Flens Chinese kogelomloopmoer demonteerbaar?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Flens Chinese kogelomloopmoer demonteerbaar?

Bericht door JoepS »

Ik zit op het internet te kijken naar zo'n standaard SFU1605 kogelomloopmoer en vind dat de flens nogal lomp groot is. Is die flens er af te draaien? Het lijkt alsof 'ie met schroefdraad aan de moer is gedraaid en met een borgboutje is vastgemaakt.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Flens Chinese kogelomloopmoer demonteerbaar?

Bericht door Swake »

Gewoon afdraaien dan blijft er geen vlees meer over voor de bouten om het ding vast te zetten.
De vlakke kant met de frees nog wat afnemen is een andere mogelijkheid, maar hier hetzelfde probleem, er gaan maar 2 bruikbare gaten overblijven. Deze omloopmoeren bestaan ook met boutgaten om de 30° ipv 45°, dan blijven er 2 x 2 gaatjes over. Indien je met die moer dan zware bewerkingen wilt uitvoeren (in staal of wat dieper in alu bvb) dan gaat ze dat niet leuk vinden. De standaard aansluitblokken zal je dan ook moeten aanpassen en zelf maken.

Wellicht beter kiezen voor een kogelomloop met een maatje dunner maar van betere kwaliteit.
When it fits stop using the hammer.
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Flens Chinese kogelomloopmoer demonteerbaar?

Bericht door JoepS »

Je hebt ook nog SFU1204, maar dat vind ik eigenlijk iets te iel. Ben bang dat dat door het transport gebogen aankomt. Het zwiept daarnaast sneller. Kan iemand mijn eigenlijke vraag beantwoorden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flens Chinese kogelomloopmoer demonteerbaar?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, die flens is wel af te draaien hoor, of stukken wegfrezen.
Maar als je een 1204 te iel vind, moet je natuurlijk wel even melden hoe lomp je machine wordt en met welke G-krachten je denkt te gaan werken.
Ik persoonlijk zou het wel aandurven die moer met 2 boutjes vast te zetten. (maar dat is gebaseerd op het beeld wat ik bij een freesmachine heb)

Maar hoeveel ruimte heb je.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Flens Chinese kogelomloopmoer demonteerbaar?

Bericht door pa3gmi »

Nee die flens is een geheel met de moer en is er dus niet af te draaien. Dat is volgens mij wat je wilde weten. En ja zoals anderen al memoreerden hij is wel af te draaien (verspanen) je moet dan alsnog wel zorgen voor een goede bevestiging van de moer aan het te transporteren gedeelte.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flens Chinese kogelomloopmoer demonteerbaar?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

klein nuance verschil die 'er' :lol: maar je hebt wel gelijk, ik was nog niet helemaal scherp vanmorgen
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Flens Chinese kogelomloopmoer demonteerbaar?

Bericht door JoepS »

pa3gmi schreef: 24 mei 2020 08:34 Nee die flens is een geheel met de moer en is er dus niet af te draaien. Dat is volgens mij wat je wilde weten. En ja zoals anderen al memoreerden hij is wel af te draaien (verspanen) je moet dan alsnog wel zorgen voor een goede bevestiging van de moer aan het te transporteren gedeelte.
Duidelijk. Thx!
hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2020 07:54 Nou, die flens is wel af te draaien hoor, of stukken wegfrezen.
Maar als je een 1204 te iel vind, moet je natuurlijk wel even melden hoe lomp je machine wordt en met welke G-krachten je denkt te gaan werken.
Ik persoonlijk zou het wel aandurven die moer met 2 boutjes vast te zetten. (maar dat is gebaseerd op het beeld wat ik bij een freesmachine heb)

Maar hoeveel ruimte heb je.
Wordt ongeveer het formaat van de OSPF. Voor de krachten tijdens het frezen is het niet te iel. Ik heb gewoon het vermoeden dat als ik voor weinig geld op Ali een SFU1204 koop er meer kans is dat deze minder recht aankomt dan een SFU1605 van dezelfde lengte. Maargoed, ik heb (nog) geen draaibank, dus de moer aanpassen zal ik moeten doen met een haakse slijper en/of een metaalzaagje. Door aan de bovenkant van de moer 1 van de gaten schuin weg te frezen en aan de onderkant het tegenovergestelde gat ook, houdt je bij een moer met 6 gaten er toch 4 over. Hoe dan ook, 2 gaten zal ook wel voldoen inderdaad.
Plaats reactie