Eding timer

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Eding timer

Bericht door Kapitein »

Goedemorgen,

Op mijn cnc freesmachine zit een afzuiginstallatie aangesloten. Doordat ik veel met F11 jobs "nest", valt deze tussen de jobs telkens even kort uit, en wordt direct weer ingeschakeld. Dit veroorzaakt veel slijtage.
Ik zou hier graag een oplossing voor bedenken in de vo rm van een macro oid, wie kan mij hierbij duidelijkheid geven of dit wel of niet mogelijk is?
in feite wil ik het commando M09 telkens met een x aantal seconden vertragen. daarbij start het volgende commando (als ik het goed heb M08 (coolant)) weer binnen 1 tot 2 seconden waardoor deze hopelijk door blijft draaien ipv terugvallen in toeren en direct weer opstarten.

Hoor het graag,

Groeten
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door janplastiek »

kan je dat commando niet pas op het einde van je frees programma laten komen,
ik kan 20 verschillende stukken in een keer opgeven om te frezen, de vacuümtafel en de stof afzuiging stoppen dan pas op het einde van het werk.
Breek de dag, frees een lijntje.
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eding timer

Bericht door Kapitein »

Goeie vraag.
Ik heb altijd verschillende aantallen... Telkens nieuwe files maken kost teveel tijd. Ik laad 1 set in, heb ik er 4 nodig, dan nest ik deze met F11.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Breaker »

Een M9 vertragen totdat de M8 weer aangeroepen wordt lijkt mij niet kunnen binnen de huidige software.

Ik neem aan dat de afzuiging standaard gedurende alle bewerkingen gebruikt wordt? Kan je M08/M09 niet buiten de nested job aanroepen aan het begin en eind van de hele routine?

Anders kan je buiten de cnc besturing ook kijken naar een relais met tijdsvertraging, zodat de afzuiging pas, zeg, 10 seconden na het wegvallen van het uit signaal echt wordt afgeschakeld, inmiddels is het aan signaal dan wel weer terug.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door janplastiek »

maakt niet uit hoeveel, ik doe meestal stukwerk, groot en klein door elkaar, zelfs een werk dat loopt even onderbreken voor een spoedklusje, spoedklusje laden, plaat er bij op(voordeel van een tafel van 4000 x 2000mm :lol: ) bewerkingen verschuiven zodat spoed eerst staat, verder laten frezen, spoed van de machine en afwerken waar nodig, terwijl loopt de rest van het werk verder, afzuiging en vacuümpomp stoppen zelfs niet als ik wil, ik kan wel de zones in en uitzetten zodat ik de te frezen platen wel kan manipuleren
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eding timer

Bericht door DaBit »

Volgens mij is de iets gevorderde EdingCNC gebruiker het beste af met een simpel extern PLC-tje voor taken zoals deze.
Ik heb deze wel eens gebruikt; een kind kan de was doen en het kost de wereld niet. Datzelfde geld voor dat Siemens LOGO! spul etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Breaker »

Zoiets als relais:
http://w3app.siemens.com/mcms/infocente ... 1-7600.pdf

Of inderdaad een PLC achtig iets als je nog meer wilt regelen, en sinds ik net Arduino heb ontdekt, deze kwam pas hier op cnczone voorbij ;-)
http://controllino.cc/
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door andrefc101 »

Ik zou het veel gemakkelijker doen: gewoon aan het einde van het bestand de M9 eruit halen, en wanneer klaar met de job even op het scherm M9 aan klikken.....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Telkens nieuwe files maken kost teveel tijd.
daar heb je alle tijd voor als je machine draait..

als ik onderdelen moet frezen.. in grote aantallen.. dan maak ik die file aan, terwijl de machines beneden in de werkplaats vollebak staan te peddelen in een ander werkstuk..
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eding timer

Bericht door Kapitein »

Daar heb ik niet "alle tijd" voor .. Ik heb ook andere werkzaamheden naast de CNC machine.

Handmatig uitschakelen heeft ook niet mijn voorkeur, anders had ik de afzuiging ook niet via een solidstate relais aangesloten maar met een aparte schakeling buiten de besturing om..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding timer

Bericht door keesfrees »

meeschakelen met de freesmotor
of is dat te eenvoudig :-))
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Trianon »

Gebruik je een solid state voor de aansturing van je afzuiging ?
Welke is de spanning en stroom naar je solid state en is die actief laag of hoog ?
Ik heb iets gelijkaardig op mijn machine voor m'n afzuiging, blijft ongeveer 3 seconden door werken door middel van een diode en een capaciteit. Let wel, deze drie seconden heb je dus altijd bij het afleggen.

Steve
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eding timer

Bericht door Kapitein »

Freesmotor valt ook weg.

De oplossing zou in mijn geval zijn de M09 verwijderen. Nu heb ik gigantisch veel bestaande Gcode bestanden. Is hier een macro voor te schrijven die de M09 "negeert" ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door hainjedaf »

In veel tekst editors kan je een automatische find/replace opdracht doen.
De meeste CNC files zijn gewoon platte tekst.

Met een beetje mazzel kan je een batchfile maken die een lijst NC-bestanden stuk voor stuk inleest in de editor
en de M09 vervangt of duidelijk markeert.

Ik weet echter niet wat je overhoop trekt als je plotseling een M09 commando uit een opdrachtregel schrapt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie