Mockup Machine

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
betserd
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2008 18:57
Contacteer:

Mockup Machine

Bericht door betserd »

Even flink aan het tekenen geslagen en ik heb de mockup machine in 3d gezet, alvast een goede oefening om straks de te frezen onderdelen te kunne tekenen.

Het idee was om deze eerste machine erg goedkoop te houden met de volgende materialen;
-Multiplex
-De lineaire geleiders die ik al had liggen tweede hands
-Standaard M8 draadstang

Laat me horen wat jullie vinden en waar ik nog verbeterpunten aan kan brengen. Het plateau dat op de Xas beweegt is gemonteerd met 1 lineaire geleider omdat ik er niet meer heb, mischien zet ik onder beide zijden van het plateau nog een stripje nylon, of wat ingevet hout..

1134
1133
1136
1135
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mockup Machine

Bericht door Lude »

Als ik jou was zou ik wel even naar de enkele geleiding onder de x-as kijken. Misschien is het wat om in plaats van de motor op de y-as te monteren, de y-as onder het bed te monteren zodat je de geleiderblokken altijd onder de frees houdt? Dan hoeft de frees alleen de z-verplaatsing te doen en is een geleiderstripje onder het bed genoeg.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt gaan frezen.

Waarom steekt de y-geleiding uit trouwens?

Verder vind ik het er prima uit zien hoor!
betserd
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2008 18:57
Contacteer:

Re: Mockup Machine

Bericht door betserd »

Het enige is dat als ik de Y as onder het bed monteer dat de machine een slag groter moet worden om voor de extra breedte te compenseren. Ik denk dat de Y/Z constructie stijf genoeg is die geleidingen zijn erg stevig.

De Y as steekt uit omdat die geleidingen zo uitsteken. Op het plaatje staat nu de Y positie niet in de 0 stand maar een heel stuk naar links. De lange geleidingen hebben een uitslag van 2x 9cm.

Linkje naar de geleidingen die ik heb;
http://www.schneeberger.com/content.de. ... _1_3_2_nkl
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mockup Machine

Bericht door Lude »

Ooh vandaar!

Formaat had ik door inderdaad, maar als je het toch van mdf maakt is dat niet zo erg toch (kost niet echt veel xtra).

Dat zijn mooie geleiders, daar zou ik het wel mee durven!
betserd
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2008 18:57
Contacteer:

Re: Mockup Machine

Bericht door betserd »

wat zie jij als precies voordeel dan om de Y as onder het bed? 2 van die lange geledingen kruislings op elkaar lijkt me minder stevig dan een korte op een van de langere. dus x op y ip y op x...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Mockup Machine

Bericht door Lude »

Klopt, het is minder stevig. Maar wat het wel als voordeel heeft is als je bijvoorbeeld deze setup neemt:

x-as zoals je hem nu hebt.

y-as hier met de wagen hier bovenop gemonteerd (op zn kop dus, de geleiding zelf gaat nu heen en weer, niet de wagen). Vervolgens hier een bed op.

Op deze manier heb je je frees altijd op de zelfde plek boven je y-as wagen en boven je x geleiding.

In jou geval kan je frees op een gegeven moment naast je x geleiding staan, als je nu veel wilt verspanen en je drukt hem hard het materiaal in krijg je dat je x geleiding wil kantelen. Maar ik denk dat dit voor jou niet zo belangrijk is omdat je toch al met mdf werkt en waarschijnlijk niet van plan bent de machine zwaar te gaan belasten.

Het is slechts een id ;-)
Plaats reactie