Eding timer

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding timer

Bericht door keesfrees »

Kapitein schreef:Freesmotor valt ook weg.
dat snap ik niet

er zijn wel mogelijkheden om in meerdere bestanden dingen te wijzigen dmv een logica, zoeken en vervangen, bv notepad++

het mooiste is natuurlijk om een commando er voor de te gebruiken wat je in je g-code cq postprocessor zet
en dan kun je van daar uit weer uitzonderingen maken, bv omdat je onderdelen zo klein zijn dat ze de afzuiger in zouden gaan
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door andrefc101 »

Kapitein schreef:De oplossing zou in mijn geval zijn de M09 verwijderen. Nu heb ik gigantisch veel bestaande Gcode bestanden. Is hier een macro voor te schrijven die de M09 "negeert" ?
Als je nu de bestanden in een editor laad en met een search and replace M9 door ;M9 laat wijzigen kan je heel veel bestanden in een uurtje doen, en je hoeft toch alleen maar de bestanden doen die je in een nesting gebruikt.....
je kan het natuurlijk ook te moeilijk maken....
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eding timer

Bericht door Kapitein »

Alle bestanden staan verspreid over dik 1100 mappen.. Voorkeur heeft toch echt een subroutine voor in de user macro. Heb via simulatie de test gedaan of de afzuiging uitvalt tussendoor wanneer ik simpelweg de M9 verwijder. Dit werkt perfect, afzuiging stopt tussendoor niet, maar aan het einde van alle jobs die genest zijn, stopt hij wel.

Wat ik dus nodig heb is een subroutine om M9 te "negeren"... dan zou dit euvel opgelost zijn, hoef ik geen 1100 mappen door te spitten..

@Keesfrees, stop spindle staat er ook tussen, dus in feite hetzelfde verhaal.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Breaker »

In je user_macro kan je de M9 opnieuw definiëren:

Code: Selecteer alles

sub m9
  msg "M9: afzuiging uit genegeerd via user_macro"
endsub
Alle M9 commando's in de code worden dan zo afgehandeld, kan je de afzuiging alleen nog via de M8 knop afzetten.
Lijkt me niet zo'n nette oplossing, maar het kan...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eding timer

Bericht door Kapitein »

Super!! Die werkt.

Ik hoef de afzuiging niet handmatig af te zetten.. Dat gebeurd blijkbaar na alle jobs toch automatisch met de melding "Job ended and rewinded".

Hartelijk dank!!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

in wezen.. als je het programma zonder M8 genereert.. en dus ook zonder M9.. dan hoef je niets anders te doen dan aan het begin handmatig M8 erinzetten..

met M2 wordt toch Alles uitgeschakeld.. problem solved.. :)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef:met M2 wordt toch Alles uitgeschakeld.. problem solved.. :)
Of met M30......
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door skillalot »

Notepad++ kun je gelijk in meerdere files vervangen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding timer

Bericht door keesfrees »

Kapitein schreef:@Keesfrees, stop spindle staat er ook tussen, dus in feite hetzelfde verhaal.
ik heb nog eens even wat (beter!) teruggelezen
als je nest met de Eding-besturing dan gaat de freesmotor tussendoor ook uit en weer aan
wat is daar de gedachte achter dan ?

nu heb ik ook wel eens bedacht om iets te doen met waar de machine is of bv een signaal te krijgen als de machine (al even) niet meer beweegt

ik heb in de postprocessor staan dat na een klus de brug naar het uiterste vd tafel gaat, zo dat ik er bij kan om te lossen/laden
dus geen beweging EN aan X-min = zuiger(s) uit
met dan weer een schakelpaneeltje om een uitzondering te kunnen maken, bv om de vacuumpomp aan te laten ivm controle

geen beweging EN NIET X-min = alarm

zo zou ik ook een positie op de Z-as als schakelpunt willen hebben ivm afzuigvoet bv

daar ging deze vraag ook over :
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=12543
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Jacala »

Tijdrelais er tussen met een afval vertraging. Kost 15 euro en ben je klaar
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Eding timer

Bericht door Kapitein »

Hoi allemaal,

Sinds ik een aantal dagen geleden Eding CNC 4.03 geinstalleerd heb op een nieuwere PC (had al enkele jaren 4.02 op een oude PC), heb ik een aantal problemen.
Het heeft vooral te maken met nesting. Als ik een X aantal programma's naast elkaar zet, stopt alsnog weer telkens de stofzuiger in dit geval, deze werd eerder in dit topic niet gestopt na de aanpassing met M9 in de user_macro.
Tevens vraagt hij telkens Tool 5 te laden, terwijl Tool 5 geladen is.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn, wat is er anders in deze versie?

Groeten,
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Code?... met welke Code start je de stofzuiger, en met welke zet je em uit?
Heb je een wisselaar?.. staat je Automatic Toolchange aan?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Breaker schreef: 21 mar 2016 10:59 Een M9 vertragen totdat de M8 weer aangeroepen wordt lijkt mij niet kunnen binnen de huidige software.

Eh.. ik had daar nog niet eerder naar gekeken.. maar dat kan klaarblijkelijk wel, Immers, je kunt je eigen M-Codes aanmaken,en bestaande (behalve M6) aanpassen..

Dus.. in je Macro Zet je het volgende:

Code: Selecteer alles

SUB M9
G04 p4
M9
ENDSUB
meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
Zo blijft je "koeling" of je stofzuiger 4 seconden doorlopen.. echter.. hij slaat wel af na die pauze. Dus na elke M2 (einde programma) slaat de stofzuiger af..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding timer

Bericht door Kjelt »

Je kunt het ook hardwarematig oplossen met een naloop relais bv van Finder bij Conrad. Dan kun je de nalooptijd hardwarematig instellen.
Plaats reactie