocamera aan hangen.. :lol:

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ef-model-1

Daar heb ik er dus een paar van..



voor zulke filmpjes.. :)

Klauwplaat sleutels hebben ze bij HBM ook.. alleen die veer moet je er meteen afslopen.. dat houdt alleen maar tegen.. "veiligheidsveer"noemen ze dat.. als je je sleutel loslaat krijg je'm in je smoel :lol:
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Tiny »

Arie Kabaalstra schreef: Klauwplaat sleutels hebben ze bij HBM ook.. alleen die veer moet je er meteen afslopen.. dat houdt alleen maar tegen.. "veiligheidsveer"noemen ze dat.. als je je sleutel loslaat krijg je'm in je smoel :lol:
Dat noemen ze niet alleen een veiligheidsveer, dat is het ook. En om nu aan te raden om een veiligheidsitem te gaan mollen :evil: .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben van mening dat Veiligheid in de persoon zit.. en niet in de machine.. "you can't fix stupid".. en " if you try to make it idiot-proof, someone will prove himself a better idiot"..

Om eerlijk te zijn.. ik laat de sleutel op de klauwplaat zitten.. ik heb daar bij een vorige werkgever eens een opmerking over gehad.. en mijn reactie daarop was.. : "Als de sleutel op de klauwplaat staat.. betekent dat, dat ik met die machine bezig ben.. staat de sleutel erop.. Afblijven dus.. op het moment dat ik er een werkstuk inzet, draai ik em vast, en haal de sleutel eruit.. als de sleutel erop staat, dan zit er geen werkstuk in, en het heeft geen enkele zin een lege draaibank in te schakelen.. "

Mijn leraar op de LTS leerde me "Die sleutel laat je niet los als je een werkstuk in de machine zet.. werkstuk vast.. sleutel eruit..
'k heb op mijn werk ook te maken gehad met een "veiligheidssleutel".. leuk als je werk moet uitklokken.. als je de sleutel losliet viel ie uit de klauwplaat.. niet handig.. niet veilig.. dat ding flikkert altijd in de machine.. dus moet je em weer uit de spanenbak halen.. haal je je handen weer open..

Maar goed.. da's mijn persoonlijke visie op veiligheid.. 'k heb ooit een Arbo-inspecteur meegemaakt op mijn werk.. de man was zonder bezoekersbadge in de gereedschapmakerij binnengewandeld.. op dat moment ben je een veiligheidsrisico.. die man kwam ons even vertellen dat onze machines niet in orde waren.. zonder bezoekersbadge, zonder veiligheidsschoenen (verplicht in de GM) zonder veiligheidsbril(verplicht in de GM) zonder gehoorbescherming(verplicht in de GM).. hij was zo stom om te vragen wat er zou gebeuren als ie lukraak toetsen zou indrukken op de besturing van de freesbank waar ik op dat moment mee werkte.. 'k heb em meegedeeld dat ie dan een end ijzer in zijn nek zou krijgen.. die machine moet ik mijn vreten mee verdienen.. als IK erachter sta, of als ie onbenamd in bedrijf is.. blijft IEDEREEN er met zijn poten af.. zo niet.. End ijzer.. of ik schop je voor je ballen.. hij ging klagen bij mijn chef.. die zei droogjes.. dan heb je mazzel gehad dat ie je nog waarschuwde.. normaliter schoppen ze je zonder waarschuwing voor je ballen.. en als je niet heel snel maakt dat je wegkomt dan schop ik je voor je ballen.. je hebt hier niets te zoeken zonder veiligheidschoenen, zonder bril en zonder oordoppen.. en helemaal zonder bezoekersbadge!.. "
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Tiny »

Die leraar van de LTS had waarschijnlijk nog eens geen sleutel met veer erin, stamde uit een tijd dat veiligheid een stuk minder in de picture was en toch wist die goeie man toen al hoe het moest. Denk daar eens over na.

Maar van mij mag je hoor maar ga iemand anders niet aansporen tot onveilig gedrag.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

ruudvd schreef:Nu ben ik nog opzoek naar een klauwplaatsleutel, weet iemand of dit een gestandaardiseerde sleutel is? ik heb 11,3 mm gat maat gemeten.
Verder lijkt mij een magneetstatief met meetklok of zwenktaster ook geen overbodige luxe om een aan te schaffen.
Welk type klauwplaat heb je? Emco heeft op de Compact 5 een soort oversize boorkopsleutel gehad en later gewone vierkant sleutel. Vierkantsleutel maak je snelste zelf , die rare boorkopsleutel is lastig, eBay Duitsland of via VDH in Utrecht dan denk ik...

Wat klauwplaatsleutels met veer betreft : schijnveiligheid. Na verloop van tijd is de veer toch te slap om de sleutel altijd uit te werpen... het is immers Chinees waaibomenstaal.
Plaats reactie