Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Caesar »

Dat ziet er mooi uit! Wordt wel wat zo!
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door FSSF »

Lekker bezig! 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik had in een ander topic een bout M18 of M20 bevraagd, ik heb vandaag een M20 x 90 gescoord bij een vrachtwagen garage.
Om die te kunnen gebruiken moest ik het ontwerp ietsje aanpassen, in plaats van een M10 stukje draad aan de bovenkant nu een M10 gat er in, maakt niet uit.

Voor de duidelijkheid hier wat tekeningen van het bankje in CAD:

22603

22602

Op die ronde paal past dus mijn Multifix.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Tonybryden »

Ziet er goed uit benkr
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Altijd handig om je machine in Cad te hebben.. 'k heb in mijn tijd bij DamenCNC ook de nodige machines in Cad gezet, zodat we gewoon rustig achter een burootje een ombouw set konden ontwerpen.. en als je een Cad model "verzaagt" dan is het met Ctrl-Z zo weer ongedaan gemaakt.. dat gaat in de praktijk wat lastiger.. :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2021 12:17 Altijd handig om je machine in Cad te hebben.. 'k heb in mijn tijd bij DamenCNC ook de nodige machines in Cad gezet, zodat we gewoon rustig achter een burootje een ombouw set konden ontwerpen.. en als je een Cad model "verzaagt" dan is het met Ctrl-Z zo weer ongedaan gemaakt.. dat gaat in de praktijk wat lastiger.. :lol:
Het enige wat me niet helemaal is gelukt is de drieklauw, dat CAD model was parametrisch maar ik heb nooit kunnen ontdekken hoe dat precies bedoeld was te werken dus heb ik het model flink uitgekleed en de hoofdparameters zelf ingevuld, de details was me te veel werk.

Zo denk ik ook steeds "ik ga de Multifix eens helemaal tekenen" maar daar blijft het dan steeds weer bij. Ik kan wel modellen vinden van een maatje groter of kleiner, maar niet mijn model en vergroten of verkleinen lukt ook niet goed.
Voor de volledigheid, ik heb model Ab van Paulimot en ben er heel tevreden mee, vooral omdat ik 2 sets heb, eentje voor de Emco en eentje voor de SwissTec. Dat betekent meteen ook dat ik dubbel zo veel houders heb dan er standaard bij zitten.
Als de SwissTec helemaal klaar is dan ga ik die opvulring die onder de Multifix zit zo ver afdraaien dat de hoogte precies gelijk is aan de Emco, dan hoef ik de beitelhoogte maar een keer in te stellen voor beide machines.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door andrefc101 »

Moet daar ipv een gewone bout niet iets met een borst doorheen om de boel goed op zijn plaats te houden? Ik heb ook zo’n Paulimot geval, en daar is een rond stuk staf speciaal van draad voor voorzien. Daar zit dat ding dus mee op de basisplaat vast.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 07 feb 2021 22:41 Moet daar ipv een gewone bout niet iets met een borst doorheen om de boel goed op zijn plaats te houden? Ik heb ook zo’n Paulimot geval, en daar is een rond stuk staf speciaal van draad voor voorzien. Daar zit dat ding dus mee op de basisplaat vast.
Dat is dus die afgedraaide M20 bout, die zit van onder af in de dwarsslede gestoken en geborgd.
Er zit bovenin een M10 gat waarin nu dus een borgbout de hele boel vast trekt.
In eerste instantie was er een langere bout voorzien met aan het einde een stukje M10 schroefdraad, dat is nu dis een gat met M10 schroefdraad geworden waar van boven af een bout in wordt gedraaid.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 07 feb 2021 22:54 In eerste instantie was er een langere bout voorzien met aan het einde een stukje M10 schroefdraad, dat is nu dis een gat met M10 schroefdraad geworden waar van boven af een bout in wordt gedraaid.
Duidelijk. Je had dus ook ipv op tournee te gaan voor zo’n bout een stukje staf kunnen gebruiken. Moet je het wel hebben natuurlijk;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 08 feb 2021 08:14
benkr schreef: 07 feb 2021 22:54 In eerste instantie was er een langere bout voorzien met aan het einde een stukje M10 schroefdraad, dat is nu dis een gat met M10 schroefdraad geworden waar van boven af een bout in wordt gedraaid.
Duidelijk. Je had dus ook ipv op tournee te gaan voor zo’n bout een stukje staf kunnen gebruiken. Moet je het wel hebben natuurlijk;-)
Ja, maar die bout heeft wel meteen die zeskant die er voor zorgt dat het beslist niet meedraait.
Maar inderdaad, een stuk stafmateriaal had ook heel goed gekund, maar dat heb ik dus echt niet liggen, anders dan kunststof, messing en aluminium.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag die bout een kopje kleiner gemaakt, 12mm korter en 2mm dunner, dat ging redelijk goed, maar wat echt tegenzat was het gat er in maken.
Op de boutkop stond heel duidelijk 10.9, dan lijkt het me toch dat we het hebben over een stalen bout, maar vooral bij het boren kreeg ik het idee dat het steeds slechter ging, het leek wel of het materiaal steeds harder werd, net zoals dat gebeurd bij RVS.
Ik heb er nu een gat van 8mm in zitten, eerst voorgeboord met 3,5mm, toen geprobeerd met een 6,5mm boor, dat wilde voor geen meter lukken, toen met een 8mm boor, ook dat wilde voor geen meter, op een bepaald moment kwam de boor uit het materiaal en was de kop behoorlijk dunner geworden zelfs.
Toen een 8mm freesje in de boorkop en daar het gat mee op diepte gemaakt, dat ging eigenlijk probleemloos, alleen moest ik wel heel geregeld de frees lossen omdat die erg snel vol liep en alleen door te lossen weer leeg ging. Ik moet nu het gat nog op maat maken voor een M10 tap, ik hoop dat dat een beetje wil lukken. Gelukkig komt M10 uit op 8,5mm dat is een maat die ik wel heb liggen, een tiende groter of kleiner zou een probleem zijn.
Ik hoop dat de tap het wel een beetje goed wil doen, anders heb ik daar weer een nieuw probleem.

Als je met zo'n stuk staal bezig bent dan kom je er toch echt goed achter dat zo'n Emcootje hier eigenlijk niet geschikt en bedoeld is, als ik dat vergelijk met een echte draaibank dan zou dit zo gepiept zijn geweest. Het begint al bij het inspannen, de doorlaat is met heel veel pijn 20mm, de boutkop is sleutelwijdte 27 en 30mm rond buitenmaat. De bout kun je dus alleen maar met de kop inspannen en steekt dan dus echt ver uit. Gelukkig hebben ze daar een meedraaiend center voor uitgevonden maar dat was wel even passen en meten om dan nog voldoende bewegingsruimte voor de beitel over te houden. Maar meestal gebruikt ik hem voor aluminium en dat gaat echt perfect.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 08 feb 2021 22:46 Als je met zo'n stuk staal bezig bent dan kom je er toch echt goed achter dat zo'n Emcootje hier eigenlijk niet geschikt en bedoeld is
Ja, daar loop ik ook regelmatig tegenaan (met draaien verwerk ik meer staal van met frezen en St37 draait @#$%#). Zo'n 10.9 boutje is ook 1000N/mm^2 treksterkte, dat is toch al een best knap stukje staal. En kwa inspannen zijn de bekjes van de drieklauw eigenlijk vaak te ondiep en te ielig. Rondstaf 20 past wel in de spindel, maar niet door de drieklauw. Toch lukt het er allemaal wel mee; 'gaat echt niet' komt maar zelden voor.

Kwa tappen, dat word iets lastiger dan je gewend bent. Ik zou het gat wat groter maken dan 8,5mm; 9mm ofzo. Verlies van sterkte van de draad valt mee, de winst in makkelijker tappen is groot. Eensnijder-freesjes voor zachtere materialen zijn best bruikbare binnendraaibeiteltjes; die hebben de punt radiaal net iets voorbij de spiraal uitsteken, en dus daar in ieder geval vrijloop.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 09 feb 2021 00:01 Rondstaf 20 past wel in de spindel, maar niet door de drieklauw.
benkr schreef: 08 feb 2021 22:46 Het begint al bij het inspannen, de doorlaat is met heel veel pijn 20mm, de boutkop is sleutelwijdte 27 en 30mm rond buitenmaat. De bout kun je dus alleen maar met de kop inspannen en steekt dan dus echt ver uit.
Ik zet er op de kleine draaibank (HBM300) dan de ER32 collet houder op, die heeft aan de achterkant nog wat ruimte. Daar past 20mm in, gelijk aan de doorlaat van de draaibank.

Je kunt ook een spanbus maken (20-30), dan kun je beter inspannen. Daarmee de voorkant afdraaien, afgedraaide deel inspannen en de rest afdraaien.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt ook een spanbus maken (20-30), dan kun je beter inspannen. Daarmee de voorkant afdraaien, afgedraaide deel inspannen en de rest afdraaien.
"Spanmiddelen" maken is toch wel één van de leukste "projectjes" die je op je draaibankje kan doen..
Ik heb op mijn Emcootje 5 veel "ringvormige"producten" (horlogekasten en deksels) die ik met "Spandoorns" opspan.. de binnenkegel is standaard, dus kan ik wanneer nodig zo een stapeltje doorns maken, en ze dan op de Freesbank inzagen.
Plaats reactie