Frezen met Vbit geen mooie overgang

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 15 jan 2019 14:17

Ik zit met het volgende probleem

Ik wil een inlegsel van hout maken, nu deed ik dat eerder wel eens door een gewoon rechts freesje gebruiken, dan 0.15 extra ruimte en dan past het er mooi in
Maar tóch, de vele filmpjes over inlegsels met een schuine rand, die klem je er dan in en dan past het altijd/nog mooier

Ik wilde dat dus proberen
De tekening gemaakt, eerst de inlay maar eens frezen en daar gebeurd iets wat ik niet kan verklaren

ik frees 6mm diep in pases van 1,5 mm
Het freesjes is een 30graden met een 0.8mm vlakke kant op de punt

de schuine wand is niet mooi glad maar echt duidelijk getrapt op die 4 pases

Ik gebruik Vectric Aspire 8,5
Het te frezen deel heb ik met een pocket gefreesd, dus de tekst en een kader er omheen zodat alles om de tekst word weggehaald
Eerst met een 12mm frees en daarna de Vbit


Gallerij Link

Als ik in Vectric kijk en een preview doe dan is de wand wel glad :-s


Gallerij Link

Wat doe ik fout, ik wil even geen andere software gebruiken, ik wil het hier mee voor elkaar krijgen (leercurve)
en misschien nog wel belangrijker, is er teveel weggehaald of juist te weinig (en is dit stuk dus nog bruikbaar door het goed te laten frezen)
Ik zou natuurlijk nog 1x na kunnen frezen en dan in 1x 6mm er in, maar het moet toch ook in meerdere stappen kunnen ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7421
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door hugo stoutjesdijk » 15 jan 2019 14:29

Kan je tophoek en freeshoek (halve tophoek) door elkaar gehaald hebben ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 15 jan 2019 15:04


Gallerij Link

Volgens mij niet, of ik zie iets over het hoofd

Dit zijn de instellingen

Gallerij Link

Dit zijn de freesjes
https://www.ebay.com/itm/5pcs-lot-6mm-3 ... 2749.l2649
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

keesfrees
Berichten: 1954
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door keesfrees » 15 jan 2019 15:05

Zoiets moet het zijn, en zo kwam ik er al vaker achter dat de opgegeven hoek niet klopt met de werkelijkheid, meestal omdat de snijkant niet in het centrum zit, maar dat zou op deze schaal verwaarloosbaar moeten zijn.
In dit geval, experimenteren met verschillende freeshoek(en) en zien wat er gebeurd.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7421
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door hugo stoutjesdijk » 15 jan 2019 15:25

Jouw maat A is duidelijk de halve hoek, het feit dat er ook 90 graden freesjes verkocht worden duid er op dat ze over tophoek praten.
https://www.ebay.com/itm/5pcs-lot-6mm-9 ... 100623.m-1

Dus gewoon even 15 graden invullen in Side Angle.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

DirkSchipper
Berichten: 734
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door DirkSchipper » 15 jan 2019 15:34

Toxiq schreef:
15 jan 2019 15:04
Dit zijn de freesjes
https://www.ebay.com/itm/5pcs-lot-6mm-3 ... 2749.l2649
Als ik naar de afbeelding van de freesjes kijk zie ik een 30 graden hoek (op het oog) tussen beide snij-zijden van de frees, maar op het plaatje van de instellingen geven ze de hoek weer tussen 1 snij-zijde en het hart van de frees.
Probeer eens 15 graden?

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 15 jan 2019 15:53

Chips... daar hebben jullie een goed punt :oops:
Ik ga even 15 graden proberen, mocht dat het zijn ga ik even in een hoekje mij zitten schamen en dan meld ik mij weer
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

sbos
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door sbos » 15 jan 2019 16:07

Hoi Toxiq,

Ik heb al meer als honderd logo's gevreesd met aspire v-carve.
Hierbij gebruik ik zowel een echte 90 en 60 graden bits met een scherpe punt. Dus niet afgevlakt.

Binnen aspire v-carve selecteer je de vcarve optie en selecteer hierin jou bits.
Dan krijg je geen stap vorming.

Hou er wel rekening mee dat je een positive en een negatieve versie van hetgeen je wilt frezen moet maken.
Houdt er tevens rekening mee dat de lijm ergens heen moet, zorg dat je een kleine ruimte tussen de layer en inlayeer houd.

Zie youtube en lessen over vcarve hier over.

Succes

Sjaak

pa3gmi
Berichten: 248
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door pa3gmi » 15 jan 2019 18:02

Met een 60 graden V bit kun je inderdaad prima inlays frezen met behulp van Aspire, je volgt de instructie en er kan weinig mis gaan.

En met V bit bedoel ik dan deze soort, die kleintjes zijn mooi om iets te graveren.
https://www.gravierbedarf.de/epages/632 ... er_Fraeser

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 2177
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door andrefc101 » 15 jan 2019 20:19

sbos schreef:
15 jan 2019 16:07
Binnen aspire v-carve selecteer je de vcarve optie en selecteer hierin jou bits.
Sjaak
Nou Sjaak...... volgens mij heb je in Aspire zelfs een speciale optie voor inlays...... hoef je geen vcarve te kiezen!
Zie youtube en lessen over inlays hier over.

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 547
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Bjornski1976 » 15 jan 2019 20:40

Als ik de tekening zo zie en dat vergelijk met je freesje lijkt het me dat de helling de halve hoek is van je freesje.
Who dares wins

Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 338
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door carlo » 15 jan 2019 20:47

goeiemorgen

ik zou er ook voor zorgen dat de inlay net iets groter is dan de uitsparing
dan raken de 2 vlakken elkaar niet en kun je de inlay goed aandrukken in de uitsparing
en zoals andrefc101 al zei kijk eens op youtube staan voorbeelden op hoe te doen
ok op de manier dat ik aangeef


Link


mvg
carlo

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Toxiq » 15 jan 2019 22:01

Zo, inmiddels weer uit mijn hoekje gekropen :lol:
Het was inderdaad de halve hoek, dat gezegd hebbende, dan zal de 'flat diameter' ook de helft moeten (zijn neem ik aan)

Sjaak, het kan natuurlijk ook met een scherpe punt, maar dit gaat wel iets sneller en je krijgt een mooie vlakke inlay/pocket

Ik heb ook al meerdere logo's gemaakt, maar ik wilde het eens anders proberen, gewoon omdat het kan ;-)
Het probleem van de stapvorming zag voornamelijk in de verkeerde instellingen MAAR in sommige hoekjes zie je het ook nog wel iets terug, ook in de tekening, als je Vcarve gebruikt dan niet, gek eigenlijk
Het nadeel van Vcarve is dan weer dat je geen allowance kan instellen, de inlay die ik maak bestaat uit 2 soorten hout, de eerste is 10mm groter dan de tekst zelf, zo komt er een mooie rand rondom de tekst

De ruimte voor lijm heb ik rekening mee gehouden, evenals de ruimte om het los te kunnen zagen

60 en 90 graden frezen heb ik, het was gewoon een uitdaging om het anders te willen doen, vandaar de keuze voor deze frees
Voor wat het freesresultaat ben ik wel tevreden

Andre dat klopt, maar.... je kan maar 1 frees kiezen, dus niet een 'large area clearance tool) dan ben je met een Vbit echt wel een tijdje zoet, indien je voor een rechte frees kiest en niet te veel materiaal hoeft weg te halen is dat ok, maar als er veel weg moet, dan is de keuze voor Vcarve dus wel logisch

Carlo, de pocket is minder diep dan de inlay, dat komt wel goed met aandrukken, dat geeft tevens de optie om het overschot grotendeels weg te zagen met de lintzaag, iig dank voor de tip
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Tonybryden
Berichten: 567
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Frezen met Vbit geen mooie overgang

Bericht door Tonybryden » 15 jan 2019 23:29

Hee dat ziet er wel heel leuk uit dat inlay frezen.
Wil ik ook eens gaan leren.

Plaats reactie