Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Frankp »

Veel (goede) componenten geven ook wel een inbouw afmetingen zodat ze niet tewarm worden.
Bijv de MW 24v voeding:
"Always allow good ventilation clearances, 5mm left and right, 40mm above and 20mm below, around the unit
in use to prevent it from overheating. Also a 10-15 cm clearance must be kept when the adjacent device is a
heat source. "
https://www.meanwell.com/Upload/PDF/Gen ... 20rail.pdf
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 04 jun 2021 13:00
chimaerion schreef: 04 jun 2021 11:10 Hier een voorbeeld van mijn kast, die toen nog niet helemaal af was, maar om een idee te geven.
Mooi voorbeeld van kabelspaghetti en waarom je kabelgoten wilt gebruiken.
En als het zo ook goed werkt ga er maar aan staan als je dadelijk een storing hebt.
Ik doe duizend keer liever fouten opsporen in kast die gebouwd is als die van mij dan eentje met kabelgoten. En ik heb het al genoeg moeten doen. Elke ader is bij mij gelabeld met een logische naam en je kan niet fout zitten of vergissen in tegenstelling tot de dubbelzinnige kleurenstandaarden die in elke land of situatie verschillend zijn.

En qua spaghetti vind ik het zelf nogal meevallen, dit was nog niet helemaal afgewerkt ook.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Geen inbouwrestricties voor de RSP2400 voeding, die heeft twee ventilatoren. Maar ik zie nu net wel dat de airflow in het voorstel hierboven van "boven" naar onder gaat. Ik kan dus best de voeding omkeren zodat convectie niet tegenwerkt met de airflow.
En wat kabelspaghetti betreft, met kabelgoten evenveel spaghetti maar beter weggemoffeld zeker?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 04 jun 2021 15:38 En wat kabelspaghetti betreft, met kabelgoten evenveel spaghetti maar beter weggemoffeld zeker?
Alleen als je niet genoeg kabelgoten gebruikt. Dezelfde regels gelden: geen 230/400 draden/kabels parallel aan stuur/data kabels
Maar goed het kost best wat kastoppervlakte, dus je kast wordt groter. Ik heb mijn kast wat dat betreft ook te klein gekozen, zou ik nu anders doen. Op zich vind ik een grotere kast fijn, dan heb je de ruimte ook tijdens reparatie of toevoegen als je iets vergeten bent etc.
Eigenlijk kan je kast niet groot genoeg zijn maar de praktische eisen zijn vaak de begrenzende factor.
Anderen vinden het weer een sport alles in een zo klein mogelijke kast te plaatsen. Ieder het zijne.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Stoeme vraag misschien; geen stroomkabels parallel aan datakabels, vlak naast elkaar natuurlijk niet maar pakweg 5 cm uit elkaar kan dan weer wel?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door bartL »

Ik dacht ook alles lekker ruim gekozen te hebben. 40x40 kabelgoten, die komen nooit vol.... uiteindelijk moest ik nog proppen om de deksel erop te krijgen. Eigenlijk heb ik nooit rekening gehouden met welke kabel waar loopt. Eerst de boel maar eens aan de praat zien te krijgen en dan zien we wel hoe het loopt. En (meer geluk dan wijsheid) heb ik er nog geen enkele keer iets van gemerkt en draait alles prima.
20210604_184716.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Netjes, BartL!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Inderdaad daar wordt je vrolijk van.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door bartL »

WillyH schreef: 04 jun 2021 19:58 Netjes, BartL!
Dank je! Het is dus niet helemaal zoals het hoort in mijn geval maar het werkt dus allemaal prima. Misschien wel omdat ik redelijke diameters gebruikt heb.
Het enige wat ik maar niet goed kan krijgen is het lekken op de aarde. De machine staat nu met een 6mm2 aardkabel direct aan een spant van de schuur vast want als ik deze aan de randaarde knoop zit ik gelijk in het donker :roll:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 05 jun 2021 07:53 Het enige wat ik maar niet goed kan krijgen is het lekken op de aarde. De machine staat nu met een 6mm2 aardkabel direct aan een spant van de schuur vast want als ik deze aan de randaarde knoop zit ik gelijk in het donker :roll:
Daar heb ik zoiets voor gekocht.
Hele hoge resolutie (1uA) en dan kun je zonder iets los te hoeven halen per randaarde kabel meteen zien hoeveel lekstroom er loopt.
Zowiezo als je thuis in de meterkast kijktdan ga je schrikken.
Bij mij liep er standaard al 20mA lekstroom, als er dan iets 10mA bij komt is het al plof. Na veel zoeken had ik de boosdoener te pakken , mijn cv ketel uit 2001 die is inmiddels vervangen want nieuwe brander etc etc was duurder dan een nieuwe. Nu loopt er 6mA dus prima.
Jammer dat je niet in de buurt woont dan had je hem kunnen lenen.
Meeste verdachten zijn netfilters en in vfd's zit vaak standaard een netfilter dat je dan kunt uitzetten of beter vervangen door een low leakage exemplaar.

https://www.test-meter.co.uk/megger-dcm ... lamp-meter
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 05 jun 2021 10:04 Daar heb ik zoiets voor gekocht.
Dat is zeker een handig ding, ik wist niet dat het bestond. Alleen de prijs valt me dan weer wat tegen.
Kjelt schreef: 05 jun 2021 10:04 Meeste verdachten zijn netfilters en in vfd's zit vaak standaard een netfilter dat je dan kunt uitzetten of beter vervangen door een low leakage exemplaar.
Mijn hoofdverdachte is ook de VFD, ik ben destijds al door de manual heen geweest en er zit inderdaad een EMC filter in. Deze heb ik uitgeschakeld waardoor het al wat minder werd, maar nog niet laag genoeg om hem op het net aan te sluiten. Wij hebben hier een bedrijf waar op de hoofdkast geen aardlek zit, alleen het probleem is dat de schuur waar de frees staat een eigen groepenkastje heeft met een eigen aardlek en die knalt er wel gelijk uit. En de laatste keer dat ik het probeerde knalde niet alleen in die schuur de aardlek eruit maar ook in de 2 woonhuizen, dus er is wel iets wat goed staat te lekken!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Er zijn ook wel goedkopere maar let wel op dat je mindtens 0,1mA true rms wilt zien.
Sommigen hebben een resilutie van 5 of 10mA +/-10% daar heb je niet veel aan voor dit soort zaken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 05 jun 2021 10:04 Nu loopt er 6mA dus prima.
Ik zou dan toch alle stekkers er uit trekken en kijken waar die 6mA zit. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 05 jun 2021 11:21 Er zijn ook wel goedkopere maar let wel op dat je mindtens 0,1mA true rms wilt zien.
Sommigen hebben een resilutie van 5 of 10mA +/-10% daar heb je niet veel aan voor dit soort zaken.
Bedankt voor de tip Kjelt! Ik zal er eens naar opzoek gaan.
Plaats reactie