wanneer is het een freesmachine ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door harry321 »

zit af en toe op mp te kijken naar freesbanken/machines.
nou lijken heel veel genoemde freesbanken/machines m.i. veredelde kolomboormachines met een leuke kruistafel eronder.
om zomaar een willekeurig voorbeeld te geven, deze ""freesbank" 12659 daar kan je toch niet serieus mee frezen ? dat is toch nooit stijf genoeg ?

wat zijn de belangrijkste verschillende kenmerken van een freesbank tov een kolomboormachine ?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door assink »

Dat je geen pinole nodig bent voor hoogteverstelling, maar dat de hoogte geregeld wordt door een blok geleiding of zwaluwstaart.
Tevens dient de opname axiaal geborgd te kunnen worden, zonder trekstang is je opname zo kapot.
Maar met bovenstaande machine zou je dus kunnen frezen mits deze een trekstang heeft.
Zo zou ik 't zien tenminste
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door harry321 »

assink schreef:Dat je geen pinole nodig bent voor hoogteverstelling, maar dat de hoogte geregeld wordt door een blok geleiding of zwaluwstaart.
Tevens dient de opname axiaal geborgd te kunnen worden, zonder trekstang is je opname zo kapot.
Maar met bovenstaande machine zou je dus kunnen frezen mits deze een trekstang heeft.
Zo zou ik 't zien tenminste
dus eigenlijk als ik het goed begrijp is het (belangrijkste) verschil dat de opname niet in hoogte/diepte verplaatsbaar is maar de tafel eronder ?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door assink »

Zou voor mij een voorwaarde zijn, en dat de machine veel stabieler moet zijn.
Deze kolom ziet er vrij dun uit.
Belangrijkste is zoals ik al noem, een trekstang en een lagering die geschikt is voor de krachten die bij frezen optreden.
DavidV
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2009 14:08

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door DavidV »

https://www.youtube.com/watch?v=rU-ugnc ... e=youtu.be
Kijk vanaf 18:10 voor een uitleg wat het verschil is tussen een freesmachine en en kolomboor
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door cncjohn »

Aha dus een bridgeport interact is een boormachine
Die heeft immers ook een pinole

Nee ik denk dat de uitvoering van zo,n pinole meer zegt over de mogelijkheid om er mee te frezen alsook de opname
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door hainjedaf »

Goh Hugo, heeft de FP3 niet ook een Pinole?

Mooie kolomboor zeg! :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door assink »

Beter lezen.
Een pinole is wel een pluspunt, maar je normale z-as beweging voor het frezen, daar gebruik je in mijn ogen geen pinole voor.
Dat doe je met het zadel bij een "knie" model frees.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door hainjedaf »

QED :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door Flupke85 »

hainjedaf schreef:QED :mrgreen:
Die moest ik even opzoeken... Nog nooit gehoord ;-)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door hainjedaf »

LOL :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Goh Hugo, heeft de FP3 niet ook een Pinole?

Mooie kolomboor zeg! :mrgreen:
(ik moet er niet aan denken dat die er niet op zou zitten)

Het gaat er om wat je er mee kunt, hoe ze het willen noemen moet ieder voor zich weten. :mrgreen:

Zeker weer een amerikaan die het nodig vind een eindeloze verhandeling te geven. Ik lig er geen moment wakker van.

Als die "pinole" goed genoeg geconstrueerd is kun je ook rustig de Z-as voeding vanuit de pinole doen, maar dan moeten we zeker 'pinole' ook gaan definieren. :|

Een freesmachine is iets waar je mee kunt frezen, als het oud en versleten gietijzer is, kan het ooit wel een freesmachine zijn geweest, maar als alle geleidingen staan te klapperen, kun je er echt niet meer mee frezen, echter... waarschijnlijk nog wel mee boren. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door harry321 »

"Zeker weer een amerikaan die het nodig vind een eindeloze verhandeling te geven."
.
eerlijk gezegd ben ik wel blij met zulke mensen, ik leer iig een hoop van, maar dat is mijn mening, meer niet.
zo heeft een andere amerikaan op yt "mrpete222" honderden van die leerzame filmpjes op yt staan, de beste man was vroeger ook leraar,hij kan het ook erg goed en vaak met humor brengen.
.
ik ben blij dat zulke mensen hun ervaringen delen, heb al heel veel van yt opgestoken, en natuurlijk ook van fora als deze, waarvoor dank....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wanneer is het een freesmachine ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

harry321 schreef:"Zeker weer een amerikaan die het nodig vind een eindeloze verhandeling te geven."
.
eerlijk gezegd ben ik wel blij met zulke mensen, ik leer iig een hoop van, maar dat is mijn mening, meer niet.
zo heeft een andere amerikaan op yt "mrpete222" honderden van die leerzame filmpjes op yt staan, de beste man was vroeger ook leraar,hij kan het ook erg goed en vaak met humor brengen.
.
ik ben blij dat zulke mensen hun ervaringen delen, heb al heel veel van yt opgestoken, en natuurlijk ook van fora als deze, waarvoor dank....
Ja, was een beetje erg zwart/wit van me, er zijn ook europese langdradige youtubers. :lol:
Als je er de tijd voor wilt nemen zijn ze vaak niet verkeerd (alleen sommige zijn zoooo 'diepgravend'), maar belangrijk is wel om zelf kritisch te blijven, en een beetje te filteren. Normaliter heb je een beroepsopleiding ( 4 lts+4 mts) en nog een jaar of 5 ervaring nodig om dit vak een beetje te leren, dat vang je niet even in een filmpje en een beetje theorie.

O, en ook een beetje traag, maar wel leuk en handig: https://youtu.be/wfRAACoj_Aw
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie