BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag nog een tijd bezig geweest met het haaks en recht stellen, kom tot de conclusie dat ik veel te veel spanning in de kop moet brengen om het goed en vooral stabiel te krijgen, daarom besloten om de hele kop opnieuw te gaan bouwen op een manier die het stellen zonder spanningen mogelijk maakt. Kost wel weer wat tijd maar ja, dat is de hobby hé. Liever iets goeds dan steeds opnieuw er achter komen dat het allemaal niet niet is wat er van verwacht wordt. Dus daarvoor ook nog een tijd achter de PC doorgebracht, nieuwe ontwerp is getekend, nu het maken nog.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ MLRS --> als ik de gebruiksaanwijzing en het service manual wat ik van Hugo heb gekregen lees dan heb ik een toot nodig om olie bij te vullen, hoe heb jij dit gedaan?
Mocht je zo'n tool toevallig bij je klem te hebben gekregen (ze worden er kennelijk standaard bijgeleverd) hoe ziet dit er dan uit, is het na te maken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik dacht eigenlijk dat je die plug aan de zijkant er gewoon uit kunt draaien. En een scheutje olie er in.
Kan me niet herinneren dat er een speciaal tooltje voor gebruikt werd.
Wel de klem op z'n kant zetten, zodat het punt hoog is.
Maar ik moet toegeven, ik heb niet de beschrijving gelezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door mlrs »

Ik heb er geen tool bij. weet ook niet precies wat het nut er van is. Misschien dat de olie er onder druk in gedaan kan worden gedaan of dat de druk daarmee gemeten kan worden.
Ik heb de klem op z'n gelegd en de olie er in gegoten en de plug er weer in gedraaid
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ga morgen even op zoek naar de juiste olie, kan het altijd nog anders doen maar als gewoon bijvullen goed gaat dan is het goed natuurlijk. Zal dan ook meteen maar de pakking en andere ringetje kijken, als het nog goed is dan moet het voorlopig maar gewoon, bestellen kan altijd nog.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf »

Doet remvloeistof of ATF het niet?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Olie zal niet kritisch zijn, moet alleen de cupjes niet aantasten. Normaal zal er wel hydrauliek olie in zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Ik heb nog wel Citroen LHM+ spec olie staan; da's een minerale hydrauliekolie die het meestal uitstekend doet in dit soort toepassingen.
(DOT3/4/5.1 remvloeistof en ATF zijn beiden knap agressief voor materialen die er niet voor gemaakt zijn)

Misschien weer een keertje samenkomen; jij hebt nog trapezium+tap voor me als het goed is en ik nog een 3-fasen steppertje (en eventueel wat LHM+ als je wil) voor jou.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Heb vandaag wat hydraulische olie van mijn werk meegebracht, heb eerst bijgevuld, deed niets, toen de hele klem maar uit elkaar en vanaf de andere kant wat olie in de cylinder gekiept. Leek goed te werken tot ik alles in elkaar had staan, zo lek als een mandje en geen enkele verbetering, moeten dus gewoon nieuwe pakking ringetjes etc. in.
Ga ik dus morgen maar bestellen, gelukkig heeft de klem ook een niet hydraulische mode en kan ik hem dus toch gewoon gebruiken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Heb de service aanwijzingen van de machineklem nog eens goed doorgespit, dat vultool is om de plunjer terug te duwen met de olie die je gaat (bij)vullen, je gebruikt dan een vulpistool wat je aansluit op deze vulnippel, niet per se nodig maar wel heel handig. Omdat ik de hele plunjerpakking ga vervangen (reparatie setje) kan ik denk ik beter er eerst te veel olie in doen en dan de plunjer op zijn plaats duwen met de spindel, dan loopt vanzelf het te veel er via de vulnippel weer uit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:gelukkig heeft de klem ook een niet hydraulische mode en kan ik hem dus toch gewoon gebruiken.
Ik gebruik die hydrauliek mode zelden.
Maar het is natuurlijk wel prettig om em goed te hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag contact gehad met de fa. Laagland, een revisiesetje kost 43 Euro.
Ze moeten nog even uitzoeken of dit echt het goede setje is voor mijn klem en hoe ik als privepersoon bij hun kan kopen.
Heb ze een mail gestuurd, hoop binnenkort antwoord te krijgen.

Vandaag ook de originele zwengel in mijn hand gedrukt gekregen, hoef ik die ook al niet meer te fabrieken.
molair
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2015 17:30

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door molair »

Hallo Benkr.

Ik ben met een vergelijkbaar project bezig, het ombouwen van een oude Gude frees. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de lineaire geleiding. Mijn machine heeft net als die van jou zwaluwstaartgeleiding alleen krijg ik die niet meer goed afgesteld. Ik heb de kop namelijk behoorlijk zwaarder gemaakt, nieuwe motor geplaats en de kop is nu draaibaar. Het gewicht komt in de buurt van de 35 kg. Om dit gewicht te compenseren heb ik er twee 150Nm gasveren onder gezet. Bij de kolom is het gewicht van de kop dus ongeveer neutraal. Probleem is dat de kop door het gewicht topzwaar is geworden en naar voren hangt in de zwaluwstaart. De geleiding strakker afstellen maakt dat het allemaal niet meer soepel wil lopen.

Zou een lineaire geleiding mijn probleem oplossen? en wat is dan de beste keuze? Ronde ondersteunende rail zoals jij gebruikt of vierkante rail?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik gebruik helemaal geen ronde ondersteunde rails, ik gebruik lineaire rails, niet die met de hele rits kogeltjes in de karretjes, maar rails van Parker, die heeft eigenlijk rolletjes (lagertjes) die over een stalen geleider lopen, is helemaal instelbaar en net zo precies als die lineaire geleidingen met kogeltjes , vond het in het begin helemaal niets maar vind ze nu eigenlijk wel heel fijn, zijn gewoon droog en lopen als de beste.
Heb ze omdat een medeforumlid (weet absoluut niet meer wie) ze voor een heel schappelijke prijs aanbood, heeft ze zelfs bij mij thuis afgegeven.

Ja, als je aan die redelijk iele kolom een dergelijk gewicht gaat hangen dan kun je problemen verwachten, daar is dat ding helemaal niet voor gemaakt. Ook met een tegengewicht of gasveer blijft het een flink gewicht wat moet acceleren en afremmen, dat gaat zwiepers geven van de kop, maar ook van het contragewicht.
Ja, lineaire rails met KO wagentjes of zoiets doet de truuk heel zeker maar of die kolom dat ook doet vraag ik me af.
Denk dat ik dan toch echt zou gaan voor een hele dikwandige koker van b.v. 80 a 100mm x 150mm of zelfs nog forser.
Als je daar lineaire rails met wagentjes op monteert dan heb je iets wat ook met dat gewicht stabiel is (kan zijn) maar dat ligt vooral aan de constructie (hoe knoop je de kolom aan je tafel)
Plaats reactie