Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Even in het archief gekeken, dit is ongeveer wat je kunt verwachten als er (bijna) doorheen bent, je ziet nog de rafel van waar ik heb zitten boren/smelten en daaronder zie je het piepkleine kanaaltje met mooi glanzend plastick waar je op wilt uitkomen.

18597
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Nog een tip mocht je bij 1 wagen tever door zijn gegaan. Stoppen , schoonmaken en dichtschroeven met een passend inbusboutje.
Dan deze wagen wisselen voor een andere wagen die het gat aan een andere kant heeft zitten.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Ja Kjelt, lijkt me best te stoppen aan het probleemgaatje en het dichtstoppen met een schroef. Op het eerste zicht maakt het niet uit of de smeernippel aan de boven of onderzijde van wagentje komt dus ik heb nog 3 gaatjes om te oefenen. Bedankt om in het archief te duiken!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Ik kan eindelijk beginnen aan de elektrische installatie. Het lijkt me daarbij zeer moeilijk om de 230V kabels niet te laten kruisen met 48V en/of 24V kabels. Is dat vragen om problemen of is het kruisen van kabels enkel kritisch met data-kabels (output Eding CNC720 en input sensoren)?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Niet echt kritisch maar op zich begrijp ik niet waarom dit een issue zou zijn. Din voedingen hebben allen de ac in onder zitten en de dc naar boven toe uit dus kun je alle AC onderin of bovenin de kast houden. En inbouwvoedingen hebben het links en rechts gescheiden.
Misschien als je een foto of tekening plaatst dat we kunnen adviseren. Een enkele kruising hier en daar is geen probleem en veel beter dan parallel laten lopen.
Motorstromen indien je drivers ook in de kast zitten zijn factoren erger qua storing, die mooi afschermen en liefst tegen de metalen kastwand monteren en zo snel mogelijk naar buiten.
Houdt het voor je eigen plezier later netjes voor het storingzoeken, dus andere kleur of dikte draden gebruiken of goed labellen.
En schema tekenen na afloop en kopietje in de kastdeur bewaren. Daar ga je veel plezier van krijgen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Hieronder een summiere schets van wat zou kunnen qua lay-out. Hier kruisen de 24V en 48V stroombanen. Aanbevelingen zijn welkom!

23571
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Arie Kabaalstra »



Niet te veel Ghostbusters kijken... :lol:

't is geen printplaat toch?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 03 jun 2021 19:41 Hieronder een summiere schets van wat zou kunnen qua lay-out. Hier kruisen de 24V en 48V stroombanen. Aanbevelingen zijn welkom!
Tja aantal kleine dingen
- Netspanningscomponenten rechts beneden monteren. Makkelijker scheiden.
- VFD wordt het warmst dus de fan out van de vfd direct naar buiten laten blazen of dicht mogelijk bij de fan out
- 48V kan meteen via de zekeringen naar buiten dus korter bij de exit monteren.
- ruimte houden voor kabelgoten anders krijg je nog kabelsalade.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

@Arie: :lol:
Kjelt, ik heb wat vrije ruimte voorzien onderaan links om eventueel later een mini PC te kunnen plaatsen.
De 48V zekeringen staan wat verder in het ontwerp omdat de Igus kabel naar buiten (via stekkers) nog de metalen afscherming heeft, die kan dan aan het centrale aardingspunt onder de Eding CNC720 kaart net als de kabels voor sensoren en besturing servo's. Misschien is het te gek om binnen de kast ook de kabels met afscherming te gebruiken?

Over de afvoer warme lucht van de VFD heb ik ook al een nacht wakker gelegen. Een optie was om inderdaad recht naar buiten, de VFD tegen het "plafond" monteren met wat tochtstrip ertussen. Maar ik heb dan wat schrik als de filter in de toevoer van de kastverluchting wat verstopt raakt, de grotere kastfan deels verse lucht gaat binnentrekken via de VFD waardoor die dan weer oververhit geraakt.
Enfin, als amateur elektro man toch wat twijfels om die kast correct in te richten. Mijn basisopleiding over elektro in school is zowat 45 jaar geleden en daar werd niet veel over installatiekasten gepraat, enkel woningbouw toepassingen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 04 jun 2021 09:44Misschien is het te gek om binnen de kast ook de kabels met afscherming te gebruiken?
Mjah alleen voor grote stoorzenders zoals motorstromen zou ik dat zelf wel doen maar jij hebt geen drivers in de kast dus niet van toepassing.
Over de afvoer warme lucht van de VFD heb ik ook al een nacht wakker gelegen.
Dat hoeft nou ook weer niet.
Welk vermogen vfd en spindel gebruik je? 1,5kW schijnt volgens audiomanics handwarm te worden, die bouwt hem ook gewoon in de kast in. Misschien een cheapo thermometer met externe temperatuursonde in je kast zetten als ie klaar is en in bedrijf, als het onder de zestig graden blijft kan het geen kwaad.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door chimaerion »

Een VFD die rated is voor 2.2 kW is niet onder de indruk van het hetgeen een 2.2kW spindle hem geeft.
Maar desalniettemin heb ik hem toch recht onder de afzuigfan geplaatst.
Ik heb ook geen kabelgoten gebruikt, maar alle draden gesleeved, gelaced en op elke ader apart een label. Kabelgoten nemen al gauw 30-40% van je kostbare ruimte in.

Hier een voorbeeld van mijn kast, die toen nog niet helemaal af was, maar om een idee te geven.
canvas 6.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Spindel en VFD zijn 2.2kW inderdaad. Ik had dan weer meer warmte verwacht van de 48V-50A voeding, alhoewel die nooit 50A zal moeten ophoesten. Mooie kast, Chimaeron! De fan boven de VFD is dan weer erg moeilijk door de constructie van mijn tafel. De besturingskast past nl netjes in de hoogte tussen twee stalen profielen. Zoals het nu in het ontwerp voorzien is zal rechtsonder in de zijkant de frisse lucht binnenstromen en linksboven wordt de warme lucht afgevoerd met de fan.
Ja, die storingen... als je al die verhalen hier leest zou je voor minder bang worden. Langs de andere kant zijn er legio cnc systemen op Youtube te vinden die blijkbaar gewoon vanuit een schoendoos met een spaghetti aan kabels wordt aangestuurd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 04 jun 2021 10:33
WillyH schreef: 04 jun 2021 09:44Misschien is het te gek om binnen de kast ook de kabels met afscherming te gebruiken?
Mjah alleen voor grote stoorzenders zoals motorstromen zou ik dat zelf wel doen maar jij hebt geen drivers in de kast dus niet van toepassing.
Nodig of niet.. Kan het kwaad?.. beetje gevalletje "Belt & suspenders" maar "waarom niet" denk ik dan..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 04 jun 2021 11:10 Hier een voorbeeld van mijn kast, die toen nog niet helemaal af was, maar om een idee te geven.
Mooi voorbeeld van kabelspaghetti en waarom je kabelgoten wilt gebruiken.
En als het zo ook goed werkt ga er maar aan staan als je dadelijk een storing hebt.
Plaats reactie