epoxy laten uitharden

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

Om het bouwproces van mijn laser weer op te pakken ben ik afgestapt van de 240 stelbouten. Als alternatief heb ik gekozen voor zelfnivellerende epoxy. Zo zitten beide rails in 1 vlak, het torderen van de rail met de stelbouten kon ik niet meten.

Nu zit ik nog met 1 probleem. De nieuwe werkplek heeft momenteel een temperatuur van zo`n 12-13°C wat volgens de verkoper van de epoxy wat weinig is en het dus vrij lang gaat duren eer deze volledig uitgehard is.

Aangezien het te gieten vlak bestaat uit 2 open kokers (160x80x3600x12mm) zou ik de 2 koker willen verwarmen tot een 20-25°C voor het uitharden en nadien eventueel nog een paar dagen wat warmer als dat lukt.

Als eerste mogelijkheid zat ik te denken aan warmtekabels die ze gebruiken voor rond leidingen ed, maar deze gaan volgens mij niet warm genoeg worden.

Als 2de mogelijkheid, ik heb hier nog wat nichrome draad liggen. Als ik een houten balk neem, daar een relatief brede groef in frees over de lengte en hierin zand of beton stort en daarop de nichrome draad leg, kan ik het geheel zo in de koker schuiven en wat afdichten zodat de warmte de kans krijgt in het metaal te trekken. Althans dat is de theorie.

Maar gaat dit werken en het metaal minimaal 10°C opwaren boven omgevingstemperatuur? Uiteraard gaat dit niet lukken op een uurtje, maar na een dag ofzo? Waarna ik de verwarmde draad een paar dagen in de koker kan laten zitten voor uitharding.

Graag julie mening.

De gebruikt epoxy is trouwens van vosschemie epoxy hars clear A + B en heeft en visositeit van 450 mPa`s, potlife van 120-150min. Droog na 24 uur bij 23°C en volledig uitgehard na 7 dagen
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door André »

Als het alleen om de koker gaat? Misschien simpel gedacht maar een fohn in de koker laten blazen?
Of een houten frame om je tafel maken, bekleden met folie en kacheltje erin?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DaBit »

Ik doe dat soort dingen door er wat plastic overheen te draperen en er zo'n metalen werkplaatskacheltje in te zetten. Die dingen van een euro of 15 hebben vaak een thermostaat en oververhittingsbeveiliging.
Doorzichtig plastic kun je in NL bij de Boerenbond kopen per strekkende meter voor niet al teveel geld.

Voordeel 2 is ook dat de relatieve vochtigheid lager uitpakt, wat je epoxy ook niet bepaald erg vind.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DirkSchipper »

Epoxy die bij 'kamertemperatuur' is uitgehard is niet geheel stabiel. Als de temperatuur oploopt (20 of meer graden erbij) kan het vervormen. Blijvend! Om de eigenschappen op dit gebied te verbeteren is 'temperen' uitgevonden.

Temperen houdt in:
- uitharden onder normale of iets verhoogde temperatuur (< 30 grC).
- na 24 uur temperatuur met 10-15 graden verhogen, en 6 uur vasthouden
- dit herhalen tot de max. toelaatbare uithard-/temper-temperatuur (meestal 55 à 65 grC).

De reden voor die stappen van 10 grC: opwarmen tot vlakbij de grens waarbij plastische vervorming ontstaat, en daarbij laten doorharden.
Uiteraard moet dit temperen bij voorkeur gebeuren in onbelaste toestand.

In hoeverre plastische vervorming bij een frees van toepassing is, laat ik aan jullie oordeel over. Bij de model-zwevers uit mijn hobby speelt dat wel: zomers op het veld model op de grond, zwart van de carbon, in de zon.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DaBit »

De juiste procedure hangt van het epoxysysteem af. Die van mij wil bijvoorbeeld 24 uur 20 graden gevolgd door 15 uur 70 graden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

Klopt, dat temperen daar had de verkoper het ook kort over (zo'n 65 graden).

Vandaar in mijn openingspost (eventueel nog een paar dagen wat warmer als dat lukt. 8) )
Met die reden dat ik ook opteerde voor de nichroom draad ipv andere methodes.
Dat met een föhn of een hete luchtblazer in de koker blazen had ik als eerste aan gedacht, maar leek me erg inefficiënt,vandaar dat ik het niet gepost had. Een hokje over de machine had ik vanwege het formaat nog niet bij stilgestaan. (frame van 3,6x2,3x0,97m) En gaat het plastic niet veel van de warmte afgeven gezien het grote oppervlak?

Vandaar ook mijn bijkomende vraag, gaat zo'n huis (tuin) en keuken heteluchtblazertje/ werklplaats kachelje dat wel trekken om bijna 42/7 een week lang aan te staan? Zeker voor het temperen lijkt mij dit niet echt geschikt. Of onderschat ik die kleine dingen?

Een (onveilig) idee wat mij nog te binnen schoot vanmiddag was een lange buis (lengte van het frame met op een vaste afstand een gaatje geboord. Daarbij het hebruik van propaan en je hebt een langt fornuis. Alleen is de temperatuur minder goed regelbaar denk ik.

Zoiets dus, maar dan zonder er muziek door te jagen en op een lager pitje.
Afbeelding

Hier trouwens nog een foto van hoe het frame er momenteel bijstaat. (sorry voor de mindere kwaliteit, had enkel men smartphone bij de hand.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DaBit »

stekkestim schreef: Vandaar ook mijn bijkomende vraag, gaat zo'n huis (tuin) en keuken heteluchtblazertje/ werklplaats kachelje dat wel trekken om bijna 42/7 een week lang aan te staan? Zeker voor het temperen lijkt mij dit niet echt geschikt. Of onderschat ik die kleine dingen?
Ik heb het wel vaker gedaan; de brug van mijn freesmachine is ook zo uitgehard bijvoorbeeld. Tot nu toe doet-ie het nog steeds.
Moet ik er wel eerlijk bij vertellen dat ik het kacheltje licht omgebouwd heb; de ventilator krijgt continu prik en het verwarmingselement word met een modulerende thermostaat aangestuurd.

65-70 graden halen die dingen overigens niet; de beveiliging grijpt bij een graad of 60 al in en ik raad je aan om die gewoon te laten zitten. En vermogen zal ook wel een issue zijn met zo'n groot werkstuk. Magoed, wat isolerend spul op de grond, 2 lagen plastic en eventueel een paar oude lakens er overheen als armeluis-dubbelglas, en het zal wel gaan.

Inefficient, ja, ook. Kost je zo 10-40 cent per uur aan electriciteit met de gewone Nederlandse consumentenprijzen (Belgie geen idee). Magoed, op de totaalprijs van zo'n machine is dat nog wel te overzien, en ik verhoog liever de temperatuur van het hele frame en omgeving dan enkel 2 delen die dan uit gaan zetten tov de rest.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DirkSchipper »

Ik bedenk me dat men in de mallen voor full-size zwevers (bemand dus) wel eens verwarmingsdraden heeft ingebouwd. Alleen moet je heel goed weten hoeveel stroom je er doorheen stuurt, De kans dat je de draad flink te warm maakt, en daar pas achter komt als de binnenkant al is beschadigd, lijkt me reëel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Natuurlijk een heel vreemd idee: bestaande CV systeem aftakken. CV pijp tegen de epoxy aan binden, goed inpakken.
Spul van de vloerverwarming bezit al een hoop wat je kunt gebruiken, termostaat pomp enz.
En de CV draait toch al.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

CV is niet alledaags, is een combinatie tussen koeling en warmte installatie op gas dmv 350mm buizen. Rechtsboven op de foto.

Dat gelijkmatig verwarmen ipv enkel de 2 kokers is inderdaad wel een goed punt om rekening mee te houden.

In de loop van de week mijn partytent frame maar eens bovenhalen en rond de machine zetten. Scheelt weer tijd en materiaal tov een houten frame. Zou 1 of 2 lagen noppen folie (25mm noppen) volstaan als isolatie?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DaBit »

Waarom zou je d'r een frame rondomheen bouwen? Je moet het plastic van de epoxy af houden, verder kun je het er gewoon omheen draperen. Dangaat tenminste ook niet alle warmte bovenin de partytent hangen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door Damocles »

Om een vleugel met epoxyhars voor in onze wind tunnel te curen heb ik wel eens uit gerecupereerde PIR platen een omkasting rond de vleugel gemaakt en daar zo een bouwmarkt elektrisch kacheltje met ventilator van een goeie 2kW voor gezet. Deze blies dan door een opening in de "doos", kieren genoeg om de lucht er ook weer te laten uit gaan. De temperatuur in die "doos" van 2m³ ging makkelijk boven de 60°C. Ik had de kachel er buiten gezet omdat volgens mij anders de thermostaat afspringt voor de gewenste hoge temp is bereikt.

Met die weerstandsdraad lijkt het me moeilijk voldoende warmte te genereren. Zeker gezien de grote verliezen. Dan zou ik eerder een hetelucht verstripper aan de ingang van de koker zetten en die er warme lucht laten door blazen. Eventueel beurtelings langs een uiteinde. Met zo een infrarood thermometer zou je de dingen min of meer wat in het oog kunnen houden.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

Ik zou maar 3x4x1.2m van het frame ipv de ganse tent (3x6x2.5m) gebruiken(plat dak). Zo hoef ik niet steeds uit te pakken maar kan ik de tent gewoon over de machine heffen of er in kruipen Indien nodig. En dat beetje extra volume zal niet zoveel effect hebben op de temperatuur.

Nu nog net een kacheltje zoeken
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door assink »

Neem een kacheltje met lamellen ipv zo'n spiraal. Veel meer warmteafgifte oppervlak.
Dus dit:
http://www.euromac.nl/webshop/categorie ... /1069.html

In plaats van dit:
http://www.euromac.nl/webshop/categorie ... t/338.html

Verwarmt veel mooier/beter is mijn ervaring.
Plaats reactie