5 Assen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

5 Assen

Bericht door Swets »

4de As snap ik,

maar als je nu een 5 as machine heb, met wat voor software maak je dan je gcode? ik werk nu veel met Visual Mill 6, die kan met 5 assen overweg...

Deze vraag is zomaar interesse... (niet dat ik van plan ben gelijk een 5 assige machine te gaan bouwen... laat het wel ff bij me 4 assen)

bijvoorbeeld... als je gewoon x,y,z heb, en onder aan je z-as kan je je frees zwenken, en draaien.... maar dan is wel belangrijk dat je weet hoelang de frees bijvoorbeeld is?

en hoe ziet een 6 as machine er uit?

kortom ... wie kan hier meer over vertellen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: 5 Assen

Bericht door abs02 »

Google .... Youtube ........... :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 5 Assen

Bericht door DaBit »

Nou, je ziet op joeptroep natuurlijk alleen de oooh, aaah, its amazing mike!
Vragen als 'wie zorgt er nu voor dat de punt van de frees op de goeie plek terecht komt. Doet de besturing dat, of moet de CAM dat doen?' worden niet gauw beantwoord.

(of je moet je misschien eerst door 3 uur ooh en aah heen worstelen, maar daar heb ik het geduld niet voor. Text kan ik diagonaal scannen, videos dwingen me in een tempo dat of te hoog of te laag is, maar nooit goed)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
len
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 dec 2011 00:06
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door len »

Hi
De besturing en de kinematica van de machine
Zorgd voor de correcte afhandeling
En natuurlijk de cam software met de juiste postprocesor

Gr len
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door cncjohn »

Cam zorgt voor coördinaten met nul frees en spindellengte en een stand van 4e en 5e as
TCP (tool correction point ) met een tool en spindellengte H doet de rest
kortom de besturing van de machine dus

John
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 5 Assen

Bericht door DaBit »

Leek me al vrij logisch dat de besturing dat op zou moeten lossen. Is de meest logische plek ook, en in LinuxCNC kan ik de tooloffsets richting de kinematica knikkeren.

Hoe zit het met radiuscompensatie en 5-assen?

Hmm, ik had al wazige plannetjes voor een nog eventueel ooit te bouwen draaibank, en die worden er zo niet normaler op :mrgreen: .
Als die een lange slede heeft omdat-ie toch iets van gangtooling zou moeten kunnen is een Y- en A-as toevoegen aan X, Z en C niet zo gek lastig, en een 800W Chineesje is zo groot niet...

Denk dat ik nog maar even zuinig ben met de kruisrollagers op de plank... :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Nou, je ziet op joeptroep natuurlijk alleen de oooh, aaah, its amazing mike!
Vragen als 'wie zorgt er nu voor dat de punt van de frees op de goeie plek terecht komt. Doet de besturing dat, of moet de CAM dat doen?' worden niet gauw beantwoord.

(of je moet je misschien eerst door 3 uur ooh en aah heen worstelen, maar daar heb ik het geduld niet voor. Text kan ik diagonaal scannen, videos dwingen me in een tempo dat of te hoog of te laag is, maar nooit goed)
ja filmpjes heb ik zat gezien, (zoals die cross helm uit 1 bonk aluminium), maar vroeg me meer af ehhh... ja

net wat ik zei... tis natuurlijk niet zo (heel) erg moeilijk onderaan je z-as iets te maken... maar waar moet je dan bijvoorbeeld op letten...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Hoe zit het met radiuscompensatie en 5-assen?
Als het CAM systeem naast de coordinaten ook een IJK normaal vektor uitgeeft, kan de besturing daar de radiuscompensatie mee uit rekenen. ( eigenlijk alleen bedoeld om het verschil in theoretische frees en daadwerkelijke frees te compenseren )
Ik heb het nog nooit live op een machine zien gebruiken. Denk dat ze dat stukje dan toch in CAM doen, net als de meeste hier op het forum met de gewone 2D radiuscompensatie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door rien1959 »

Ik heb zelf aan 5 assige banken service gedaan. Vrijwel alles wordt via CAM gedaan. Er zijn wel wat commando's om je vlakken te kantelen waarbij je automatisch mee gaat in de XYZ instellingen maar voor de rest is het ondoenlijk. Ik moet er niet aan denken om 5 assig handmatig te programmeren. Met handigheid is veel te bereiken maar of je dat wilt is de vraag.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door Arie Kabaalstra »

5-assig geindexeerd is nog "te doen".. maar als je Simultaan 5 assig wil werken?.. dat wil je echt niet met het handje inkloppen..

'k heb zelf ook met een 5-asser gewerkt.. puur geindexeerd werk.. elke stand van de kop had gewoon een apart nulpunt.. dus je kon zo "door proggen"..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door Damocles »

Mij lijkt het ook dat de CAM "alles" moet oplossen en alle tool offsets etc. Als je gaat correcties doen in de sturing in 5 assen komen er alleen maar botsingen van vermoed ik. Mij lijkt het dat informatie over het werkstuk ook nodig is om te weten welke as je eerst beweegt. In 3 assig is het vaak de Z natuurlijk die weg gaat, maar ook niet altijd (kotteren, ...). Als je 5 assig simultaan werk doet moet je toch weten welke de richting is waarin je wil weg gaan en hoe je dit moet doen? Bvb bij het uitfrezen van conisch gat onder een willekeurige hoek (3D)?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door cncjohn »

tja veel vragen omtrend 5 assig frezen
tis natuurlijk wat je wil gaan frezen contour lijnen, trimmen, graveren, oppervlaktes

kijk bij het frezen van een 3d contour lijn is het voldoende om een lijn in cad te hebben die de frees moet volgen (cutting line) en een lijn die de stand van de b en c as bepaald (leadline). verder geef je hier ook gelijk in wat voor offset je frees moet volgen ten opzichte van die lijn (meestal de halve freesdiameter) dus geen radiuscomp aan de machine. verder geef je aan de machine alleen de afstand van pivot punt (center van 4e en 5 e as tot spindelneus) en de toollengte op. (tcp) doet de rest (machine dus)

voor het trimmen (uitsnijden) gaat dit op dezelfde manier

voor graveren op een 3d oppervlak gebruik je de cam functie van lijnen volgen als cutting line, en geef je het oppervlak waar de gravure op moet komen op om de standen van 4e en 5e as te bepalen, dit kan dan 90 graden tov dat opp zijn of anders

om oppervlaktes te fezen zijn er een aantal opties, wanneer je bv een schoenendoos met afgeronde hoeken en schuine zijdes zou willen frezen, kun je er voor kiezen om dit zoals vroeger te doen met een lossingsfrees(als je die hebt) voor de wanden, een vlakfrees voor de bovenkant en een concaaf frees voor de afrondingen,
niks mis mee maar een andere schuinte/radius vergt een andere frees en das niet handig
dus een cam methode zou kunnen zijn om 3 assig met een radius frees bv dia 25mm die lang genoeg is alle oppervlaktes met kleine stapjes met z contouren na te lopen
maar wat nu als je schoenen doos twee keer zo hoog wordt dan wordt dit moeilijk
dan wordt die 4e en 5e as wel heel gemakkelijk en heb je de mogelijkheid om met cam de gereedschap banen te laten lopen om de schoenendoos heen met een vlakfrees constand haaks op het oppervlak door de opgegeven tollerantie die je opgeeft rekent cam zelf uit dat hij op vlakke oppervlaktes grote sprongen kan maken en op de radiussen kleinere

die helm waar over gesproken wordt,en dan de binnezijde, die wordt met port control gedaan
de naam zegt het al, je geeft op wat er gefreesd moet worden (de binnenste oppervlaktes) en je geeft een poort(lees gat) op waarlangs de frees zich mag bewegen, binnen deze boundarie gaat cam proberen met je frees zo haaks mogelijkop het oppervlak zien te komen, trouwens een heel handige tool voor het bewerken van cilinderkoppen

de vraag van gaat dit allemaal wel goed (botsingen) de truc is om alles in je cam pakket in te tekenen , product ,opspangereedschap, spindel, houder en je complete machine definitie. hierdoor kun je in een machine simulatie gelijk zien of en waar het evt fout gaat
ook voor de portcontrol functie heb je dit natuurlijk nodig
in cam zit dan ook nog de functie om botsing controle van frees houder en spindel te voorkomen en automatich op te lossen (na bevestiging)

dit hele verhaal gaat op voor een head head machine een portaal dus met 4e en 5e as recht onder de zas

mvg john
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 5 Assen

Bericht door DaBit »

Blijft boeiend, jammer dat er geen hobbyversies zijn van die CAM-software voor niet-commercieel gebruik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: 5 Assen

Bericht door cncjohn »

Mastercam does the Job
Plaats reactie