FreeCad leren

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door Sven »

Freecad begint een mooi onderwerp voor een cnc dag lezing te worden... :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: FreeCad leren

Bericht door benkr »

Sven schreef: 08 aug 2021 08:07 Freecad begint een mooi onderwerp voor een cnc dag lezing te worden... :)
Net als dat F Engrave van jou, ik hoop dat je dit nog een keer gaat herhalen, dan ben ik er zeker bij.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door diepchess »

Het is toch redelijk dramatisch het nieuwe FreeCad 0.19.

Ik teken er nu aantal dagen in. De oude methode waarop je heel eenvoudig dus kon tekenen op redelijk efficiente manier in versie 0.15 let wel de 32 bits versie dan want de 64 bits versie crashte hier.

Maar in 0.19 zijn alle bugs waar ik tegenaanliep destijds (en gerapporteerd) niet verholpen nu 6 jaar later zoals kleuren die van geen meter werken en verdwijnen als je objecten mirrored of ergens iets een millimetertje verschuift.

Maar ook de simpele manier om de objecten die in je document staan als assembly te gebruiken - daar zijn wat dingen die of standaard uit staan of het werkt van geen meter meer.

Bijvoorbeeld een object copieren (dupliceren) - dan zijn er 2 methodes: of je referenced het object enkel en wil een 2e van dat object - of je copieert elk cylindertje en elke actie op je object.

In dat eerste geval als je dan dingetje in moederobject verandert dan veranderen al je objecten natuurlijk. In dat 2e geval moet je voor elke ding al die veranderingen plegen.

Dat eerste lijkt werkte prima in 0.15 maar lijkt van geen meter meer te werken in 0.19 - niet default.

Als achter in object iets verandert en python console staat open - wat nogal vaak geval is - maar ook onder andere omstandigheden - dan worden objecten niet gehercalculeerd. Dus je verandering is dan niet zichtbaar. Dan moet je expliciet rechtermuistoets op dat object klikken (ja in de combo view anders heb je die optie niet) en 'recompute object'.

Dramatische bug die het programma gelukkig niet crasht maar vreselijk irritant is.

Dan zijn er nog aantal erg voor de hand liggende dingen waar je hele lappen tekst moet pennen in Python net zoals in de oude versies. Ik bedoel maar het volume van een object - toch niet iets wat weinig opgevraagd wordt. Kan dat niet met 1 muisclick ergens?

Wat heel dramatisch is nu - is hoe de 3d engine slechter is gewordne. bij rondscrollen om object heen dan flipt je object buiten beeld in plaats van dat hij 't gecentreerd houd. Zelfde bug als in andere CAD software - turbocad heeft hier ook handje van namelijk het ronddraaien gebeurt op de plek waar je je muispointer hebt op dat moment. Erg niet-ergonomisch en niet-natuurlijk.

Dramatische verslechtering van de 3d experience in FreeCAD.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door diepchess »

Wat wel enorm verbeterd is in FreeCAD is de laadtijd. Mijn oude 3d printer ontwerp wat eerst 25 minuten laadtijd was die laadt nu enorm snel. binnen seconde of 30.

Ik zie waarom hij vrat 25% systeemtijd.
Dat is 25% van 44 cores dus. (edit: en hyperthreading uitgezet natuurlijk want dan is alles sneller bij 44 echte cores).

De oude 0.15 die kon dat alleen single core doen. Die zou dus 2% systeemtijd hebben zitten eten.

Megaverbetering qua snelheid.

Wat ook helpt is dat deze machine ecc reg DDR4 ram heeft en e5-2699 xeons (ES versies ja ja) versus de vorige CAD box die was oude Xeon L5420 met off chip memory controller en ecc DDR2.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door Oscar f1 »

Goed dat je ook nog wat positieve punten meld,(@ diepchess)
dan rent niet iedereen gelijk weg.

Er is een forum waar de BUGS worden geïnventariseerd en aangepakt:

https://tracker.freecadweb.org/my_view_page.php

Dus er is nog hoop voor de toekomst.

Ik werk met versie 0.20 en maak daar de toolpaden voor mijn portaalfrees,
je went snel aan freecad, ook de bugs,
en er is weinig echte opensource te kiezen,
dus ben ik er nog steeds blij mee.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door diepchess »

Oscar f1 schreef: 01 sep 2021 18:58 Goed dat je ook nog wat positieve punten meld,(@ diepchess)
dan rent niet iedereen gelijk weg.

Er is een forum waar de BUGS worden geïnventariseerd en aangepakt:

https://tracker.freecadweb.org/my_view_page.php

Dus er is nog hoop voor de toekomst.

Ik werk met versie 0.20 en maak daar de toolpaden voor mijn portaalfrees,
je went snel aan freecad, ook de bugs,
en er is weinig echte opensource te kiezen,
dus ben ik er nog steeds blij mee.
Alleen in FreeCAD worden heel simpele belangrijke bugs nooit gefixed. Zo is afgelopen 10 jaar al meermalen gerapporteerd dat als je een object hebt met dingetjes in meerdere kleuren - zeg een wiel met ventiel - da's dus enkel een torus en een cylinder heel simpel gesproken. Je neemt de union van de objecten zodat het een wiel met ventiel is. Je maakt de cylinder iets groter omdat ventiel iets te klein was. Zeg 0.5 millimeter - BOEM - kleuren weg van het ventiel. Hij is ineens grijs.

Of je dupliceert een object - wat dus niet meer makkelijk lukt in 0.19 - de optie 'no' bestaat niet meer om objecten te copieren. Vervolgens mirror je het object - BOEM alle kleuren weg van het object dat je net mirrored. Het nieuwe object neemt de kleuren dus niet over - alles is grijs.

Of als je de kleuren van een onderliggend object wilt wijzigen - dat LUKT NIET.

Dat zijn toch wel features die dus megabelangrijk zijn voor een serieus CAD programma. Als je hele machine overal grijs is - dat is misschien voor sommige grijze muizen leuk - maar in vrolijke kleuren werken is een stuk leuker! Dat lukt dus niet zo best in FreeCAD.

Ze fiksen oude bugs niet die al jaren geleden verschillende malen in die tracker gerapporteerd waren. Niet alleen door mij, maar ja ook door mij.

Kijk de belangrijkste workbench van FreeCAD is Path workbench natuurlijk - want dat is iets wat andere gratis software feitelijk niet heeft - en er zit goede 3d engine in die freecad gebruikt. Dus ontwerpen in een 3d wereld is wat enorm mooi is en modern is. Dat is waarom ik FreeCAD gebruik.

Maar juist die part workbench wordt niks gefixed lijkt 't - is alleen maar buggier geworden.

Ondertussen wordt er wel hard gezeurd op de homepage om gelddonaties.

Stel je eens voor dat m'n schaakprogramma zwarte pionnen en witte pionnen ineens als 'grijs' zou zien en ze met elkaar verwarren op random manier - ik zou UITGELACHEN zijn geweest op WK's en laatste geeindigd zijn!

Ik dank u.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: FreeCad leren

Bericht door Goudgele »

Wat ik me dan afvraag hé. Als er nou zo veel mis mee is en de developers ondernemen er weinig/geen actie tegen. Waarom dan niet lekker met het bewezen Fusion 360 gaan werken? Nog nooit een probleem mee gehad.
Wat maakt Freecad uniek t.o.v. Fusion of andere programma's? .
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goudgele schreef: 02 sep 2021 07:55 Wat maakt Freecad uniek t.o.v. Fusion of andere programma's? .
de kosten?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

Van veel van die zaken die je aanhaalt kun je nog best een discussie aangaan of dat nou een bug of mismatch in verwachting van de gebruiker is.

Voorbeeld: je hebt 2 solids, eentje wiel, eentje ventiel. Wiel is zwart, ventiel is zilverkleur. Als je daar een union op doet heb je 1 solid in plaats van 2. Is het dan logisch dat de 2 aparte kleuren behouden blijven? Ik vind van niet...
Dat-ie het niet behoud als je er een kopie van trekt, ja, daar is wel wat voor te zeggen.

Kwa volume enzo: gebruik de FCInfo macro.

Kwa roteren: ook alweer gebruikersverwachting. Ik heb er geen problemen mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: FreeCad leren

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 02 sep 2021 09:11 Voorbeeld: je hebt 2 solids, eentje wiel, eentje ventiel. Wiel is zwart, ventiel is zilverkleur. Als je daar een union op doet heb je 1 solid in plaats van 2. Is het dan logisch dat de 2 aparte kleuren behouden blijven? Ik vind van niet...
Discutabel, ken dit pakket niet maar als je bv naar Visio of powerpoint kijkt en je grouped een aantal items dan ben ik maar wat blij dat individuele eigenschappen van die items zoals font, kleur, bold etc. behouden blijven ;-)
Als je punt is dat het nieuwe onderdeel uit hetzelfde soort materiaal wordt als het eerste of tweede onderdeel dan is mijn wedervraag moet het dan zwart worden of zilverkleur ? Oftewel als het hetzelfde materiaal was waarom hadden ze dan een andere kleur in de eerste plaats ? Kijk als je zo gaat redeneren is het allemaal zo gek nog niet, want dat programma weet niet wat jij wilt (of wel in je hoofd weet).
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: FreeCad leren

Bericht door Goudgele »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 sep 2021 09:05 de kosten?
Gratis totdat je er aardig wat mee verdient...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

Niet erg discutabel. Je werkt niet met Visio, maar met een solid modeler. Daarom gebruik je FreeCAD of Solidworks en niet Visio om je onderdeeltjes te tekenen.
Nu, een solid is precies dat, een solid, een gesloten volume. 1 ding. Da's voor de computer de definitie. Dat kun je wel anders willen, maar zo is de definitie.

Als ik die solid een eigenschap toeken zoals kleurtje, materiaalsoort, dichtheid, noem het maar op, dan geld dat voor de hele solid.

Als ik nu 2 solids heb met verschillende eigenschappen en ik smelt ze samen, dan heb ik weer 1 ding. Dat kan niet tegelijkertijd aluminium en staal zijn, en ook niet tegelijkertijd rood en blauw. Wat er vervolgens gebeurt is hoe de ontwikkelaar ervoor kiest om het op te lossen, maar je brengt toch echt jezelf in die situatie.

Een alternatief is niet het kleuren van de hele solid, maar van een 'face'. Probleem is dat aantal en locatie van die 'faces' bij samenvoegen verandert, want de computer berekent ze gewoon overnieuw vanuit een interne beschrijving hoe de solid er uit ziet. Als ik 2 kubussen precies op elkaar uitlijn en op elkaar plak dan ga ik van 2x6=12 vlakken naar 1x6 = 6 vlakken.

Je had Face006 blauw gemaakt, maar dat is na samenvoegen Face003 geworden. Solidworks en Fusion360 zijn redelijk goed in het onderwater verstoppen van dat probleem voor de gebruiker (totdat de boel daar 'plof' zegt en de hele historie/feature tree geel en rood oplicht. Wat ik in 90% van andermans tekeningen tegenkom). FreeCAD is er bijzonder slecht in en dat is pas echt de achilleshiel van FreeCAD.
Laatst gewijzigd door DaBit op 02 sep 2021 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

Goudgele schreef: 02 sep 2021 09:34 Gratis totdat je er aardig wat mee verdient...
Autodesk is stukje bij beetje de mogelijkheden aan het inkrimpen bij de gratis versie. Simulatie kan tegenwoordig niet meer, je mag maar 10 documenten actief hebben, CAM is inmiddels aardig gelimiteerd in de gratis versie, en de mogelijkheden om betaald werk met de gratis versie te doen zijn ook heel beperkt.

En wie zegt dat ze volgende maand niet weer een extra geintje uit de hoge hoed toveren? Die kans is niet bepaald nul.
Zolang je daar vrede mee hebt, prima. Heb je daar geen vrede mee, dan heb je de opties: betalen, of eens kijken naar alternatieven.

FreeCAD is zo'n alternatief. En als je het mij vraagt is het voor de meeste hobbyisten hier op het forum een heel prima alternatief ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gebruik naast SW ook Draftsight als lekker laagdrempelig 2D kladblok, eerst gratis, later €99.- per jaar. Nu komen ze met een aanpassing, geen standaard versie meer maar Professional of Premium. Maar dan wordt het wel weer €250.- per jaar.
Ik zit niet te wachten op alle extra's, wil alleen het simpele kladwerk, als het serieus wordt pak ik SW.
Al die krampachtige 3D dingetjes in een 2D omgeving moet je helemaal niet willen, straks gaan m'n kladblok ook nog zweven boven het buro. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie