Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Bedankt Willy,
je hebt een mooie machine gebouwd, veel plezier er mee !
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Bjornski1976 »

Dat is inderdaad een hele mooie. Veel plezier met het gebruik gewenst :mrgreen:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Nu wil ik af en toe ook eens een stukje aluminium frezen, koeling of wat WD40 zijn dan handig, zo niet noodzakelijk. Dus een mdf plaat voldoet niet om een werkstuk op te spannen. In 2019, toen ik het gros van de onderdelen aangekocht heb, koste een 20mm T-groefplaat iets van 465 euro's. Nu vandaag zie ik prijzen van 1850 euro voor dezelfde plaat. Onbetaalbaar voor een hobbyist als ik.
Wat zijn u de opties? De bekende profielen van 20x120 of 40x80 doen wat minder pijn in de geldbuidel maar zijn dan minder geschikt om te vlakken.
Ik zou een mdf plaat kunnen waterdicht maken met een epoxy. Is een HPL plaat misschien een optie? Geen idee of dit deftig te vlakken is.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door henkzelf »

Een goede machineklem op je bestaande grondplaat monteren. Ik klem zelden alu of ijzen met kikkers op mijn BF16 (grote tafel) maar vooral in 1 of 2 machineklemmen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Dat begrijp ik Henk, echter die grondplaat is nu gewone MDF en bij gebruik van koelvloeistof (mist) of WD40 zal die plaat binnen de kortste keren uit elkaar vallen.
benkr
Donateur
Berichten: 7776
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

Wat denk je van Trespa plaat?
Hoeft als dekplaat niet dik te zijn, daar onder kun je nog best MDF of zoiets doen.

Ik zelf heb het bed van 45 x 45 profielen gemaakt, is wel heel veel werk om dat goed vlak te krijgen, maar het laatste beetje ga ik met de machine zelf doen als die helemaal klaar is. Grote voordeel is dan dat er voldoende T-gleuven zijn, elke 45 mm eentje. Het bed is 130 x 80 waarvan ca. 100 x 80 binnen het freesbereik zit.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door frans32 »

@Ben

Is er ook een foto te zien te plaatsen van je profielen Ben.
Ik ben der deze winter ook aan toe op de open source cnc.
Ik heb echter ook al bij grote casco bouwers in Friesland gekeken maar de prijzen van het aluminium reizen de portomonee uit. Vb. Het bed in 20mm dik was in 2019 nog geen 450euro en nu meer als het dubbele. Helaas...
Dus opzoek naar een alternatief.

Succes met bouwen u alle.
Mvg,
Frans32
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Voor de "standaard" open source cnc moet wel goed nagedacht worden of de 45x45 profielen wel een optie zijn. de vrije hoogte tussen z-as geheel en bed zijn eerder beperkt. Om toch wat meer vrije ruimte te krijgen had ik alvast een extra 25mm tooling plate gemonteerd op beide x-as wagentjes. Alles hangt ook af wat je met de ospf wil gaan doen natuurlijk. Voor het reguliere plaatwerk zal het nog wel lukken maar zodra je wat meer 3D werk wil gaan doen is die vrije ruimte wel een must, ook al geef je een beetje stijfheid op.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Ondertussen op de mdf grondplaat M8 inslagmoeren aangebracht in een grid van ongeveer 10x10cm en dat werkt verrassend goed. Wel wat vervelend dat nu door al die M8 gaten ook overal houtstof terechtkomt onder de machine. Het lag in mijn bedoeling om in ieder niet-gebruikt M8 gat een soort plug te maken mbv de 3D printer. Maar ik loop een beetje tegen het probleem om die plug dan zodanig te laten passen dat deze niet wordt opgezogen door de stofzuiger, maar toch nog eenvoudig en snel te verwijderen is. Misschien is het eenvoudiger om een 80-tal M8 bouten van een draadstang te zagen met een gleuf ingezaagd voor een platte schoevendraaier. Een zelfde aantal M8 stelschroeven met inbus is natuurlijk wel zo netjes echter ook een stuk duurder en geeft mogelijk ook wat meer ellende als er wat hout/alu spaanders op terechtkomen. Iemand ervaring met dit soort fratsen?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Bjornski1976 »

Daar kan je schilderstape voor gebruiken oid.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Portje »

M8 inbus stelschroeven zijn toch niet zo duur.
Iets van €0.10/stuk

https://www.gyzs.nl/elcee-stelschroef-b ... 1kQAvD_BwE
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb M8 afdek-boutjes geprint:

Afdekschroeven+gemonteerd.jpg

Het bevalt me erg goed! Ik had een voorkeur voor kunststof zodat, als er eens eentje niet voldoende ingedraaid is, je werkstuk of plaatmateriaal niet beschadigd. Verder leek het me nuttig zo weinig mogelijk spanen opvang ruimte te creëren, dus gewoon een platte schroevendraaier. Beide hebben zich inmiddels in de praktijk bewezen.

Wel heb ik vooraf wat moeten experimenteren met de "Horizontal Expension" instelling van de slicer om de passing een beetje naar wens te krijgen. Ik heb gewoon PLA gebruikt en dan is zo'n gleufje niet erg robust dus ze mogen er niet al te strak ingaan. Ondanks dat was ik in het begin bang dat die 10% extra die ik geprint had wel snel op zouden zijn door kapot draaien met de schroevendraaier, maar dat is niet gebeurd, voorlopig zijn ze er allemaal nog.

Wel belangrijk om een goed passende schroevendraaier te gebruikt. Ik heb zo'n 0,79 euro ding van de Action er voor op maat geslepen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Portje »

Mooie dingen Kars-cnc

Ik heb ze ooit eens van nylon bij Alie gekocht maar net geen 8mm
https://nl.aliexpress.com/item/32871783 ... 4itemAdapt
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kars-cnc »

Portje schreef: 12 dec 2022 10:46 Ik heb ze ooit eens van nylon bij Alie gekocht maar net geen 8mm
https://nl.aliexpress.com/item/32871783 ... 4itemAdapt
Dat is een goeie link! Ze hebben M8 x 8mm met sleuf, ongeveer wat ik heb geprint. Voor die 5,-per 50st kun eigenlijk niet zelf gaan printen ;-)
Bovendien is nylon ook wat robuuster mag ik aannemen.
Plaats reactie