Graveren op leer.

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Graveren op leer.

Bericht door Ballegooijen »

Is er iemand die ervaring heeft met het graveren op leer? Zijn hier nog speciale voorbereidingen voor nodig of moet je het materiaal b.v. insmeren of afdekken? Alle ervaringen zijn welkom.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Graveren op leer.

Bericht door Lameris »

Ik heb wel ervaring met leer maar graveren is daar niet bij. Ik ben bang dat het een soort rafelig resultaat wordt.
Bedrukken van leer gaat goed en met een heet stempel werken gaat ook goed.
Voor een vereniging heb ik zelf een stempel van het logo van de vereniging gemaakt en dat met goudband op het leergedrukt.
Je moet het stempel dan tot 120 gr C verwarmen om de goudlaag op het leer over te brengen.
Een persje is onmisbaar voor dit werk.
succes gewenst.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Graveren op leer.

Bericht door Harm J Seef »

Leg een klemmende glasplaat op het leer, om te voorkomen dat het leer alle kanten op krom trekt.
Het gaat overigens wel even lekker stinken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Graveren op leer.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Harm J Seef schreef: 04 nov 2020 09:16 Leg een klemmende glasplaat op het leer, om te voorkomen dat het leer alle kanten op krom trekt.
Interessant idee.
Als het al lukt, zal het wel een rokerig geheel worden daar tussen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Graveren op leer.

Bericht door audiomanics »

Glasplaat op het leer?? hoe ga je daar dan doorheen laseren??? Maar met graveren (dus niet snijden) trekt het leer niet krom hoor.. Wat wel belangrijk is dat het leer min of meer vlak ligt.. een paar strookjes dubbelzijdige tape en dan op een plaatje plakken gaat prima om het vlak te houden.
Met schilderstape afplakken gaat prima om de rest schoon te houden, maar als de gravure te gedetailleerd is, heb je meer werk aan het verwijderen van die schilderstape. Het leer is gewoon af te vegen, eventueel met wat verdunde ammonia (al haalt dat veel van het zwart ook weg) een vlak blokje met wat fijn schuurpapier doet ook zijn werk, daarna in de was zetten..
Maar alles hangt af van het soort leer dat je wil gebruiken: een vel ruw juchtleer is natuurlijk anders dan een stuk "lakleer"
Goede resultaten met 20-30% 230mm/sec 0,07 overstep..
Zo heb ik op een vel ruw (lichtbruin) leer een eeuwen oude kaart van de omgeving gelaserd..

Snijden is een ander verhaal: om de zwarte kanten een stuk minder te maken zou je eens moeten experimenteren met PPI.. Een waarde van 1000-1500 kan een heel verschil maken.. Op deze manier snij ik wel eens ringetjes voor bijvoorbeeld de kraan...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

Re: Graveren op leer.

Bericht door stevenFF »

Wij laseren regelmatig meubelleer (alsin, al gekleurd) met goed resultaat. Wat Audiomanics ook omschrijft, zorg dat het goed vlak ligt. Dus of een masker maken (hebben wij voor grotere repetities gemaakt) van 6MDF of perspex oid, dat je het daar mee vlak drukt en je graveer-deel open laat, of met (dubbelzijdig) tape vastzetten.

Vrij rap eroverheen op 10-30%, afhankelijk van je buis en beoogt resultaat natuurlijk. Schoonmaken van dit soort meubelleer kan prima met warm water, dan spoel je inderdaad de "waas" eraf die als aanslag rondom je werk zit.
Plaats reactie