Verder leren of werken?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

BvH
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2015 08:22

Re: Verder leren of werken?

Bericht door BvH »

Een HBO diploma halen om daarmee meer status te krijgen kan, maar dan weet je nog niet op welk terrein je je extra wil voorbereiden op de arbeidsmarkt. Maak dus voor jezelf een plan op van wat je zou willen leren.
Grofweg zin er enkele hoofdrichtingen: werktuigbouw, electrotechniek en ict, maar ook bouw en bedrijfskunde. In de opleidingen zijn deze richtingen nog lang niet altijd geintegreerd. Industrieel productontwerpen is een vorm van werkuigbouw waar je grofweg vooral gericht bent op het ontwerpen van consumentenproducten (en vaardigheden om dit ontwerp uit te dragen). Misschien wil je je liever richten op machinebouw; zoek dan ook daar naar.
Ik lees ook dat je je zorgen maakt dat je met HBO van machinewerk op zult schuiven naar papierwerk.
Dat laatste is niet onterecht. Steeds meer werk wordt geautomatiseerd en ingekocht en het werk verschuift in het algemeen naar voorbereiding, inkoop en planning. Als HBO-er wordt van je verwacht dat je eerder in de voorbereiding dan in de uitvoering zit: dus klantcontact, ontwerp en engineering, planning, inkoop en verkoop.
Tenslotte: waar wordt je blij van: zelf iets maken en in elkaar zetten of meer tijd hebben om over iets na te denken.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door pa3gmi »

Mijn zoon heeft ook op de LIS gestudeerd ( ik neem tenminste aan dat je daar voor instrumentmaker hebt geleerd)
Hij kreeg toen het advies van een leraar om verder te leren en heeft HBO technische natuurkunde gedaan in Rijswijk.
Die maakte de opmerking ook al ben je nog zo'n goede instrumentmaker, je blijft mbo er.
Heeft daar zeker geen spijt van, zoals eerder gezegd je komt dan wel op een andere afdeling van een bedrijf terecht, Geen handjes werk meer. Je moet daar van houden, maar hij is nu constructeur bij een instituut op het science park in Amsterdam, erg interessant werk, veel variatie en ook veel eigen inbreng mogelijk. Hij maakt dus niet meer wat hij bedenkt, maar laat dat maken, daarbij hebje het voordeel dat je weet hoe het een en ander praktisch in zijn werk gaat.

Gr Rien.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door diode »

Dat je met een HBO functie niet meer met je handjes werkt ben ik het niet helemaal mee eens*. Dit ligt ook deels aan je zelf. Tegenwoordig wil bijna iedereen manager worden, en die willen niet met de handen werken.
Het echte productie werk zul je niet doen omdat je daar te duur voor bent. Maar het maken van prototypes moet volgens mij best kunnen. Het is dan een mix van theorie en praktijk.

Na een HBO studie weet je meer dan na een MBO studie. Maar belangrijker nog, je bent beter in staat om zelf nieuwe kennis op te doen! Dit zoals Dabit ook al aangaf. Dit geeft je makkelijker de mogelijkheid om later door te groeien.

* Ik werk als zelfstandige dus voor mij is het toch al iets anders dan iemand in loondienst. Ik ken echter genoeg HBO afgestudeerden die toch nog regelmatig met hun handen werken. Dit zijn wel voornamelijke elektrotechneuten en werktuigbouwers. Als je iets in de richting van ontwerp gaat doen kan ik me voorstellen dat dit minder handenwerk inhoud.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door Breaker »

Alleen het stellen van de vraag al 8) Leren: Als je denkt dat je de motivatie om steeds weer een stapje vooruit te doen houdt, kan je best gelijk doorgaan met HBO, ik kan helemaal meegaan in de suggesties van pa3gmi en assink.

Doe je het niet, dan zal je op termijn zeker ook op het nivo van een minder gemotiveerde HBO'er kunnen komen, maar het duurt wel veel langer. En als je op een gegeven moment met zo iemand in competitie bent voor een stapje hoger zal het moeilijk worden, dan zie je toch vaak dat HBO voor gaat (in kleine bedrijven is dat vaak deels politiek, in grote bedrijven is het het papiertje).

Natuurlijk moet je nog een 3-4 jaar wachten totdat je wat kan gaan verdienen maar dat haal je toch weer verbazend snel in als je eenmaal op HBO werknivo zit.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door veteq »

Zelfontplooing is verreweg het hoogst haalbare in het leven, de kans is groter dat je na HBO in een cultuur komt waar het grootste deel van je collega`s hier natuurlijk mee bezig zijn. Ik bedoel er niks mee, maar na MBO is de kans groter dat je in een negatieve cultuur komt, waar zelfontplooiing moeilijker gaat waardoor iedereen sneller opgeeft met alle gevolgen van dien.

Lees dit eens:
http://www.btsg.nl/infobulletin/Maslow.html
http://home.online.nl/a.heer/Maslow.htm
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Verder leren of werken?

Bericht door Jensorie »

Allereerst allemaal hartelijk dank voor de reacties, ik zal vanavond even de tijd nemen om het goed door te lezen.

De meningen zijn wel grotendeels gelijk volgens mij, als ik de kans heb en wil, door met hbo. Beide factoren zijn aanwezig.

Het alternatief dat ik nog niet gemeld heb, is een deeltijdstudie HBO werktuigbouw, gefinancierd door mijn werkgever, lijkt me geen verkeerde deal. Echter, ik vermoed dat dit een stuk pittiger zal zijn dan een voltijd hbo opleiding, dus denk dat die af valt.

Vwb het feit dat men met een HBO diploma normaliter wat theoretischer werk gaat doen, daar zitten natuurlijk ook nieuwe uitdagingen in. En ik bedacht mij ook, wat Swake al zei, mocht ik de eerste jaren/ ''tussendoor'' een enorme behoefte hebben aan die stampende machines, dan is er altijd nog dat mbo diploma + ervaring waarmee ik altijd nog daar aan de bak kan.


@pa3gmi, Ik heb inderdaad op de LiS gezeten. Echter viel dit toen zo dusdanig tegen, dat ik dezelfde opleiding op een instrumentmakersschool in Amsterdam af heb gemaakt. ik ga de komende 20 weken enkel nog mijn praktijk opdracht maken bij een bedrijf, en dan hoop naast de printer te mogen staan op het moment dat dat papiertje eruit rolt :mrgreen:

Ohja, die TOS... Binnenkort weer even een update posten!

Jens
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door michel pet »

je bent nog jong je kan beter nog verder leren meer kans later en nu verdien je nog minder als je ouder bent weer meer.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Verder leren of werken?

Bericht door FSSF »

Bekend verhaal, ik stond ook voor de keus en heb na diverse (afgeronde)MBO opleidingen toch maar een poging gewaagd aan HBO WTB, heb er geen spijt van. Maar, beetje aan het rondkijken voor andere werk en dat is toch vrijveel kantoor gebeuren. Mijn huidige werk heb ik het prima naar mijn zin, afwisselend en altijd lekker bezig maar rijk word ik er niet van. :lol: In de jaren dat ik met mijn opleiding bezig was ben ik toch even 48 maandsalarissen ''misgelopen'' en heel goedkoop is een jaartje school nou ook weer niet. :lol: Niet te vergeten dat het behalen van sommige vakken flink hoofdpijn kon opleveren. ;-) :lol:

Een deeltijd opleiding is pittig omdat het naast het werk moet gebeuren, maar er vallen dan ook wel een heel aantal lessen en projecten weg waardoor het minder tijd ''kost'' dan een voltijd opleiding. Als de baas betaald en je ziet het misschien wel zitten dan gewoon een proberen, kun je achteraf nooit spijt krijgen van: had ik toch maar...

Edit: wat wel geinig was en opviel was dat de ex MBOers de praktische stof eenvoudig haalde en moeite hadden met bepaalde (wiskundige)vakken, met de ex VWOers was dit duidelijk omgekeerd.
Laatst gewijzigd door FSSF op 09 jan 2016 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, het begint wel duidelijk te worden, dat wordt doorleren. :lol:
Volgende probleem, welke richting.
Ik heb niets over mechatronica gelezen, terwijl dat voor een instrumentmaker voor mijn gevoel een veel logischer stap is. Maar dat kan natuurlijk door m'n eigen oogkleppen komen.

Blijft het natuurlijk wel altijd de truuc om in iets extra goed te zijn ipv van overal net een beetje onder gemiddeld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hugo.. ik denk dat Mechatronica een heel mooie richting is.. áán de ene kant de kennis en kunde om machines te bouwen.. en dan ook nog eens leren hoe ze te besturen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verder leren of werken?

Bericht door DaBit »

pa3gmi schreef:Hij maakt dus niet meer wat hij bedenkt, maar laat dat maken, daarbij hebje het voordeel dat je weet hoe het een en ander praktisch in zijn werk gaat.
Ik vind dat ze constructeurs, elektronici, en vooral, heel vooral industrieel productontwerpers toch eens in de zoveel tijd hun eigen producten moeten laten maken.
Ik kom toch regelmatig zaken tegen waar mijn broek aardig van af zakt, en als zo iemand eens een keertje zelf z'n eigen rommel moet fabriceren dan zit het volgende produkt gegarandeerd handiger in elkaar. :lol:

(ja, ik heb ook wel eens het eerste proto van een eigen ontwerp in elkaar zitten prutsen met een complete productievloer die gniffelend toe keek en in schaterlachen uitbarstte toen ik zei 'ik weet niet welke knurft dit verzonnen heeft, maar die verdient een schop onder z'n hol'. Het ijs was wel gebroken toen).

Magoed, ook als HBO-er mag je vaak nog wel je eigen prototypes en speciaaltjes maken hoor. Voordeel is dat die nog leuk zijn, die 500 stuks die er achteraan komen zijn niet leuk meer.

Mechatronica vind ik trouwens een rare studie. Er zijn maar weinig mensen die heel goed zijn met metaal en plastic die ook nog serieus wat kunnen op elektronica/ICT gebied, en de meeste elektronici vinden 2 U-profielen die samen een kastje vormen al wel weer meer dan genoeg mechanica. Het is toch net zoiets als triathlon; die is ook zo zwaar omdat zwemmen, fietsen en hardlopen elkaar bijten; goede zwemmers zijn meestal waardeloze hardlopers en andersom.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verder leren of werken?

Bericht door joopbos »

Ha Jens,

IK ben benieuwd waarom je voor een opleiding instrumentmaker hebt gekozen. Eerst de LIS en daarna verder in amsterdam? Beviel de LIS niet?
Maar als je heel bewust voor het ambacht Instrumentmaker hebt gekozen dan wordt je dat niet als j verder studeert.
Ik ben een voorstander van leren wat je leren kan. Maar ook doe je leven lang werk wat je echt leuk vindt en waar je nooit genoeg van krijgt.
Alweer een tijd geleden, 1968, kwam ik als instrumentmaker van de Christiaan Huygensschool in Rotterdam en ging werken bij de net opgerichte Medische Faculteit Rotterdam. Tientallen jaren als instrumentmaker daar gewerkt. Lekker dingetjes uitproberen voordat je aan een apparaat begint te bouwen. Daarna een poosje werkplaatschef geweest en projectleider. Het lekker prutsen verdween naar de achtergrond. Ook deze functies waren leuk maar toch minder leuk. In 2008 het ErasmusMC verlaten en gaan werken bij het Herseninstituut in Amsterdam. Daar als ontwerper/instrumentmaker. Weer terug naar de basis. Als techneut direct contact met onderzoekers en helpen om een meetopstelling voor hen te maken. Ik ben nu 48 jaar aan het werk, ik moet zeggen dat ik regelmatig het gemis van meer theoretische kennis voel. Maar als ik terug kijk denk ik dat ik veel meer plezier in het ambacht heb gehad dan dat ik gehad zou hebben als ik ook HBO had gedaan en ontwerper was geworden op een ontwerpafdeling. Tsja, als HBO'er verdien je meer. Maar als je je leven lang kan doen wat je echt kan en plezier geeft is dat onbetaalbaar. Het is lastig als je 21 bent om echt te weten wat je leuk vind.
We leven zo wie zo in een tijd dat het niet meer lukt om je leven lang op een opleiding te blijvn teren. Er worden door het mikrocentrum tientallen cursussen gegeven, die cursussen vernieuwen zich steeds en worden aangepast aan de wensen uit het bedrijfsleven. Hierdoor is een levenlang leren mogelijk.

Succes met je keus
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Verder leren of werken?

Bericht door benkr »

Ik heb zo ongeveer dezelfde geschiedenis als joopbos hiervoor, als basis MBO en daarna gaan werken, na een korte omweg terechtgekomen bij een onderhoudswerkplaats van Defensie als elektronicus (ik had hier ook een deel van mijn dienstplicht vervuld). Daar in een jaar of 10 gegroeid naar de top op technisch gebied, het was toen logisch dat ik afdelingshoofd zou worden. Heb ongeveer 3 jaar tegengesparteld (was gedurende die tijd waarnemer voor die functie) ben toen uiteindelijk gezwicht en dus afdelingshoofd geworden, maar nooit echt van harte, de techniek bleef altijd roepen. Gelukkig had ik maar een redelijk kleine afdeling (15 man) dus er bleef altijd wel tijd over voor techniek.
Na ongeveer 10 jaar afdelingshoofd te zijn geweest toch weer gekozen voor een volledig technische job, kostte wel wat salaris maar jezelf elke dag weer niet 100% happy voelen in je job is dat best wel waard. Nu alweer bijna 20 jaar in een echte technische functie, senior development engineer het dat dan. Heb diverse keren gemerkt dat je met MBO best een behoorlijke job kunt bereiken maar zeker wanneer je gaat wisselen moet je veel lager opnieuw beginnen dan wanneer je een HBO opleiding zou hebben. Ik heb het geluk dat een van mijn vroegere bazen op schrift had gesteld dat mijn opleiding in combinatie met mijn werkervaring overeenkwamen met een HBO niveau, anders was ik al veel eerder aan de kant gezet. Zie nu ook HBOers binnenkomen die heel veel minder kennis meebrengen dan wij vroeger op het MBO kregen toegestopt en ook toen was er al een reuze verschil met MBOers van nog 10 jaar vroeger.
Bedenk ook dat MBO tegenwoordig eigenlijk het minimum is wat iemand heeft, wil je wat meer dan moet je wat meer doen, HBO dus. Denk dat je dat uiteindelijk toch gaat doen, maar dan moet het 's avonds en in je vrije tijd, kun je het beter nu doen, nu het nog moeiteloos gaat.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Verder leren of werken?

Bericht door Jensorie »

Wederom bedankt allen,

De reden dat ik voor IPO wil gaan, en geen werktuigbouw, elektrotechniek, of mechatronica, is onder andere omdat deze opleiding nog een aantal praktijkuren heeft elke week, en elk project waaraan je theoretische toetsen e.d gekoppeld zijn ook in praktijk aan moet kunnen tonen. Veel van mijn vrienden zitten op HBO/WO Werktuigbouw, en daar is dit velen malen minder. (1 week praktijk gedurende de 4 jaar)

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het een meerwaarde zal zijn naar wat ik nu aan praktische kennis en kunde heb. En dat het voor bedrijven niet interessant kan zijn dat ik mijn mbo praktische achtergrond erbij heb, dat geloof ik niet.

Hetgeen waarvoor ik nu opgeleid wordt/ben, wil ik sowieso niet uit het oog verliezen, namelijk het bedenken, bouwen, en aanpassen van apparaten en machines, echter niet alleen voor de industrie. Kan mij voorstellen dat ontwikkelings afdelingen van bijvoorbeeld ziekenhuizen ook wel aan de vormgeving en gebruiksgemak moeten denken voor de opdrachtgever.

@joopbos, De mentaliteit van die school stond mij niet aan. Vele loze beloftes, kinderachtige behandeling en vooral de urenlange verhalen over hoe goed ze wel niet zijn.. Vroeger misschien, maar die tijden zijn duidelijk geweest. De laatst overgebleven instrumentmakersopleiding in Nederland... Apart, ik volg toch écht precies dezelfde opleiding in Amsterdam, gegeven door stuk voor stuk vakidioten. (overigens ben ik vorig jaar nog op het Erasmus MC geweest in de werkplaats, vraag me toch af wie bedacht heeft dat dat op de 19e verdieping moet zitten :mrgreen: )

Ik zou de ambacht instrumentmaker graag uit willen voeren, maar ben me er wel van bewust dat de werkzaamheden niet meer zijn als wat dat vroeger was. Toen liepen er nog 4 man om een professor heen, nu lopen er 8 instrumentmakers rond in een bedrijf onderzoeksbedrijf met +350 onderzoekers. Dus mijn kennis enigszins uitbreiden dmv een hbo opleiding lijkt me niet geheel onaardig.

Toevallig zijn mijn werkplaats op 20 minuten van de Hogeschool af, dus mocht ik heimwee krijgen... :mrgreen:

Groet,
Jens
Plaats reactie