Vervanging Compressor

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Kjelt »

Ja klopt maar zoals jij ook weet trekt een stilstaande motor een veel hogere stroom dan een draaiende en als je veel stroom trekt zakt juist de spanning in. Dus mijn gedachte was dat als je alledrie motoren tegelijk inschakelt dat worst case scenario is qua spanning en piekstroom.
Maar wellicht kan Ben dit handmatig met twee schakelaars testen, nu is het wel erg zonde zo'n mooie compressor werkloos in een hoekje te laten staan.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervanging Compressor

Bericht door benkr »

Origineel staan de 3 motoren gewoon keihard parallel, dat werkte bij mij niet niet.
Toen de zaak omgebouwd en met relais en 2 timers de motoren één voor één ingeschakeld, ook dat werkt niet.
Volgende plan is om de compressor te voeden met 3 fasen en dan elke motor op een eigen fase te zetten, dan heb je als het goed is weinig last van inschakelpieken van de andere motoren, alleen in de nul zou je er iets van terug kunnen zien, maar altijd minder dan bij een éénfase gebruik.
Als de compressor dan toch op een éénfase aansluiting moet gaan draaien dan is het een kwestie van een verloopkabeltje waarmee de 3 fasen weer samengevoegd worden en het draait weer helemaal zoals het oorspronkelijk was.

De oorzaak is puur het feit dat mijn voeding via 40 a 50 meter 5 x 2,5 kabel bij mij aankomt. als ik de compressor op een aansluiting aan het begin van die kabel aansluit dan is er geen vuiltje in de lucht, dan werkt het allemaal probleemloos.
Ik heb er ook nog aan zitten denken om er een "on-line" UPS voor te zetten, dan is het probleem ook de wereld uit want dan is de UPS voor die korte dippen een perfecte buffer. Het moet wel een echte "on-line" UPS zijn omdat de truuk anders niet werkt.
Een "on-line" UPS is er eentje die altijd de ingangsspanning omzet maar gelijkspanning en daar dan weer een nieuwe wisselspanning van maakt. Goedkope UPS'n schakelen pas in als de spanning wegvalt, dan ben je voor dit verschijnsel eenvoudig te traag om daar goed mee om te gaan. Als het nodig is kan ik probleemloos aan een goed werkende UPS komen, maar dat is wel weer een bron van potentiële problemen in verband met de accu's die er in zitten dus liever een andere oplossing.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Vervanging Compressor

Bericht door spinningwheels »

Dingenman schreef: 11 sep 2020 17:45 Ik heb de HBM low noise 3 cil. uitvoering 2.2 kW met 70 liter tank.
Hiervoor een laagtoerige ‘ouderwetse’ (1500 tpm) gehad maar de nieuwe is veel stiller.
Ben er erg tevreden mee.
Staat hier ook een oude 2 cilinder , buiten in een iets geïsoleerde kast, pomp loopt op iets van 400 toeren, zo pak hem beet een 40 jaar oud.
Denk dat zo,n HBM ding dat lang niet haalt
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Kjelt »

Duudelijk Ben dat het dus niet helpt, jammer.

Dan zou ik de drie fase oplossing kiezen Ben, UPSen zijn ***** dingen, iedere paar jaar de dure loodaccus vervangen of ie nou wel of niet vaak heeft aangeslagen die goedkopere UPS blijft die accus 24/7 kapotladen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vervanging Compressor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 11 sep 2020 22:19 Volgende plan is om de compressor te voeden met 3 fasen en dan elke motor op een eigen fase te zetten, dan heb je als het goed is weinig last van inschakelpieken van de andere motoren, alleen in de nul zou je er iets van terug kunnen zien, maar altijd minder dan bij een éénfase gebruik.
Als de compressor dan toch op een éénfase aansluiting moet gaan draaien dan is het een kwestie van een verloopkabeltje waarmee de 3 fasen weer samengevoegd worden en het draait weer helemaal zoals het oorspronkelijk was.
Als je 3 phase beschikbaar hebt, had ik dat ding allang omgebouwd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervanging Compressor

Bericht door benkr »

Gisteren had ik geen zin om verder te gaan met waar ik mee bezig was, toen de compressor maar weer eens uit zijn hoekje gehaald.
Eerst alles er af gesloopt wat ik er vorige keer op had gebouwd, 3 timers die de compressoren één voor een inschakelden, dat bleek toen niet te werken, gisteren nog steeds niet.
Daarna alles omgebouwd voor 3 fase aansluiting, na iets vreemds wat kwam doordat ik een verkeerd vermogensrelais er in had gezet (ik dacht 4 maakcontacten te hebben, maar dat bleken 2 maak en 2 verbreek contacten te zijn) loopt het ding nu als een zonnetje.
Toen maar gelijk doorgepakt en verschillende 3 fase WCDen geplaatst, die moet ik nog aansluiten, maar de compressor werkt nu eindelijk, mag ook wel, ding staat er nu 3 jaar denk ik.
Na de elektro ook meteen een perslucht ringleiding maken en de luchtdroger plaatsen. Dan nog een stel wandgoten plaatsen met daarin een flink stel 230V WCDen, dan is alles weer een beetje op orde.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Ballegooijen »

Nou Ben, dat geeft eindelijk lucht :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervanging Compressor

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 21 mei 2022 19:59 Nou Ben, dat geeft eindelijk lucht :lol:
Het voelt ook opgelucht!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervanging Compressor

Bericht door benkr »

Vandaag de elektro afgerond en het hok weer opgeruimd.
Ik moet toch telkens weer even de compressor starten, en telkens weer start het ding zonder enig probleem. ja toppie dus.
Ik had ooit 2 luchtdrogers gekocht van een medeforumlid, eentje heb ik daarna weer doorverkocht aan (ik geloof) keesfrees.
Één van de luchtdrogers zou ongebruikt zijn, de andere was wel gebruikt. Ik denk dat ik de ongebruikte aan keesfrees heb doorgegeven, de mijne had om te beginnen een kapot motortje van de timer, maar die had ik liggen, dus probleem opgelost. toen lucht er op en draaien, het ding bestaat uit 2 kamers die gevuld zijn met silicagel korrels, elke 120 seconden wordt van kamer gewisseld, de ene kamer wordt gespoeld met droge lucht, de andere neemt het vocht uit de perslucht op, na 120 seconden herhaalt dit proces zich. Nu blijkt dat een van de 2 kamers verstopt zit, lijkt geen probleem, het hele blok is te demonteren maar ik heb het ding even aan de kant gezet, eerst de dingen die gepland zijn, anders komt het nooit af, dus eerst bij elk apparaat wat ik heb een perslucht aansluiting maken. 1. Zaagmachine, 2. boor/freesmachine, 3. draaibank nr.1, 4. draaibank nr.2 (als die ooit is afgebouwd naar CNC) 5. aansluiting boven werkbank, 6. BF25 freesbank 2 aansluitingen, eentje voor de frees smering en spanen wegblazen en de andere voor het schoonblazen van het werkstuk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Kjelt »

Welke snelkoppelingen ga je gebruiken Ben en welk materiaal de ringleiding ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervanging Compressor

Bericht door benkr »

Snelkoppelingen van de Lidl en de leidingen van 15mm koper.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Vervanging Compressor

Bericht door Giel »

ik heb nog een 2 cilinder 200/400lpm compressor staan,is gemaakt voor continue loop olie gevuld snaar aangedreven
heeft ook hogedruk modus (20 bar) 30l tank
is stil! voor een zuiger compressor.. als ie loopt kan je er naast staan en gewoon een gesprek voeren draait maar 1000 toeren
hoef er niet veel voor te hebben!
reden van verkoop: ik heb er 3 (overgehouden uit eigen bedrijf)

mail me maar als je interesse hebt gb_beter@hotmail.com
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vervanging Compressor

Bericht door benkr »

Nu heb ik net mijn eigen (nieuwe en ongebruikte) compressor aan de praat gemaakt en dan kom jij met deze aanbieding.
Nee, dat ga ik dus niet doen, ik heb ook mijn oude compressortje nog over dus ik ga geen verzameling beginnen.
Maar bedankt voor je aanbieding.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Vervanging Compressor

Bericht door spinningwheels »

Giel schreef: 28 mei 2022 12:55 ik heb nog een 2 cilinder 200/400lpm compressor staan,is gemaakt voor continue loop olie gevuld snaar aangedreven
heeft ook hogedruk modus (20 bar) 30l tank
is stil! voor een zuiger compressor.. als ie loopt kan je er naast staan en gewoon een gesprek voeren draait maar 1000 toeren
hoef er niet veel voor te hebben!
reden van verkoop: ik heb er 3 (overgehouden uit eigen bedrijf)

mail me maar als je interesse hebt gb_beter@hotmail.com
Heb een mail vertuurt.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie