Printer aanschaffen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Printer aanschaffen

Bericht door DaBit »

Die hele grote werkbereiken zijn leuk voor een tweede machine. Met zo'n gangbare 0,4mm nozzle is tot, zuig uit de duim, 250x250 mooi genoeg. Als het veel groter word dan dat dan zit je met hele lange printtijden te kijken, en door de slappere mechanica werkt het allemaal niet ideaal voor kleinere onderdeeltjes en dunne laagjes.
Voor veel groter wil je eigenlijk een grotere nozzle van 0,8-1,0mm en een hotend met langere verwarmingszone zodat je meer kubieke millimeters plastic per minuut kunt smelten. Schroefdraad op grondboorpijpen snij je nou eenmaal ook niet op een horlogedraaibankje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Printer aanschaffen

Bericht door bartL »

Op de 1 of andere manier is er ooit in mijn hoofd een idee gegroeid dat hij ongeveer 40x40cm zou moeten zijn. Maar nu ik kijk wat ik heb laten maken en nog zal gaan maken dan is voor 95% die ca.25x25 cm ruim voldoende. Voor die laatste paar onderdelen is er wel iemand anders te vinden, of ik moet iets langer achter de pc blijven zitten en een goeie deling zien te verzinnen.
DaBit schreef: 08 nov 2021 08:47 Schroefdraad op grondboorpijpen snij je nou eenmaal ook niet op een horlogedraaibankje.
Die snijden ze sowieso niet op een draaibank, maar dat terzijde. Ik snap je punt 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Printer aanschaffen

Bericht door DaBit »

Als je in de prototypes zit dan ga je ook best snel veel klein spul zoals clipjes, afdekdopjes, afstandshoudertjes, etc, zelf maken, simpelweg omdat hatseflats&print sneller en makkelijker is dan uitvinden waar je het nou weer moet kopen en bestellen. Want dat grut heeft 1 vervelende eigenschap: je hebt alleen maatje te groot en maatje te klein op voorraad.

40x40cm begint al meer het territorium te worden van een blok modelschuim en een bolkopfrees of wat lasergesneden plaat en een zetbank dan een kaboutergestuurde plasticpoeper. Het kan echter wel, al loont het de moeite om de printer ervoor te optimaliseren.
Die snijden ze sowieso niet op een draaibank, maar dat terzijde. Ik snap je punt
De grootste draaibanken die ik in actie heb gezien werden precies daarvoor gebruikt; het snijden van een of ander speciaal conisch draadsoortje op en in stukken pijp. Buitendraad aan de ene kant, binnendraad aan de andere kant. Maar het ging om het idee inderdaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Printer aanschaffen

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 08 nov 2021 12:54 Als je in de prototypes zit dan ga je ook best snel veel klein spul zoals clipjes, afdekdopjes, afstandshoudertjes, etc, zelf maken, simpelweg omdat hatseflats&print sneller en makkelijker is dan uitvinden waar je het nou weer moet kopen en bestellen. Want dat grut heeft 1 vervelende eigenschap: je hebt alleen maatje te groot en maatje te klein op voorraad.
Idd, ik ben er ook bang voor dat je hem daar snel voor gaat gebruiken.
DaBit schreef: 08 nov 2021 12:54 De grootste draaibanken die ik in actie heb gezien werden precies daarvoor gebruikt; het snijden van een of ander speciaal conisch draadsoortje op en in stukken pijp. Buitendraad aan de ene kant, binnendraad aan de andere kant. Maar het ging om het idee inderdaad.
Ze zullen er zeker voor gebruikt worden, maar de "puntenslijper" (geen idee hoe die dingen echt heten) is naar mijn weten wel een stuk gangbaarder. Simpelweg omdat dat handig is vanaf het moment dat het werkstuk groter wordt dan het gereedschap.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

En voor je het wist moest je je gelijk halen en ging het niet meer om de printer. :mrgreen:

Maar inderdaad, die printer ga je rap genoeg gebruiken. Ook voor kleine priegelonderdeeltjes waar er 100 van op het bed passen zijn ze voor mij al meer dan eens geschikt gebleken. Stiekem is het best een heel handig stukje gereedschap. Steeds vaker teken je een afstandsbusje of een kleine bijzonderheidje waar je niet eens de moeite meer voor neemt om het bestand van op te slaan. hoe betrouwbaarder hoe fijner. Op het punt dat je de printer aanzet, printopdracht start en een uurtje later terugkomt en er niet meer vanuit gaat dat het mis is gegaan. (maar ook daar zijn nu handige tooltjes voor, spaghettidetector in octopi bv. Of de plugin dat je een deel van je printopdracht kan selecteren dat ie die moet negeren en niet meer moet printen omdat daar toevallig misschien iets niet lekker is gegaan. Ik had recent nog een gevalletje 'filament wat niet lekker afrolde' ondertussen heb ik een bewegingssensor op het filament zitten. De keren dat dat mis ging omdat het filament een eigen strop had gemaakt..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Printer aanschaffen

Bericht door bartL »

serum schreef: 08 nov 2021 16:22 En voor je het wist moest je je gelijk halen en ging het niet meer om de printer. :mrgreen:
Ach het gaat me ook niet om het gelijk halen. Vond het gewoon een mooi onderwerp om over door te ouwehoeren want dat er een 3D printer komt ben ik inmiddels al van overtuigd. :lol:
serum schreef: 08 nov 2021 16:22 Ik had recent nog een gevalletje 'filament wat niet lekker afrolde' ondertussen heb ik een bewegingssensor op het filament zitten.
Die heb ik meer gehoord inderdaad, die gooit dan gewoon de machine stil/op pauze zodra er geen aanvoer meer is? Of hoe moet ik dat zien?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Printer aanschaffen

Bericht door DaBit »

Dat zie je goed, hij pauzeert gewoon. Filamentaanvoer herstellen, groene knop heien, en weer verder.

Ik wil ook wel een keer zo'n ding inderdaad. Niet eens zozeer voor rol in de knoop (kan me de laatste keer dat dat gebeurde niet meer herinneren), maar wel voor rol-leeg-voor-klus-klaar.

(of een keer wat verzinnen om restant van rol A aan begin van rol B te lassen en dan restant-A even opspoelen op B. Da's nog zinniger)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

Ja, dat is precies wat het doet. Hij geeft per zoveel mm een pulsje af (stel je in in de firmware). Het filament loopt langs een encoder. De machine weet de vraag van het filament (e waarde in de gcode, e is de extruder). Daar zit iets float in, maar als ik bv 7mm filament vraag van de extruder en hij levert er 5, dan pauzeert hij. Schiet de nozzle naar een plek voorin de machine, zodat je een evt. probleem op kan lossen, en als je op resume drukt gaat ie weer verder. Helpt ook als je te snel aan het printen bent. Hoewel ik nu eerder tegen de limiet van de koeling van het filament aanloop dan extrusieproblemen op hogere snelheden. @bart; heb je die nieuwe nozzles gezien van bondtech? Gejat van Solex, maar ze hebben 3 gaatjes in de nozzle geboord waar het filament langs gaat. Komt de flow van standaard hotends ook enorm ten goede.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Printer aanschaffen

Bericht door DaBit »

serum schreef: 08 nov 2021 19:08 @bart; heb je die nieuwe nozzles gezien van bondtech? Gejat van Solex, maar ze hebben 3 gaatjes in de nozzle geboord waar het filament langs gaat. Komt de flow van standaard hotends ook enorm ten goede.
Ja, wel gezien, nog geen reviews van gelezen. Zo op het eerste gezicht best een interessant ding als er gewoon (relatief) brede en dikke rupsen gelegd moeten worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 08 nov 2021 17:48 Dat zie je goed, hij pauzeert gewoon. Filamentaanvoer herstellen, groene knop heien, en weer verder.

Ik wil ook wel een keer zo'n ding inderdaad. Niet eens zozeer voor rol in de knoop (kan me de laatste keer dat dat gebeurde niet meer herinneren), maar wel voor rol-leeg-voor-klus-klaar.

(of een keer wat verzinnen om restant van rol A aan begin van rol B te lassen en dan restant-A even opspoelen op B. Da's nog zinniger)
De sensor op de prusa mini zuigt. Die detecteert alleen 'is er filament'.

De sensoren op mijn Taz Pro detecteren 'beweegt het filament'.
Dus zowel 'geen filament' als 'filament stroomt niet door' worden gedetecteerd.

Heb al 2x gehad dat een slecht opgewikkelde spoel vast liep en de prusa door ging alsof er niets aan de hand was.
(ondertussen freest de extruder je filament in tweeën en verbrandt de boel in je nozzle)

Prusa heeft 2 kogellagers, 1 met 2 o-ringen er omheen en 1 die het filament tussen die 2 o-ringen drukt.
Het lager met de O-ringen bevat ook een paar magneetjes en een hall sensor vangt het magnetisch veld op.
Werkt uitstekend.

En idd... Pauze, herstellen, restart.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie