Revisie AI Hembrug DR200

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door bartL »

assink schreef: 01 jun 2021 08:14 Vind het altijd wel gaaf die oude beelden, mooi om te zien hoe dat "vroegah" allemaal ging.
Zeker! Vooral die oude productiehallen met die centraal aangedreven machines vind ik mooi om te zien. Toch wel anders dan die moderne "ziekenhuizen" met witte legostenen die (dat dan weer wel, hele mooie) onderdelen uitspugen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 01 jun 2021 08:14 Vind het altijd wel gaaf die oude beelden, mooi om te zien hoe dat "vroegah" allemaal ging.
Ja prachtig, ergens rond 2000 heb ik in Chemnitz (voormalig Oost Duitsland) een project gedaan waar we testwerk deden. Hiervoor was een oude fabriekshal gehuurd. Lijkt als 2 druppels water op die foto, bovenloopkraan met bovenleidingen op porseleinen isolatoren. (daar hing dan wel een bordje bij dat die niet gebruikt mocht worden :lol: )
Spoorrails tot binnen. Konden zo het spul op laden op een goederen wagon.
Vervolgens ging het spul naar Dresden en werd in de aller modernste autofabriek die gebouwd werd in bedrijf gesteld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door Kjelt »

Ja esthetisch prachtig die hallen maar vergeet niet hoe tochtig en koud die destijds waren.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 01 jun 2021 20:58 Ja esthetisch prachtig die hallen maar vergeet niet hoe tochtig en koud die destijds waren.
en hoever was het lopen van magazijn naar machine e.t.c....
En draaghulpmiddelen of arbo nonexistent :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 01 jun 2021 20:58 Ja esthetisch prachtig die hallen maar vergeet niet hoe tochtig en koud die destijds waren.
Niet alleen 'destijds' hoor, toen ik daar bezig was ook nog. Gelukkig werd het snel lente. :lol:
En ik heb ook wel eens een projectje in een 'garage' achtige locatie van de metro gedaan, dat was veel erger. Toen heb ik een longontsteking opgelopen.
Thermo ondergoed en wat extra kleding doet het best goed. (dat hadden ze dan vroeger weer wat minder)

Maar er zijn veel meer nog slechtere werkplekken. Op het moment zijn ze overal glasvezel aan het graven, het moet wel heel hard regenen willen die jongens niet gewoon door buffelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

Ja esthetisch prachtig die hallen maar vergeet niet hoe tochtig en koud die destijds waren.
ik denk dat dat wel mee valt, om precisie onderdelen te maken heb je toch een redelijk stabiele omgeving nodig.
en hoever was het lopen van magazijn naar machine e.t.c....
En draaghulpmiddelen of arbo nonexistent :)
misschien niet zo als het nu gaat, maar op de foto zie je toch karretjes staan en ook een aantal wand zwenk kranen.
Maar er zijn veel meer nog slechtere werkplekken. Op het moment zijn ze overal glasvezel aan het graven, het moet wel heel hard regenen willen die jongens niet gewoon door buffelen.
tja hier ben ik ook bekend mee, ik heb ook gewerkt voor een recycling bedrijf. technische zeer interessant, maar afval brengt een aantal dingen met zich mee stank en bacteriën. bij terug komst eerst al je gereedschap en de bus schoonmaken, een altijd ziek als je er geweest was.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

van ochtend het laatste spuitwerk opgehaald bij de spuiter.

Afbeelding
Afbeelding

kunnen we weer gaan opbouwen.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

vandaag weer lekker aan het puzzelen geweest. het resultaat mag er wezen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

Afbeelding

afgelopen week de dr200 naar de slijper gebracht, denk dat hij toch wel wat zwaarder is dan dat in de handleiding staat.
maar we zijn er gekomen, nu afwachten tot zij klaar zijn.
Sjoerd 888
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2021 19:40
Locatie: Geldrop

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door Sjoerd 888 »

Ziet er zeer mooi uit hoor, ik ben erg benieuwt naar het resultaat.
Als je al zo ver gaat met alle andere onderdelen van de machine kan het slijpen van de machine natuurlijk niet achter blijven. goed bezig!
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

gisteren een belletje gehad dat de dr200 klaar is van het slijpen en vandaag maar gelijk opgehaald.
ondanks het weer toch droog over kunnen krijgen en deze keer met wat zwaarder geschut opgehaald.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jun 2021 17:44
assink schreef: 01 jun 2021 08:14 Vind het altijd wel gaaf die oude beelden, mooi om te zien hoe dat "vroegah" allemaal ging.
Ja prachtig, ergens rond 2000 heb ik in Chemnitz (voormalig Oost Duitsland) een project gedaan waar we testwerk deden. Hiervoor was een oude fabriekshal gehuurd. Lijkt als 2 druppels water op die foto, bovenloopkraan met bovenleidingen op porseleinen isolatoren. (daar hing dan wel een bordje bij dat die niet gebruikt mocht worden :lol: )
Spoorrails tot binnen. Konden zo het spul op laden op een goederen wagon.
Vervolgens ging het spul naar Dresden en werd in de aller modernste autofabriek die gebouwd werd in bedrijf gesteld.
In een hal waar ik het laatste jaar van mijn werkzame leven heb doorgebracht hing nog een bovenloopkraan in waarvan de 380V voedingsdraden als blanke draden vlak onder of boven de loopbalk liepen, en dat waren gewoon blanke draden waar sleepcontacten overheen liepen, ik heb het altijd heel verwonderlijk gevonden dat die hele kraan niet al jaren geleden was afgekeurd, maar nee die werk nog met regelmaat gebruikt.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door assink »

Je doet het wel heel grondig allemaal :shock:
Moet nu het support ook nog weer ingeschraapt worden op het bed? Of hebben ze die ook geslepen?
Waar laat je zoiets doen trouwens?
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

grondig aanpakken was van af het begin af aan de bedoeling, het is voor mij de bedoeling dat hij weer in nieuwstaat word.
daarbij komt dat na al die jaren het gietstaal volledig uit gewerkt is en dat tegenwoordig de normen veel strakker zijn dan vroeger.
vroeger werd een draaibank geslepen op 0.04 mm over een meter geslepen. bij de slijperij waar ik kom word hij geslepen op 0.02mm over een meter.
ik heb de machine volledig opnieuw laten na slijpen en dus alle geleidingen, alles is op elkaar pas geslepen en uitgericht. ook heb ik de machine cosmetische laten slijpen zodat alle zicht kanten ook weer nieuw zijn.
voor de nauwkeurigheid is het niet nodig om hem te gaan schrapen, soms word dit wel gedaan om er voor te zorgen dat hij olie houdend word. echter het nadeel hier van is dat er ook ongewenst vuil kan gaan ophopen, maar de meningen zijn hier over verdeeld en iemand die goed kan schrapen is ook moeilijk te vinden. voorlopig ga ik er niet aan schrapen. er zijn diverse bedrijven die het aanbieden om leibanen te slijpen, ook hier moet je goed op letten er zitten ook wat cowboys tussen. ik heb ongeveer een jaar of 10 geleden mijn dr1ls hier ook laten slijpen, van af het eerste contact moment gaf het een goed en vertrouwd gevoel. geen vaag gedoe van ''wij slijpen naar norm ....'', demonteer de stalen lijsten maar dan slijpen wij ze na of we slaan even een doorn in de hoofdas en slijpen hem na. allemaal kansloze reacties, een draaibank slijpen komt heel wat bij kijken. zeker bij een hembrug omdat er vrijwel geen ruimte is om de slijpsteen uit te laten lopen, bij bijna alle andere draaibanken kan de vaste kop gedemonteerd worden zodat de leibanen eenvoudig op een vlak slijper geslepen kunnen worden.
ik heb mijn machines laten slijpen bij slijpcentrum de rooy, kijk maar eens op hun website https://rooy.nl/nl/over-de-rooy
zij hebben hier veel kennis en een uitgebreid machine park, ook een zeer indruk wekkend machine park onder andere een portaal freesbank van 16x32 meter en een 3d meet machine van 6x3x1.6 meter. en wat ook prettig is dat ze iedereen gelijkwaardig helpen zoals het hoort. misschien dan het van de week nog lukt om wat meer foto's te plaatsen, maar het is erg druk op het moment.
Plaats reactie