Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Moderator: Moderators

robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door robolop »

ik heb nog 2 alu plaatjes gemaakt met de bovenfrees.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Jensorie »

ziet er goed uit. hoeveel mm diep ga je per keer ??

gr
jens
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door robolop »

djjens schreef:ziet er goed uit. hoeveel mm diep ga je per keer ??

gr
jens
Ik denk ongeveer een mm.
En voor te eindigen pak ik heeeeeeeel weinig....
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Damocles »

Ik heb heel je topic eens doorgenomen. Schitterend werk man! Sommigen krijgen dit nog niet voor elkaar op een cnc machine ;-) (ik ook). En jij vijst wat plankjes aan elkaar en gaat er met de bovenfrees eens over en tadaa.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door robolop »

Damocles schreef:Ik heb heel je topic eens doorgenomen. Schitterend werk man! Sommigen krijgen dit nog niet voor elkaar op een cnc machine ;-) (ik ook). En jij vijst wat plankjes aan elkaar en gaat er met de bovenfrees eens over en tadaa.
Thx dude.
Ik probeer mijn plan zo een beetje te trekken met hetgene ik heb van matriaal.
En toch ben ik aan het denken om een freez te kopen die diend voor deze onderdelen te maken.
Het zijn meestal van deze kleine dingen uit alu waarvoor het moet dienen.
Moest je me raad kunnen geven ,mag je dat gerust doen .
gretz rob
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja... als je ook van die grote onderdelen wilt maken zoals deze:

Afbeelding

en... gezien het feit dat ze allemaal niet erg dik zijn.. , dan zou je met een portaal machine goed uit de voeten kunnen..

Stel je voor.. je maakt je tekeningetje met A9Cad, of Q-Cad (kosten maar een paar tientjes) en daarna genereer je je code met CamBam, of in USBCNC, en "Knalt" het ene onderdeel na het andere eruit..

gezien het feit dat je blijkbaar zeker niet op je achterhoofd gevallen bent, moet je met een CNC machine ook zeker wel overweg kunnen.. :)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Damocles »

Ik denk inderdaad ook dat jij het best uit de voeten zou komen met een portaalfrees. Gewoon technische alu profielen met ondersteunde geleidingen en wat trapezium spindel. Kom je er normaal met een 700-800 euro. Erik van hier op het forum heeft/had nog wat alu profielen, genoeg voor een machine met een redelijk bereik, voldoende voor wat je tot nu toe hebt laten zien, voor een prikje. Als ik zie wat je tot nu toe gemaakt hebt moet zelfbouw geen probleem zijn denk ik ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Lude »

Krijgen we wel een gepimpte cnc te zien, alles gepolijst ;-)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Damocles »

Met een ultra licht carbon portaal :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door robolop »

Fijn van jullie hier dat ik hier en daar wat raad krijg in verband met die dingen.
Maar er is één ding wat ik eerlijk moet zeggen.
IK KEN GEWOON N I E T S VAN DIE DINGEN
Ik heb juist eens gekeken wat een portaalfrees is, wat ARIE allemaal zegt van.


je maakt je tekeningetje met A9Cad, of Q-Cad (kosten maar een paar tientjes) en daarna genereer je je code met CamBam, of in USBCNC, en "Knalt" het ene onderdeel na het andere eruit..

Is gewoon chinees voor mij.
Ik denk dat het eerst wat dat jullie hier moeten weten ik een LEEK ben op gebied van een PC.
Dus als je me dan raad wil geven met die dingen begrijp ik er niets van.
Wat niet wil zeggen dat ik het wel wil leren.
Als ik zie wat er hier allemaal zelf word gemaakt begrijpen de meeste die zien wat ik zoal doe , dat ik dat ook wel eens wil PROBEREN.
Maar dan moet ik wel weten waar ik aan begin , en dat is het moment nog niet voor mij nu.
Wat ik eens wil , is eens met iemand gaan kijken hoe dit allemaal in zijn werk gaat.
Dan weet ik ongeveer waar ik aan toe ben..
Bertje

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Bertje »

een kleine samenvatting van wat je voor cnc nodig hebt buiten de machine zelf dan

-software voor het maken van een tekening vb Q-cad. met enekele tutorials ben je al rap weg met de basis.
-software voor het maken van G-code (toolpath) vb cambam. G-code is eigenlijk een reeks van coordinaten waar de freeskop van je machine naartoe moet met evt. de snelheid. deze software berekent ook de juiste toolpath i.v.m. offset vanwege freeskop diameter. ook hiervoor zijn de nodig tutorials gewoonlijk wel te vinden
-software voor het aansturen van de machine vb emc2 of USBCNC. deze software gaat de G-code laden en ervoor zorgen dat dit vertaalt wordt naar bewegingen van de machine (de assen)

in het begin is het veel ineens maar je hoeft enkel de basis te kennen van elk programma om te kunnen frezen, enkel als het echt complexe stukken of als je 4-5 assig wilt gaan frezen begint het behoorlijk complex te worden. Met een beetje technisch inzicht valt het allemaal wel mee. en je leert het enkel door het zelf te proberen

misschien kan je iemand in je buurt vinden die een cnc machine heeft en een demo kan geven, dan kan je zien hoe simpel het eigenlijk is

en dit was dan men eerste post op dit forum :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rustig maar.. geloof me... ook ik het het allemaal moeten leren.. :)

Stel je mijn situatie eens voor.. ik heb 8 jaar professioneel gewerkt met een CNC Freesmachine van Bridgeport met een Heidenhain besturing.
die besturing is dermate geavanceerd in vergelijking met de besturingen van onze "hobby machines" dat ik helemaal opnieuw heb moeten leren programmeren.. ( Heidenhain taal is heel wat anders dan ISO, de taal van onze machines )

Ook het tekenen en daarna de programma's maken heb ik moeten leren..

even een rijtje begrippen:
ISO: staat eigenlijk voor International Standardization Organisation, maar wordt onder CNC-ers gebruikt als aanduiding voor de programeertaal, eigenlijk heet de taal voluit ISO RS 274-D
Omdat de meeste programmaregels beginnen met de letter G wordt het ook wel G-Code genoemd.
Met ISO, RS 274-D en G-Code bedoelen we dus eigenlijk allemaal het zelfde.

A9Cad en Q-Cad zijn tekenprogramma's, TECHNISCHE tekenprogramma's welteverstaan, net als AutoCad ( bij de meesten wel bekend ) en TurboCad. deze programma's kunnen de tekeningen opslaan in het z.g. DXF bestandsformaat, belangrijk om ze te kunnen openen met andere programma's.

DXF: Drawing Exchange Format een technisch tekeningen bestandsformaat dat, zoals de naam al doet vermoeden door veel programma's kan worden gelezen, de DXF standaard is vastgelegd, zodat iedere programmeur van software deze standaard kan inlezen of wegschrijven.

Cam Software: software waar je een tekening ( meestal DXF ) mee kunt openen, om daar vervolgens een G-code programma van te maken.
over het algemeen werkt het als volgt, je selecteerd een bepaalde getekende contour, en geeft aan wat ermee moet gebeuren ( uitfrezen, contourfrezen of graveren ) , geeft de waarden in voor diepte, stapgrootte, en voeding, en nog een handje vol andere gegevens, en maakt er vervolgens g-code van ( lees ook dit topic, ik moet em eigenlijk weer eens updaten, er zijn wat functies bijgekomen inmiddels )
Veel gebruikt programma is CamBam, maar in sommige besturingsprogramma's zit ook een Cam-module

Besturingsprogramma: het programma waar je je CNC machine uiteindelijk bedient en bestuurt:
Zoals daar zijn: PCNC, Winpc, DeskCNC, Mach en USBCNC ( eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die laatste veruit mijn voorkeur geniet )
deze programma's hebben bedienings elementen om de machine te bewegen, in te stellen, en G-code programma's te openen ( en soms ook aan te passen ) gereedschappen te beheren.

Van idee tot product gaat dus meestal via de volgende weg:
Idee: -> tekening maken -> G-code genereren -> programma uitvoeren op CNC machine.

't was voor mij ook een hele uitzoekerij.. ik was gewend aan een professionele Dialoogbesturing, waarmee je echt de gekste dingen gewoon vanaf een papieren tekening kon programmeren aan de machine.
dan heb je je eigen CNC machine, COOL!!.. eh.. en nu?.. want deze machine begrijpt geen CP PR30 DR+ PA 45 RR F500 ( cirkelboog met radius 30 mm linksom tot 45 Graden met radiuscompensatie rechts ( dus aan de binnenkant) met 500 mm/min voeding..dit was dus Heidenhain-taal)
Dus.. ik moest G-Code gaan leren.. en G-Code is lang zo geavanceerd niet.. ( dus is het makkelijker te leren, maar helaas minder flexibel )
EN.. moest ik daarna ook nog gaan zoeken naar manieren om de machine makkelijk te kunnen programmeren.. en daar gebruik ik nu dus CamBam Voor, en een door mijzelf geschreven Editor die met Cycli werkt voor de meest eenvoudige werkstukjes.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door Swets »

ik werk veel met artcam...
om me idee in te tekenen en om mij g-code mee te maken...
in artcam zelf kan je goed tekenen, maar je kan er ook tekening in laden vanuit andere programma's, waaronder ook DXF..

hier veel voorbeeld filmpjes wat er mogelijk is met artcam... : http://www.artcam.com/videos/videos.html

dit is geen reclame voor artcam... meer om te laten zien wat er allemaal kan met een cnc machine...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
DeltaMike1200
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 feb 2008 11:50
Contacteer:

Re: Aluminium freezen met een simple bovenfrees

Bericht door DeltaMike1200 »

Voor mij is het ook nog allemaal een beetje uitzoeken, heb mijn machine (BF20) nu een klein jaar. Om snel effe iets uit te frezen gebruik ik het volgende : coreldraw om te tekenen (of iets anders vectorieel) hieruit exporteer ik een pdf file, deze pdf importeer ik in Cut2D het meest simpele programma dat ik tot nog toe gevonden hem. 5 min later heb je de Gcode en hiermee ga je naar je machine.
Klinkt allemaal moeilijk maar valt best mee op deze mannier. Je kan altijd langskomen om het eens live te bekijken.
Nixieclock
Because light is a matter of good taste
http://www.nixieclock.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie