Heb een ferm md-350 gekocht.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesijp54
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2011 21:14

Heb een ferm md-350 gekocht.

Bericht door keesijp54 »

Beste allemaal.


IK heb een Ferm draaibank gekocht, en met moeite in de auto en hier, ding is loeizwaar.

Even nagekeken, en er is wel wat gebruikssporen, zo is de auto voeding veel gebruikt schijnbaar
omdat de messing schroefdraad block knap versleten is, natuurlijk door nooit de metaaldeeltjes te
verwijderen en dat zit allemaal daar, ik heb ook backlash daar, en ook op andere plek, bed en zo is
oke natuurlijk een chinees, en die maken niet altijd goed spul maar deze is toch wel heel stijf en
dat is wel goed.

Weet iemand of er delen van te krijgen zijn en of cnc van maken met kogelomloop, deze zou ik ook
gewone hand bediening kunnen aanhouden, maar of dan kogelomloop nodig is.

Foto kan hier niet dus dan maar zonder. Bankje moet gebruikt worden v oor bouw fiets, draaien busjes
en ballhoofd.

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heb een ferm md-350 gekocht.

Bericht door Ballegooijen »

Foto's kunnen hier prima hoor, maar dat is voor gevorderden :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Heb een ferm md-350 gekocht.

Bericht door hfjbuis »

ik heb ook backlash
Voor "gewoon" draaiwerk is backlash geen probleem. Als de moer versleten is, maar de spindel niet, heeft dat invloed op de backlash, maar niet op de nauwkeurigheid. Bij handmatig langs draaien op de automatische voeding, maakt het ook niet uit. Bij het draaien van schroefdraad kan een versleten spindel wel van invloed zijn, maar bij schroefdraad zijn de toleranties zo groot dat het al heel erg moet zijn wil het voor problemen gaan zorgen.

Eerst wat proefdraaien dan schoonmaken en afstellen. Vervolgens kun je eens meten hoe de bank ervoor staat. Daarna kun je gaan nadenken over een ombouw naar CNC. Dat kan, met wat handigheid en concessies, al voor heel weinig (100 € zonder pc) tot zover als het budget reikt!

Veel plezier er mee.
keesijp54
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2011 21:14

Re: Heb een ferm md-350 gekocht.

Bericht door keesijp54 »

Beste allemaal.

foto,s plaatsen heb ik geen moeite mee normaal, maar maar ik krijg melding dat extensie niet geldig is. foto is toch wel jpeg meestal.

Oke, het is nu gedaan in een rar file, dat werkt wel.

Ik heb de draaibank nagekeken, en ik ga een micrometer kopen om na te meten, dat gaat echt niet zo met een schuifmaat, er is wel wat sporen van gebruik zichtbaar op bed en zo, niet heel erg maar schroefdraad deel van de voeding is vrijwel versleten, is een messing deel en niet zo te koop meer, ferm levert niks meer voor deze bank, met cnc wordt dat toch kogelomloop, en ik heb een gids nodig om dat goed te doen, want er zijn ook zero punten nodig vanwaar uit ik kan draaien, waarschijnlijk microschakelaars die de zaak op nul zetten.

Met backlash draaien is dan wat tricky? want ik moet toch maatvoering kunnen draaien, in mijn geval een bus met 2 lagers er in voor balhoofd. De spindel is trouwens prima, ik heb ook alle tandwielen voor draadsnijden erbij, helaas geen klauwsleutel en boorkop sleutel, ontdekte ik thuis pas en de verkoper zei dat hij dat niet heeft.

Ik heb wel een hele bunch lineaire rails, kan er misschien iets mee.

Alle andere zaken kan ik nog ruim stellen, overal zaten staalkrullen in en fijn koper deeltjes, dat draaid dan natuurlijk alles wel stuk, ik las dat smeren moet met naaimachine olie, de versnellingsbak is oke, zit goede bakolie in, geen speling op spindel, maar de olie komt niet bij de spindel lagers, of ik moet hem vol gieten, dat mag natuurlijk niet.

vrg kees
Bijlagen
ferm.rar
(68.6 KiB) 101 keer gedownload
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heb een ferm md-350 gekocht.

Bericht door Kjelt »

zo dan
18841
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Heb een ferm md-350 gekocht.

Bericht door hfjbuis »

Backlash hoeft geen probleem te zijn voor conventioneel draaien. Ik woon in hoensbroek (limburg), als je wilt , laat ik zien hoe ik het doe.

Kijk eens naar deze video, die laat ook zien hoe het kan/moet

https://www.youtube.com/watch?v=NqF_ETWvBCA
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heb een ferm md-350 gekocht.

Bericht door Ballegooijen »

Hier een topic hoe foto's te plaatsen

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=15474
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Heb een ferm md-350 gekocht.

Bericht door keesijp60 »

Beste Allemaal


Ik heb nu de ferm al een tijdje en dat gaat prima, echter bij de tandwielen die aangedreven worden vanuit de tandwiel kast lekken bakolie, daardoor zit alles onder, de 2 tandwielen die tegen elkaar indraaien zijn de oorzaak, het lekt er tussendoor, niet veel maar in tijd zit het wel overal en het is rotzooi.

Wellicht mis ik wat of weet iemand die er ook een heeft waarom dat lekt tijdens het draaien.

In stilstand is er niks aan de hand.

vrg
Plaats reactie