Verder leren of werken?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Verder leren of werken?

Bericht door Jensorie »

Hallo,

Wellicht ietwat non CNC, maar misschien wel interessant voor meerderen.

Ik heb inmiddels bijna mijn MBO opleiding afgerond (tot Instrumentmaker). En ben mij aan het oriënteren wat ik hierna wil.. Dit valt niet echt mee...

Het valt mij op dat je met een mbo opleiding niet altijd even serieus genomen wordt door opdrachtgever/ leiding gevende, iets waar ik mij ontzettend hard aan kan storen. Uit veel hoeken hoor ik ook veel verschillende meningen. Volgens vele begint het werken pas na een ''echte'' HBO opleiding. Echter, maak ik dan nog wel wat ik bedenk? Ik overweeg de opleiding Industrieel Product Ontwerpen te volgen, dit sluit redelijk aan op mijn mbo opleiding, en zou een mooie aanvulling kunnen zijn op mijn mbo opleiding vermoed ik...

De andere keuzes zijn, beginnen met werken, ik heb inmiddels diverse aanbiedingen gekregen met een net salaris voor een beginnende verspaner/instrumentmaker, maar is dit salaris over 10-15 jaar nog steeds zo net, of zit ik dan al tegen het maximum aan van wat er te groeien valt?

In mijn optiek werd je vroeger betaald naar wat je presteerde, en tegenwoordig naar wie je kent en je naar binnen gehengeld heeft. (Dat laatste is 100% zeker, er zijn bedrijven waarbij ''studenten'' die lid zijn van bepaalde studieclubs de voorkeur genieten)

Ben vooral benieuwd naar wat jullie hebben gedaan/doen/ zouden doen :mrgreen:
Keuzes keuzes keuzes..



Groet,
Jens
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door spinningwheels »

Hoeveel vraag is er naar een MBO instrumentmaker.
Hoeveel vraag is er naar een HBO Industrieel Product Ontwerper
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

de vraag is eerder.. hoeveel zekerheid heb je op een arbeidsovereenkomst van minimaal een jaar..
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Verder leren of werken?

Bericht door Jensorie »

Arie Kabaalstra schreef:de vraag is eerder.. hoeveel zekerheid heb je op een arbeidsovereenkomst van minimaal een jaar..
Die vraag zal in beide gevallen gelden.
redonebe
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2015 12:32

Re: Verder leren of werken?

Bericht door redonebe »

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ben zelf bijna een eeuw geleden na de MBO gestopt en heb nog steeds spijt dat ik niet verder studeerde.

Ik heb ondertussen wel een mooi traject afgelegd maar het blijft knagen.

Als je nu stopt, terwijl je zelf denkt dat je het niveau zal aankunnen, zal je waarschijnlijk voor de rest van je leven met de vraag 'What if?' zitten.
julesbosma
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2015 23:12

Re: Verder leren of werken?

Bericht door julesbosma »

Als je de mogelijkheden en vaardigheden heb, ga dan verder met HBO.
Hiermee wordt je straks serieus genomen, zul je een hoger inkomen kunnen verdienen en kom je makkelijker aan werk.
Dus ga je voor een korte termijn succes, met nu een baan en salaris, of stel je dat nog 4 jaar uit voor een veel betere baan, met groei perspectieven en een navenant hoger salaris.

Ik heb na mijn MBO opleiding een HBO opleiding gedaan en er nog dagelijks plezier van.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verder leren of werken?

Bericht door DaBit »

Met HBO heb je wat meer keus later, dus als je de capaciteiten hebt en de zin op kan brengen dan zou ik dat zeker niet laten. En de studierichting, ach, da's ook alleen maar een globale richting. Volgens mij ben ik een van de weinigen die nog doet waar die officieel ooit voor geleerd heeft.

Wel kom je dan in een bedrijf op een andere verdieping terecht. Die waar meer computers staan dan machines.
Je moet je afvragen of dat wel is wat je wil; voor mij was onder andere dat een reden om geen universiteit meer te doen na het HBO. Daar heb ik nog steeds geen spijt van, dus blijkbaar is dat een goede keuze geweest.

Dat je als MBO-er minder serieus genomen word, mwoah, da's niet waar. In het begin moet je je toch bewijzen, HBO-er of MBO-er. Steek je wat boven het maaiveld uit, dan valt dat toch wel op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door veteq »

Altijd proberen om zo lang mogelijk te studeren, leren is altijd goed.
Dit betekend niet dat je een fluitende carrière zal maken hierna.

Een technische HBO is top, leer jezelf een veel gebruikt CAD pakket aan en wordt hier goed en snel in.
Doe je best op de basis vakken met theorie voor bv. sterkteleer (beetje wiskunde leren, goed te doen, zeker na een paar jaar doorzetten), een CAM pakketje leren. Beetje van alles ernaast leren over technische systemen, maar vooral goed worden in een paar dingen. Leer projectmatig werken, en probeer het nut ervan te snappen.

En zorgen dat als je gaat werken, dat ze iets aan je hebben, wees altijd een return of investment, je moet geld in het laatje brengen, als je dat doet en niemand in de weg zit, dan kan je geld vragen. Als je dit onthoud, dan kan je in een HBO job snel groeien, leuk uitdagend teamwork doen, voor een fijne boterham.

Als je op dit moment van de technische HBO komt, dan zitten ze om je te springen, dat is over 5 jaar alleen nog maar erger, zeker IPO, werktuigbouw, automotive. De dag na je afstuderen, kan je elk detacheeringsbureau binnen lopen (Brunel, Dosign, Trius, etc, etc, etc..), en heb je binnen een maand een baan met een jaarcontract. Ze betalen iedereen daar op dit moment tussen de 27.500 en 32.500 euro bruto per jaar voor, gegarandeerd. Dat is tussen de 1750 en 1900 euro netto. (niet als ze zien dat je heel nederig bent,wel even vrolijk een beetje babbelen daar, geen onzin, gewoon normaal doen)

Je kan dan na een jaar bij normaal functioneren, gewoon een vast contract bij het bedrijf waar je gedetacheerd zit krijgen, geen probleem. (vraag er dan gelijk een flinke klap geld bij..:) Bijkomend voordeel is dat je dan gewoon lekker in je eentje een eigen huis kan kopen, de bank doet niet moeilijk.

Kan je CAD tekenen, beetje rekenen, analyseer je eerlijk elk technisch probleem en zet je een beetje door, zorg je niet voor problemen, en ga je een beetje rondvragen/lezen hoe werknemers/werkgevers salaris onderhandelingen doen (wees vooral niet bang, gewoon telkens veel erbij vragen). Dan kan je binnen 5 jaar je salaris opkrikken naar 50.000 euro per jaar, das 28 a 2900 euro netto. Ben je goed en heb je het naar je zin in het werk, en in 10 jaar wissel je 3 keer van job, dan zit je na tien jaar op 70K euro.

Naar mijn mening is de MBO route als volgt:
klaar met school; 14 a 1500 netto per maand, 10 jaar werkervaring bij goed presteren, 2000 euro /maand netto.

Das gemiddeld genomen wat ik om mij heen zie in de technische sector.
Financieel gezien is het dus een heel erg simpele keuze, maar je moet ook kijken wat je later qua daginvulling wil gaan doen. In mijn optiek als je voor een baas gaat werken, heb je met HBO veel meer kans dat je vrijheid hebt in je functie.

Oude mannetjes zeggen vaak dat studeren heel belangrijk is, over het algemeen maakt het je leven veel gemakkelijker.

Succes met je/is een keuze.

Tipje: Ga als je klaar bent met de HBO ergens werken bij een engineers of adviesbureau, daar verkopen ze kennis aan klanten, jij en je collega`s zijn die kennis generatoren dan. Je leert dan snel van je collega`s, en onthoud dat je werkgever de kennis verkoopt voor 80-120 euro per uur, elk uur weer. Daar kan je dan mooi op meeliften.
Ga niet bij een lokaal bedrijfje werken dat een product maakt, dan is de groei minder snel,, dat is leuk voor een paar jaar later, dan combineer je dat met een beetje projectleiding/definitie.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door Sven »

Welk nivo je ook doet, ik denk dat je het best af bent met een richting die je leuk vind en waar je dingen doet waar je goed in bent.
Doe geen studie waar je de hele tijd dingen leert die "je breder inzetbaar" maken. Versterk je sterke punten, niet je zwakke.

Het is wel goed om overal aan te ruiken, en er zullen dingen zijn die je "moet" leren maar die moeten niet je hele studie bepalen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Verder leren of werken?

Bericht door mjeuring »

Stond ooit voor dezelfde keus als jij, ben toen (na mijn diensttijd) gaan werken met MBO op zak. Kwam er binnen 5 jaar achter dat ik eigenlijk wel door wilde groeien en ben na 7 jaar een deelopleiding HBO begonnen. Een van de betere beslissingen in mijn leven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, elk verhaal staat natuurlijk op zich. Mijn broer werd in de 2de van de HTS van school gestuurd (te dom :lol:) , deed een opvulcursus voor de paar resterende maanden, en ging met frisse moed op een andere HTS verder, waar ze niet begrepen wat het probleem was. Daarna de TH ( tamelijk succesvol) laatst vertelde die me nog dat die opvulcursus ( electronica ) er wel voor gezorgd had dat ie de materie veel en veel beter snapte, en dat als ie vanaf de middelbare school direct naar de TH was gegaan, hij dat waarschijnlijk wel gered had, maar nooit brillant geworden was.
Dus het heeft echt wel te maken met groeien en ook weer niet te grote stappen willen nemen.
Dus wel goed bekijken of je energie in iets stopt waar je echt in kunt uitblinken. ( middenmoot is er genoeg)
Ikzelf ben ook als instrumentmaker van school gekomen, paar maanden HTS had ik snel bekeken dat dat niet mijn ding was. Maar door m'n interesse in elektronika en software zit ik in vergaderingen wel op een niveau dat ik software schrijvers die interressant zitten te doen en vertellen hoe moeilijk dat allemaal niet is, even uitleg hoe het werkt, dan zijn die ook weer geland en kunnen we gewoon verder. :mrgreen:

Het probleem is wel, om ergens binnen te komen heb je papieren nodig, als je binnen bent is het je werk wat bepaald.
Dan moet je keuzes gaan maken, wil ik voor een groot bedrijf werken, waar ik waarschijnlijk een nummer ben, of een eigenaar directeur ( kleiner bedrijf) die vind dat je net als hij dag en nacht klaar moet staan, en dat dat toch bij het salaris hoort.

En ja een beetje geluk, of een netwerk, helpt om die baan te vinden die je kwaliteit kunnen gebruiken. Het is voor een werkgever natuurlijk ook heel moeilijk selecteren naar aanleiding van de tegenwoordig toch wat moeilijk omschreven opleidingen. En als ze dan via via horen van iemands kwaliteiten lijkt mij toch 1+1=3.
Ik denk dat jij niet hetzelfde kan als toen ik van school afkwam, dat is niet minder, maar wel anders. Maar de 'oudere' generatie ziet toch snel alleen wat je allemaal 'nog niet eens weet'.

Het hangt natuurlijk ook van de persoon af, als je denkt de komende 10 jaar wel studies erbij te willen doen, of als je eenmaal echt stopt met leren nooit meer terug in de schoolbanken.

Voor wat betreft dat Industrieel Product Ontwerpen moet je je afvragen, wat de meerwaarde van je opleiding tot instrumentmaker dan nog is. Het lijkt me niet dat een bedrijf die een ontwerper zoekt, kijkt of de vooropleiding instrumentmaker is, als ze al weten wat dat is.
Dus dat is dan iets wat je voor jezelf doet, en misschien wordt je er wel een betere ontwerper door.
Ik heb tegenwoordig genoeg machines om me heen, maar in periodes dat ik achter een bureau werkte ging ik toch wel heel erg de machine's missen, dus die moet je dan toch weer in je schuur voor de hobby verzamelen. Dat zijn ook zaken die je je moet realiseren.
Ik heb zomaar wat puntjes ter lering opgepend, er zitten misschien wat dingetjes tussen die je onbewust al ervaarde, maar zodra je zaken bewuster bent is het soms makkelijker beslissingen te nemen en er ook achter te blijven staan. Een goed salaris is natuurlijk prettig, maar het moet niet ten koste gaan van het leefgenot.
En als je eigenlijk de drive hebt om voor jezelf te beginnen, zou ik alleen maar gaan voor het meest nuttige.
Het feit dat je je met zo'n roestige TOS bezighoud zegt natuurlijk wel wat. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door Swake »

Kijk, dit is eigenlijk een mooie samenvatting: Probeer het gewoon. Is het niks voor jouw dan kan je er direct mee stoppen. Wordt het wel iets dan heb je dat toch ook weer op zak want zo'n HBO papier geeft later wat meer mogelijkheden. En wat je op zak hebt hoef je niet noodzakelijk te gebruiken.

Menselijk netwerken, ja dat is belangrijk, altijd al geweest.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verder leren of werken?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Ik denk dat jij niet hetzelfde kan als toen ik van school afkwam, dat is niet minder, maar wel anders. Maar de 'oudere' generatie ziet toch snel alleen wat je allemaal 'nog niet eens weet'.
Nou, da's toch niet helemaal waar. Het is ook daadwerkelijk minder, en niet zo'n beetje ook.
Was in 'mijn tijd' al zo; we leerden nog niet de helft van de stof die mensen kregen die 10 jaar eerder op de HTS zaten. En tegenwoordig is het nog erger. Dat krijg je als je de accountants de scepter laat zwaaien.

Ik verwacht trouwens van een schoolverlater op HBO of WO niveau niet dat-ie veel weet. Wat ik wel verwacht is dat-ie in staat is om de kennis die er nodig is voor de klus op te doen zonder dat-ie elk babystapje bij de hand genomen moet worden. Zelfwerkzaamheid is het kenmerk van de ingenieur, aan getrainde apen die in 2 HBO studies en een master wel 100 truukjes hebben geleerd heb je niet zo veel.

Daarom interesseert de vooropleiding van sollicitanten bij ons me eigenlijk ook maar bitter weinig.
Het feit dat je je met zo'n roestige TOS bezighoud zegt natuurlijk wel wat. ;-)
Meer dan een A4-tje met wat text erop....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door assink »

Yes, een HTSer met praktische achtergrond kent meestal de voorkeur.
Ik zou zelf geen IPO doen, maar eerder werktuigbouwkunde, dit gaat veel verder in op de techniek.

Als ik het opnieuw moest doen, had ik misschien zelfs eerst een MBO niveau 4 werktuigbouwkunde gedaan en daarna pas HBO.
De maakbaarheid in het oog houden schiet bij veel HBO en WO studenten te kort, en het maken van werktekeningen en daarbij rekening houden met toleranties etc al helemaal.
Ik zou eerder voor een klein bedrijf gaan dat produceert, dan krijg je terugkoppeling en zie je meteen wat wel en niet goed is aan je ontwerp.
Met een detachering leg je ergens vaak een tekeningpakket neer dat niet af/compleet is, en je hoort d'r nooit wat van terug.
Met de combi instrumentenmaker/werktuigbouwkunde HBO ben je ideaal geschikt voor elk producerend bedrijf in bijvoorbeeld de machinebouw als werkvoorbereider/tekenaar en daarna doorgroeien.
Plaats reactie