Vat compressor testen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Vat compressor testen

Bericht door Linki »

Breaker schreef:In mijn beperkte ervaring ben ik een paar vaten tegengekomen die lek zijn geraakt,
Dit is een paar keer teveel.
Degene die door niet naleven van voorschriften voor drukvaten hier verantwoordelijk voor zijn nemen het risico op een "dood door schuld".
maar nooit het idee gehad dat het zou ontploffen.
Onbekendheid zou moeten lijden tot voorzichtigheid en onderzoek, dit is naief en gevaarlijk gedrag.



Ik bedoel, zo'n vat werkt jaren op x bar, onwaarschijnlijk dat het dan opeens ontploft.
Toets in Google eens in "compressor ontploft" https://www.google.nl/?ion=1&espv=2#saf ... r+ontploft

https://www.google.nl/search?q=compress ... 4Q_AUIBigB
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vat compressor testen

Bericht door Breaker »

Linki schreef:Onbekendheid zou moeten lijden tot voorzichtigheid en onderzoek, ...

Mede daarom de opmerking/vraag nu de discussie er is.
Linki schreef:... dit is naief en gevaarlijk gedrag.
Ok, misschien een beetje laat, maar pas echt als ik er niks mee doe in de toekomst.

Mijn mening/ideeën zijn bij deze herzien ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Vat compressor testen

Bericht door Damocles »

De ironie is dat het testen van het vat op een hogere druk dan je deze gaat gebruiken er voor kan zorgen dat je (onzichtbare) schade toebrengt dus ik zou ook niet te hoog gaan testen.

Het belangrijkste is wel een goed (of 2?) veiligheidsventielen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vat compressor testen

Bericht door Arie Kabaalstra »

die foto's van ontplofte compressors.. da's wel een eye-opener..
reken maar na.. als je een compressor hebt die 8 bar levert.. en je hebt daar een 200 liter vat aan hangen.. dan gaat daar dus 200 x 8 = 1600 liter lucht in.. als dat er in één keer uit komt.. dan heb je dus ineens 1.6 kuub te veel lucht in een bepaalde ruimte.. 'k weet niet of je trommelvliezen dat leuk gaan vinden.. je ramen zijn het er denk ik zeker niet mee eens.. :)..

'k heb op Youtube nog wel meer grappige filmpjes gezien van "drukvaten".. Carbidschieten..

Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Vat compressor testen

Bericht door Linki »

Arie Kabaalstra schreef:. 'k weet niet of je trommelvliezen dat leuk gaan vinden..

Niet alleen je trommelvliezen kunnen hier slecht tegen.
http://www.documentingreality.com/forum ... ead-10218/
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vat compressor testen

Bericht door Tiny »

ach diegene die dit willens en wetens toch willen uitproberen: doen !!

Maar doe het dan dusdanig dat alleen jij, en niet toevallig de buurman, in de buurt bent. Anders zal je net zien dat net als met al die alcoholmobilisten de boom het eindpunt is voor de fietser die er niets mee uit te staan had en dat de veroorzaker beneveld uit een wrak klimt.

En als je het gedaan hebt en het is goed gegaan kom dan aub NIET op het www roeptoeteren dat het allemaal kan om andere op verkeerde ideeën te brengen. De succesverhalen worde vaak vermeld, de rouwadvertenties of invalideverklaringen, zie je zelden.

Ik zit ruim 30 jaar in hoge druk installaties met nagenoeg altijd brandbare stoffen en redelijke volumes. Heb al veel discussies gehad met instanties (overheden, notyfied bodies) die denken dat als het aan de regeltjes voldoet het veilig is. Ik heb al vaak gevraagd of desbetreffende controleur dan even bij de installatie wou plaats nemen maar tot op heden heeft dat nooit iemand aangedurfd. Ik sta bekend als keihard als ik het er niet mee eens ben en dat heeft me meerdere malen in de problemen gebracht. Een hoge druk slang met een certificaat van een uur oud is in mijn ogen helemaal niets waard als je de sporen van de heftruck erop ziet staan die 3 m verder staat. Die slang zal wel niet kapot gaan maar ik kan er niet in kijken. Dan wordt die slang, wat het ook kost aan vertraging/kosten/etc, eruit gehaald en weer opnieuw getest.

Mensen denken er heel eenvoudig over maar misschien zet het volgende een ieder aan het denken: in die 30 jaar heb ik nog nooit een zwaar/dodelijk ongeluk mee hoeven maken (en ja dat is ook geluk hebben af en toe). Conculega's van me hebben wel eens minder geluk gehad en ken er 2 die wel, ondanks dat aan alle regels/eisen etc werd voldaan, direct betrokken zijn geweest met meerdere doden. De ene heeft na enkele maanden besloten om er zelf uit te stappen, de andere leeft op handen vol pillen en jaarlijks meerdere opnames, een leven dat geen betekenis meer heeft. Was een boom van een vent en is een wrak geworden die niet meer de kracht en ruimte heeft om nog enig invloed te hebben op zichzelf.

en dan een nadenker over veiligheden: als je denkt dat 2 veiligheden beter is dan 1 dan besef je blijkbaar dat 1 veiligheid niet goed is omdat die kan haperen maar besef je niet dat die 2de veiligheid net zo goed kan haperen. Sterker nog die 2de hapert precies hetzelfde moment omdat de aanleiding voor die hapering in 99.9% vocht/vuil/corrosie is als gevolg van geen of onjuist onderhoud. Om over functietesten nog maar te zwijgen.
Plaats reactie