Eerste project.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

dankje Ben, ga ik gelijk proberen. ;-)

ik heb ook bericht gehad van de leverancier, met de vraag naar mijn mailadres. Ze zouden mij een manual sturen, ben benieuwd. 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste project.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Soms probeer ik nog es wat op te steken van een discussie, maar nu ga ik er steeds minder van begrijpen.
Maar na wat google werk, begrijp ik dat PD06 en PD09 wel bij elkaar horen en iets met V/F te maken hebben. Echter hoe ik die verbanden moet zien ontgaat me volledig.
Maar onderstussen heb ik wel een paar vragen:
Waarom zou de Intermediate Frequency (F0006) onder de minimum frequentie van 133Hz zitten, daar heeft ie volgens mij geen nut.
Ik denk dat het in deze belangrijk is eerst eens dat VF grafiekje te tekenen en de juiste waarden er bij te zetten.
Volgens mij doet ie nu 15v bij 40Hz Maar het minimum is 133Hz?

Maar goed dat er voorschakellampenkastjes zijn denk ik dan. :oops:


Hieronder wat gevonden linkjes, die het hopelijk niet nog ingewikkelder maken.
https://www.hobbytronics.co.za/Content/ ... ttings.pdf
https://www.cnc4you.co.uk/resources/VFD%20CNC4YOU.pdf
https://www.cnczone.com/forums/spindles ... speed.html
https://community.carbide3d.com/t/vfd-p ... odel/15459
https://www.machinedesign.com/motors-dr ... d-for-vfds
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 24 nov 2020 09:30 dankje Ben, ga ik gelijk proberen. ;-)

ik heb ook bericht gehad van de leverancier, met de vraag naar mijn mailadres. Ze zouden mij een manual sturen, ben benieuwd. 8)
Op dat manual zit je niet meer te wachten, dat heb je intussen al, het gaat om de instellingen die zij vinden dat ingesteld moeten worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2020 09:42 Soms probeer ik nog es wat op te steken van een discussie, maar nu ga ik er steeds minder van begrijpen.
Maar na wat google werk, begrijp ik dat PD06 en PD09 wel bij elkaar horen en iets met V/F te maken hebben. Echter hoe ik die verbanden moet zien ontgaat me volledig.
Maar onderstussen heb ik wel een paar vragen:
Waarom zou de Intermediate Frequency (F0006) onder de minimum frequentie van 133Hz zitten, daar heeft ie volgens mij geen nut.
Ik denk dat het in deze belangrijk is eerst eens dat VF grafiekje te tekenen en de juiste waarden er bij te zetten.
Volgens mij doet ie nu 15v bij 40Hz Maar het minimum is 133Hz?

Maar goed dat er voorschakellampenkastjes zijn denk ik dan. :oops:


Hieronder wat gevonden linkjes, die het hopelijk niet nog ingewikkelder maken.
https://www.hobbytronics.co.za/Content/ ... ttings.pdf
https://www.cnc4you.co.uk/resources/VFD%20CNC4YOU.pdf
https://www.cnczone.com/forums/spindles ... speed.html
https://community.carbide3d.com/t/vfd-p ... odel/15459
https://www.machinedesign.com/motors-dr ... d-for-vfds
Hugo, het minimale toerental is ingegeven als 133 Hz, maar dat betekent niet dat de VFD niet helemaal onderin begint met uitsturen, alleen in dat gebied blijft hij maar heel even, de tijd die je ingesteld hebt voor acceleratie en deceleratie, maar met die gegevens stel je wel de hellingshoek van de curve in, en die is belangrijk want die bepaalt o.a. de stroom die er bij een bepaald toerental en dus ook frequentie loopt.
Met de intermediate frequentie bepaal je een kantelpunt waarbij die hellingshoek veranderd.

Maar je hebt wel gelijk, ik blijf het ook vaag vinden, toevallig ben ik nu met een ABB VFD bezig, daar staat het toch allemaal een stuk duidelijker omschreven, en heeft de VFD ook zelf functies om de motor min of meer automatisch in te stellen. De V/F curve hoef je volgens hun pas aan te gaan passen als je daar specifieke redenen voor hebt. Nu hebben wij die redenen wel, zo'n HF spindelmotor heeft onderin nagenoeg geen koppel, dus als je dat iets wilt verbeteren moet je aan die V/F curve gaan sleutelen.

En inderdaad, zonder die lampenhulp was het een stuk moeilijker en vooral risicovoller.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 24 nov 2020 09:48
Papaatje schreef: 24 nov 2020 09:30 dankje Ben, ga ik gelijk proberen. ;-)

ik heb ook bericht gehad van de leverancier, met de vraag naar mijn mailadres. Ze zouden mij een manual sturen, ben benieuwd. 8)
Op dat manual zit je niet meer te wachten, dat heb je intussen al, het gaat om de instellingen die zij vinden dat ingesteld moeten worden.
heb deze vraag gelijk er achteraan gegooid.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik had de volgende dingen veranderd:
F003 = 50
F004 = 40,0 ik kon er geen 400 van maken, het ging maar tot 40,0.
F005 = 400
F006 = 15,0 ik kon er geen 40 van maken, ging maar tot 15,0
F007 = 013,3 ik kon er geen 133 van maken, ging maar tot 040,0
F020 = 5
F021 = 5
F140 = 02,2 ik kon er geen 220 van maken maar het was in kW, dus klopt wel
F141 = 220
F142 = 8,5
F143 = 2
F144 = 3000
F184 = 8,000

Toen ik de op RUN knop drukte en de potmeter net een milimeter uit de linkerhoek draaide begon de spindel te draaien en de lampjes FEL te branden! :shock:
Gelijk de stekker eruit getrokken. PFFFF. Delampjes hadden de spindel gered van doorbranden denk ik. ;-)
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ff vraagje Ben.
De lampen moeten zachtjes blijven branden? Zelfs als ik het toerental van de spindel omhoog draai?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 24 nov 2020 10:50 ff vraagje Ben.
De lampen moeten zachtjes blijven branden? Zelfs als ik het toerental van de spindel omhoog draai?
Ja, of helemaal uit gaan, de spindel draait ten slotte helemaal onbelast.
Later kun je met de V/F curve spelen om bij 8000 rpm een stroom te vinden die een beetje koppel mogelijk maakt, maar de motor niet gloeiend heet laat worden, ook een externe ventilator zal hier best wel helpen, kies er wel eentje met heel veel luchtverplaatsing dan.

Je hoeft nu niet bang te zijn voor doorbranden, de lampen begrenzen de stroom tot een waarde waar de motor niets mee lijdt, zelfs als ze allemaal voluit branden dan is de stroom beperkt tot iets tussen de 2 en 3A, dat vindt die motor helemaal geen gekke waarde.
Probeer de potmeter toch eens door te draaien tot minimaal halfweg of zelfs tot het einde, ik denk dat de lampen dan snel weer uit of minder fel zullen gaan branden en dat je F0006 anders in moet stellen, die wordt nu denk ik ook als /10 weergegeven en dan staat die dus nu op 150.
Zet die F0006 eerste terug op 1, de default waarde en ga daar later mee aan de gang, eerst de hele curve een beetje in de richting brengen, dan pas de details.

Dat je F0004 en zo niet hoger in kunt stellen komt denk ik door F0184, die zet het display denk ik in een /10 mode, kun je uitproberen door voor F0184 weer op 1 te zetten.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

wat ben ik blij met jouw hulp! :P
volgens mij had ik anders de inverter met spindel al bij het oud ijzer gegooid en een andere inverter plus spindel gekocht. :lol: :lol: :lol:

nu eerst maar ff een bezoekje sportschool, afreageren............. wordt vervolgd. ;-)

by the way, ben net ff bij Friesland Non Ferro wat aluminium wezen kopen. De overstock strip 50x15 kostte me maar €3,50 per kilo, die maat had ik juist nodig.
Heb ook twee plaatjes aluminium daar gekocht voor de spindel ophanging. De Z en Y bevestiging.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

F006 = 05,0
F007 = 000,5
F184 = 1,000

Deze waardes heb ik nu, de rest als jouw lijst.

De spindel draait super, wordt niet warm en de lampjes worden soms wat feller. Over het algemeen branden ze niet of zachtjes. :P

Bij vol toerental staat op het display:
A = ongeveer 1,6 Bij versnellen gaat het soms naar de 1,9,maar daarna stabiel naar zo,n 1,59
r = 400
F = 400

Ben zeer hoopvol nu. Tenminste niks doorgebrand. ;-)

China zwijgt nog steeds, geen mail en ze hebben mijn antwoorden op hun vraag naar mijn mail nog niet gelezen.
Ik denk ook niet dat ze mij kunnen helpen.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

ik zie trouwens dat F012 op '1' staat.
Dit is de: "drive control motor".
"0" betekent: "VF".

betekent dit dat ik niet volgens de V/F curve dingen hoef in te stellen? :shock:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Die F0007 moet je wel proberen op 133Hz te krijgen, dat voorkomt dat je beneden de 8000 rpm komt, dan heb je helemaal geen koeling meer omdat de ventilator dan eigenlijk niets meer doet. Een extra ventilator brengt hier wel uitkomst, maar ik denk niet dat je veel op zo'n laag toerental wilt gaan werken, zeker niet als beginner.

kun je nu ook naar de 24000 rpm? Dat is echt snel voor je gevoel.

Als nu echt alles goed draait kun je de lampen er tussenuit halen, let dan vooral op de A waarde in het display, maar dat zal waarschijnlijk niet veel anders zijn of worden, zo lang je beneden de 8,5A blijft bij een goede koeling is er niets aan de hand.
Houd de motortemperatuur goed in de gaten, zodra je de motor niet meer vast kunt pakken is het tijd om je zorgen te gaan maken, maar zo ver zal het niet komen denk ik.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Eerste project.

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 24 nov 2020 15:06 Die F0007 moet je wel proberen op 133Hz te krijgen, dat voorkomt dat je beneden de 8000 rpm komt, dan heb je helemaal geen koeling meer omdat de ventilator dan eigenlijk niets meer doet. Een extra ventilator brengt hier wel uitkomst, maar ik denk niet dat je veel op zo'n laag toerental wilt gaan werken, zeker niet als beginner.

kun je nu ook naar de 24000 rpm? Dat is echt snel voor je gevoel.

Als nu echt alles goed draait kun je de lampen er tussenuit halen, let dan vooral op de A waarde in het display, maar dat zal waarschijnlijk niet veel anders zijn of worden, zo lang je beneden de 8,5A blijft bij een goede koeling is er niets aan de hand.
Houd de motortemperatuur goed in de gaten, zodra je de motor niet meer vast kunt pakken is het tijd om je zorgen te gaan maken, maar zo ver zal het niet komen denk ik.
ik heb de F007 nu op 133.
Hij komt wat moeilijker op gang maar draait goed. Ik kan nergens het toerental aflezen, alleen Hz.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eerste project.

Bericht door benkr »

Ik denk dat die F0020 en F0021 daar invloed op hebben, maak ze eens kleiner b.v. 1.
Plaats reactie