Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Damocles »

Hallo iedereen,

Ik woon in een appartement op 2e verdiep. Daar heb ik Wifi.
Nu wil ik ook graag bereik hebben in de kelder. -1 dus.

Een UTP kabel trekken is wellicht het beste maar niet zo vanzelfsprekend. Dat is dus plan B voorlopig.

De werkplaats in de kelder staat op dezelfde elektriciteitsteller als de werkplaats.
Ik dacht dus aan zo een netwerk-over-power setje te kopen. Ik betwijfel echter dat die dingen goed werken in de buurt van frequentieregelaars en andere rotzooi. Iemand al getest?
Ofwel toch maar voor zo een repeater gaan? Die zou ik eventueel wel op het 1e (en ook 0e) verdiep kwijt kunnen.

Het is niet de bedoeling om te kunnen HD filmpjes bekijken of zo. Eerder een catalogus opzoeken, linuxcnc updates en aanpassingen etc.. natuurlijk cnczone.nl ook, dus supersnel moet het zeker niet werken.

Alvast bedankt

Groeten

Julien
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door benkr »

Heb een soortgelijk probleem, WiFi is net te ver om goed te werken en PoE kan niet omdat mijn schuur vanuit het bedrijf waar ik achter woon wordt gevoed en dus de afstand veel te groot wordt, komt weliswaar van dezelfde verdeler af maar dat is wel heel ruim 100 meter afstand.

Voor wat betreft PoE in de buurt van een VFD heb ik geen slechte ervaringen, heb het 2 keer gebruikt in zo'n situatie en beide keren werkte het goed. Moet wel opmerken dat beiden een VFD hadden met goede filtering, dit is iets wat bij thuisgebruik vaak niet kan omdat dan de aardlek gaat protesteren en daardoor de filtering achterwege blijft.

Proberen is het enige juiste advies wat ik kan geven.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Johan Bos »

Wil ik nog wel even vermelden dat PoE, power over ethernet, wat anders is dan een zogenaamde powerline adapter.
RC & Modelbouw
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Flupke85 »

Wat Johan zegt inderdaad. Bij PoE wordt een apparaat gevoed door bijvoorbeeld 12V over een vrij aderpaar van de UTP kabel mee te sturen. Door middel van verloop kabels worden de RJ45 en voeding bij elkaar gebracht naar één kabel, en aan de andere kant gebeurd precies hetzelfde andersom.

On topic: Komt het wifi netwerk helemaal niet door? Of gewoon slecht? Als het helemaal niet doorkomt dan zou ik gaan voor een setje powerline adapters van Devolo. Een in het stopcontact bij het modem, de ander in de kelder. Knoop daar een wifi router aan. Devolo heeft ook setjes met wifi erin trouwens...
Devolo is de aller beste (en duurste) als het gaat om powerline adapters. Ze beweren dat hun product in 99% van alle gevallen werkt. En ik heb nog geen situatie meegemaakt waarin het niet werkte... (ik heb een AV installatie bedrijf)
Mocht de wifi slecht binnenkomen, verander dan het kanaal in de router. Waarschijnlijk staat hij standaard op 6 of 11, en daar zit de hele buurt op. (download inssider op gsm om te checken welk kanaal vrij is)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Breaker »

Had dezelfde situatie in een nieuw appartementsgebouw, met WiFi was er geen doorkomen aan met die moderne isolatie. Heb toen een powerline in de kelder opgehangen met een geïntegreerd WiFi access point, inderdaad achter mijn eigen meter. Had ik daar WiFi en bedraad netwerk.

Heb het gebruikt voor een camera om het waterpeil in mijn berging in het oog te houden (het nieuwe gebouw had wat andere gebreken...) dus in combinatie met een VDF ken ik het niet. Wel direct op de wandcontactdoos, zodra je het aan verlengsnoeren o.i.d. gaat koppelen, gaat de kwaliteit snel achteruit. Setje was van Devolo (dLAN200).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Damocles »

OK bedankt voor de antwoorden.

Er is echt geen ontvangst, maar zal deze week eens de kanalen bekijken. Zeer veel kans dat die gewoon op de standaard staat. Ik zie wel WiFi's (heel zwak) van buren die eigenlijk nog verder zitten.
In het slechtste geval is er geen netwerk als er een machine draait, daar kan ik wel mee leven. Zoals ik zei, het is zeker niet om constant te gebruiken.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door michel pet »

12db of hoger antennen nemen en richten doe ik ook heb volle bak bereik in de schuur meter of 8 verder voor heen 1 a 2 streepjes.
nog een tip ga niet op het standaard kanaal zitten daar zit de rest van de vlet ook op als het tegen zit en wordt de band smaller.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door rkr »

heb zelf ook een tijdje een powerline adapter gehad in de schuur ( 30 meter vanaf de meterkast ) en dat werkte prima, het grappige was dat hij op alle 3 de groepen werkte, kennelijk was die 30M 3 fase kabel lang genoeg om het signaal over te laten springen, en geen verschil te merken in de goede en de 2 verkeerde groepen.



in het ziggo gebied heb je vaak voldoende hotspots om toch verbinding te kunnen maken
en anders vragen of je mee mag liften op de wifi van onderburen?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door janplastiek »

Ik heb een netwerk via coaxkabel geplaatst, via Power viel dik tegen. De coaxkabel lag er al, voor de televisie vroeger, hier een Hirhmann moca op aangesloten en hier een draadloze router aan. Mijn werkhuis netwerk is nu beter dan het huis netwerk.
http://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Bjornski1976 »

Gaat prima werken. Heb hetzelfde, woon op de 2de verdieping. Voeding vanaf appartement naar schuur circa 25 meter. Devolo er tussen en hoppekee, internet in de schuur en spanning. Zie hier voor wat meer info en prijsvergelijk:
http://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door tweety »

Je kunt het ook combineren, kijk hoever een powerline komt, moet wel op dezelfde groep zitten,
en vandaar uit, een Wifi station op de powerline zetten.
Je kan om de powerline meer bereik te geven in de groepenkast een kastje plaatsen die
de groepen aan elkaar koppelen (het hoogfrequent signaal) dan werkt de powerline ook over
meerdere (stroom) groepen heen.
Er zijn ook hele krachtige wifi stations van EnGenius van een dikke halve Watt.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Damocles »

Ik heb zo een Devolo ding gekocht. Zal voor dit weekend zijn.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Damocles »

Getest en werkt perfect. Weet niet eens of het op dezelfde fases zit maar werkt gewoon goed.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Netwerk (wifi?) naar werkplaats

Bericht door Flupke85 »

Dat zei ik/we toch ;-)
Plaats reactie