Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?
Moderator: Moderators
Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?
Eind volgende maand heb ik weer een motorritje wat hotsen en botsen over stenen en boomstammen word. Nu moest het motorblok er toch uit, dus gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een carterbeschermplaatje onder te hobbyen. Een weekje terug de vorm gemodelleerd met dun karton, dat doordrenkt met epoxy zodat het z'n vorm blijft houden, en gister dat karton gelamineerd met een mm of 3-4 Kevlar/aramide en glas aan de onderzijde. Geen vacuum of andere speciale technieken gebruikt; het gaat me puur om de eigenschappen van het aramide (knappe steen die daar doorheen komt)
Ik heb alleen 1 domme fout gemaakt: ik heb niet van tevoren de bevestigingspunten aramide-vrij gehouden. En dat spul is geen makkelijke om mooie gaatjes in te maken; je komt er met een boor wel doorheen (met veel moeite), maar dan is het 1 grote rafelbende.
Heeft er iemand toevallig nog een tip om er mooie gaatjes van 6 en 10mm in te maken? Anders word het gewoon een combinatie van boren en rafeltjes wegbranden.
Ik heb alleen 1 domme fout gemaakt: ik heb niet van tevoren de bevestigingspunten aramide-vrij gehouden. En dat spul is geen makkelijke om mooie gaatjes in te maken; je komt er met een boor wel doorheen (met veel moeite), maar dan is het 1 grote rafelbende.
Heeft er iemand toevallig nog een tip om er mooie gaatjes van 6 en 10mm in te maken? Anders word het gewoon een combinatie van boren en rafeltjes wegbranden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
stekkestim
Re: Iemand nog een tip voor het maken van gaten in Kevlar?
Mjah, een watersnijder zoeken is me teveel moeite voor een stuk of 4 gaatjes in een plaatje type 'niet likkebaardend mooi, doet echter de truuk'. Ik heb dat plaatje ook hooguit een week per jaar nodig, hier in NL laat ik 'm er onderuit.
Dan ploeter ik wel met een HM boortje, brand ik de rafeltjes weg met een heet draadje en verlijm ik er een busje in.
Dan ploeter ik wel met een HM boortje, brand ik de rafeltjes weg met een heet draadje en verlijm ik er een busje in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
is een diamant slijpstift geen optie?.. of rafelt het zo dat 't om de stift heen wikkelt?
- audiomanics
- Donateur
- Contacteer:
Zijn die rafeltjes niet gewoon te knippen met een zijknippertje? De epoxy is dan toch al goeddeels weg..
Ik weet dat ze er ook (motor)kleding mee maken en voor zover ik gezien had knipten ze dat gewoon..
Kees
Ik weet dat ze er ook (motor)kleding mee maken en voor zover ik gezien had knipten ze dat gewoon..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Niet echt.audiomanics schreef:Zijn die rafeltjes niet gewoon te knippen met een zijknippertje?
Met iets goeds kom je een heel eind:
http://www.easycomposites.co.uk/#!/tool ... hears.html
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Diamanten tegelboor en hoog toerental?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Tegen hoeveel smelt Kevlar? Soldeerbout goed heet stoken en er door duwen?
ipv een soldeerbout zou ik dan liever een oude schroevendraaier verhitten met een gasbrander of iets in dat genre. Kwestie van die mooie soldeerbout niet naar de kl..en te helpen.
ipv een soldeerbout zou ik dan liever een oude schroevendraaier verhitten met een gasbrander of iets in dat genre. Kwestie van die mooie soldeerbout niet naar de kl..en te helpen.
When it fits stop using the hammer.
Knippen werkt wel met een speciaal schaartje (die heb ik overigens), alleen niet in een klein gaatje want dan kun je nog de fluffy vezeltjes aan de rand van het gat niet te pakken krijgen. Schaartje is niet eens zo heel speciaal overigens; die dingen hebben alleen microtandjes waar de vezel stabiel in blijft liggen totdat-ie met de guillotine onthoofd word. Met een nagelknippertje, mes of gewone schaar heb je bijzonder weinig succes.
Smelten gaat niet; dat spul smelt niet. Ergens richting de 500 graden valt het uit elkaar. Zo'n diamant slijpstift zat ik ook aan te denken, maar het mechanisme zal dan meer zijn dat het zo warm word dat de vezeltjes verbranden. Verder zal het diamant niet veel doen, want aramide is best een zacht materiaal.
Smelten gaat niet; dat spul smelt niet. Ergens richting de 500 graden valt het uit elkaar. Zo'n diamant slijpstift zat ik ook aan te denken, maar het mechanisme zal dan meer zijn dat het zo warm word dat de vezeltjes verbranden. Verder zal het diamant niet veel doen, want aramide is best een zacht materiaal.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Ik zat te denken aan een pijpje ( glad gedraaid) in de boormachine, en door slijten ( hard draaien en drukken, soort vloeiboren) maar heb geen idee hoe dat effect is.
Misschien een pons, maar dan wel een pen door een gat.
Dus net gat boren in een stukje stevig materiaal, zorgen dat het niet kan verschuiven, boor vervangen voor stukje cilindrisch materiaal, en als pons gebruiken.
Probleem: het moet natuurlijk wel een beetje netjes passen, en mag niet afgebraamd worden.
Volgens mij kun je er net zo goed een puntige spijker doorheen jassen, als het mooi had moeten zijn was het wel een koelkast geworden.
Misschien een pons, maar dan wel een pen door een gat.
Dus net gat boren in een stukje stevig materiaal, zorgen dat het niet kan verschuiven, boor vervangen voor stukje cilindrisch materiaal, en als pons gebruiken.
Probleem: het moet natuurlijk wel een beetje netjes passen, en mag niet afgebraamd worden.
Volgens mij kun je er net zo goed een puntige spijker doorheen jassen, als het mooi had moeten zijn was het wel een koelkast geworden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dat kan nog wel eens meevallen.DaBit schreef:Zo'n diamant slijpstift zat ik ook aan te denken, maar het mechanisme zal dan meer zijn dat het zo warm word dat de vezeltjes verbranden. Verder zal het diamant niet veel doen, want aramide is best een zacht materiaal.
Kevlar is dan wel sterk, maar het kan niet zo goed tegen wrijven. Dit, en het feit dat het slecht tegen UV kan maakt dat bijna alle touwen van kevlar een mantel hebben.
Bij de productie van helmen heb ik het succesvol zien snijden met een ultrasoonmes.
Ik stelde diamant voor, niet omdat je het diamant absoluut nodig hebt, maar wel omdat er dan geen "tandjes" zijn die in de vezels zouden happen en blijven hangen. Je gaat er gewoon in 1 ruk doorheen, niks warm worden. Alleen zou je sneller moeten gaan dan de 2000 van een accutol denk ik om goed te zijn. In de HF spindel steken?
Volgens mij ben je er op 0.37354 sec doorheen dan.
Hier zie je ook dat veel tools voor composieten eerder freesstift-achtig zijn dan frees met slechts 3 snijkanten oid.
http://www.mmsonline.com/articles/tool- ... composites
Volgens mij is Kevlar ook best wel abrasief bij het verspanen --> diamant gecoat voor productie? Maar daar ben ik niet zeker van. Net zoals vezelplaat ook relatief zacht is en toch HM wordt gebruikt (voor productie).
Ponsen kan misschien werken, maar ik denk dat je ponstool een heel nauwe tolerantie moet hebben om niet die heel sterke vezels er gewoon mee in te trekken.
Volgens mij ben je er op 0.37354 sec doorheen dan.
Hier zie je ook dat veel tools voor composieten eerder freesstift-achtig zijn dan frees met slechts 3 snijkanten oid.
http://www.mmsonline.com/articles/tool- ... composites
Volgens mij is Kevlar ook best wel abrasief bij het verspanen --> diamant gecoat voor productie? Maar daar ben ik niet zeker van. Net zoals vezelplaat ook relatief zacht is en toch HM wordt gebruikt (voor productie).
Ponsen kan misschien werken, maar ik denk dat je ponstool een heel nauwe tolerantie moet hebben om niet die heel sterke vezels er gewoon mee in te trekken.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Denk je niet dat het meer in de richting van 0.37349 zal komen?Damocles schreef: Volgens mij ben je er op 0.37354 sec doorheen dan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Breaker
- Donateur
- Contacteer:
Aangezien je best een voorraad verschillende freesjes en boortjes zal hebben, is dit bruikbaar om een selectie te maken?
http://www.madebyyou.be/vanmaelenv/page ... bpage2=620
http://www.madebyyou.be/vanmaelenv/page ... bpage2=620
Geduld is een schone zaak, frezen niet...