hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rolf1976
Berichten: 80
Lid geworden op: 05 aug 2016 16:00
Locatie: Deest
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door rolf1976 »

Hoi allemaal.
Na wat jaartjes gebruik gemaakt te hebben van mijn cnc frees.
Ben ik hem het afgelopen jaar wat meer gaan gebruiken.
Vooral voor het bouwen van drones.
Nu ben ik ook tot de conclusie gekomen dat het een en ander verbeterd kan worden.
Ik wil beginnen met het vernieuwen van de aansturing.
En ben ik begonnen met het bouwen van een nieuwe besturingskast.

Hier een foto hoe de freesbank er nu bij staat in 2023.
Alweer een jaar of 6 veder.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een nieuwe spindel gekocht 1.5kw luchtgekoeld met een yl620-a frequentie regelaar.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door hfjbuis »

Mooi dat je een oud draadje weer leven inblaast.
Wat mankeert er aan de aansturing?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
rolf1976
Berichten: 80
Lid geworden op: 05 aug 2016 16:00
Locatie: Deest
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door rolf1976 »

Eindelijk niet zo heel veel.
Maar ik wilde af van de lpt poort.
Er zit nu een hobbycnc board in.
En die heeft wat beperkingen. Ik heb nu gekozen voor de pokeys57cnc hier kan ik ook mijn nieuwe spindel mee aansturen. Ik moet nog wel het een en ander uitzoeken wat betreft het instellen en aansluiten.
Ben nu bezig om de drivers aan te sluiten.
Wat ik nu even aan het uitzoeken ben is welke motor conectors horen bij de x y z as.
Ik heb namelijk de mogelijkheid over 8 motor stekkers.
En volgens mij kan ik deze niet zo maar even instellen.
Bv motor poort 1 is z as motor poort 2 is x as enz
rolf1976
Berichten: 80
Lid geworden op: 05 aug 2016 16:00
Locatie: Deest
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door rolf1976 »

Afbeelding

Hier een foto van de besturing waar ik nu mee bezig ben.

Afbeelding

Afbeelding

Nu het aansluiten van de drivers
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door benkr »

Voedingen van de stepperdrivers beslist niet doorlussen, elke driver een eigen setje draden naar de voeding.
Voor de motor connectoren, X = 1, Y = 2, Z = 3
De spindelmotor kun je het beste aansturen met een plug-in via de RS485 poort (USB --> RS485 conectortje) op voorwaarde dat je VFD een RS485 poort heeft.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door hfjbuis »

Ik zie ook dat hoogspanning (220V) en laagspanning (uitgang voeding) bij elkaar liggen. Je kunt storing vermijden door de stuurkabels (step,dir,limits,etc) zo ver mogelijk bij de storende kabels (220V, Voeding, Motor kabels, Relais sturing, etc) weg te houden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
rolf1976
Berichten: 80
Lid geworden op: 05 aug 2016 16:00
Locatie: Deest
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door rolf1976 »

Ok zal de voedingen appart voeden van de drivers

Ik had het idee dat er dan meer kabels door de goot gingen lopen en meer kans op storing op elkaar
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door zeeschuim »

benkr schreef: 10 apr 2023 09:37 Voedingen van de stepperdrivers beslist niet doorlussen, elke driver een eigen setje draden naar de voeding.
Vanwege stroomsterkte of storing?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door benkr »

zeeschuim schreef: 10 apr 2023 12:32
benkr schreef: 10 apr 2023 09:37 Voedingen van de stepperdrivers beslist niet doorlussen, elke driver een eigen setje draden naar de voeding.
Vanwege stroomsterkte of storing?
Vanwege storing, bij doorlussen gaan de storingen van driver #1, lees stroompieken, eerst naar de volgende driver, dan weer naar de volgende driver en pas dan naar de voeding waar de ontkoppel condensator zit, als je elke driver apart naar dat gemeenschappelijke punt voert ben je in ieder geval van die mogelijkheid tot storing af. Het is niet zo dat het per definitie zeker stoort, maar het geeft wel minder kans op...
rolf1976
Berichten: 80
Lid geworden op: 05 aug 2016 16:00
Locatie: Deest
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door rolf1976 »

Ah ok duidelijk.
Ga ook nog even nadenken om de frequentie regelaar links te zetten en de blauwe voeding naar rechts dan staat de 24 voedings kant meer appart en de kabels.
De kabels vanuit de drivers naar de stappenmotors.
Ga ik aansluiten op gx16 aansluitingen.
Deze kan ik dan toch aan de kant van de stekkers aarden aan de kast en bij de zijde van de drivers niet .
Dat is toch hetzelfde als een aardings rail bij de drivers ?
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door benkr »

Ik zou die GX16 connectoren helemaal vergeten, dat zijn echt ondingen om goed aan te sluiten, zeker als het gaat om wat dikker draad en dan ook nog 4 stuks draden en evt. ook nog een afscherming. De kans dat je dat allemaal netjes en zonder kans op kortsluitingen in die connector geprutst krijgt is in mijn beleving echt heel klein.

Zelf gebruik ik voor het aansluiten van de motoren Speacon 4 connectoren of de blauwe 4 of 5 polige SP20 connectoren van Aliexpress.
De Speakon connectoren zijn echt robuust, maar ook de SP20 connectoren hebben bij mij nog nooit problemen gegeven, ondanks dat ze helemaal van kunststof zijn en je dus niets met afscherming kunt doen.
Wel twist ik eigenlijk standaard de motordraden per paar, dus A+ en A- en B+ en B-, van 1 of 1,5 mm2 draad, ik doe dat met de boormachine tot zo'n 2 tot 5 slagen per 10 cm, buiten de kast doe ik deze draad paartjes in een gevlochten Nylon beschermhoes die ik ook weer bij Ali heb gekocht.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door hfjbuis »

Ik heb alle stappenmotoren ( 8 stuks) met GX16 aangesloten. De connector zit in een behuizing en is op de stappenmotor geplakt met epoxy. Ik heb 4x0.75 kabel (niet afgeschermd) die met mantel 6 tot 6.5 mm dik is (afhankelijk van de leverancier). Die kabel past mooi in de GX16 stekker. Dat moet je uiteraard netjes solderen met een stukje krimpkous om het af te maken.
Voor de bldc motor heb ik een GX20 stekker omdat daar wat meer draadjes (3xmotor en 5xhal) naar toe moeten.

Een SP20 connector is duurder en groter. Dat past weer niet zo compact op de stappenmotor. Bij een SP20 worden de kabels met schroeven bevestigd dat is een gemakkelijker.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 10 apr 2023 15:07 Wel twist ik eigenlijk standaard de motordraden per paar, dus A+ en A- en B+ en B-,
Ben,
Doe je dat om ze ongevoeliger te maken voor storingen van buitenaf of storen de kabels zelf daardoor minder?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: hulp gevraagd bij bouw portaalfrees rolf

Bericht door Bjornski1976 »

Dat twistten doe je voornamelijk om storingen van buitenaf te verminderen en crosstalk te elimineren maar ook naar buiten het magnetisch veld te minimaliseren.


Bij het twisted van ader paren zit er ook een verschil is de hoeveelheid twist per meter, zoals ook bij cat 6E of hoger wordt gedaan.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie